28 november 2016 | Categorie: Studiekeuze

Filmpje decentrale selectie voor ouders

Er is een filmpje decentrale selectie gemaakt. Vroeger moest een student loten voor populaire studies zoals geneeskunde. Dat loten doen de instellingen nu niet meer. Daarvoor in de plaats kijken onderwijsinstellingen welke studenten ze het meest geschikt vinden. Dat gebeurt niet ‘centraal’ door de overheid. De hogeschool of universiteit mag zelf bepalen wie ze selecteren. ‘Decentrale selectie’, heet dat. Het filmpje decentrale selectie gaat over dit selectieproces.

Filmpje decentrale selectie
Inhoud filmpje decentrale selectie

Het filmpje decentrale selectie gaat over de volgende onderwerpen:

1. Waarom numerus fixus / decentrale selectie ?
  2. Welke opleidingen?
  3. Waar letten opleidingen op?
  4. Hoe kan de student zich voorbereiden?
  5. Hoe vaak meedoen?
  6. Tijdpad
  7. Plan B

Inhoud filmpje decentrale selectie in volgelvlucht:
1: Waarom numerus fixus / decentrale selectie?

1:Waarom numerus fixus / decentrale selectie ? Er zijn twee redenen: Het aantal lesplaatsen van bepaalde populaire opleidingen is beperkt. De Rijksoverheid wil niet teveel studenten opleidingen in verband met werkgelegenheid. De tweede reden: de opleidingen willen niet te groot worden omdat ze hun kwaliteit willen handhaven.

2: Welke opleidingen hebben decentrale selectie?

Er is een lijst met opleidingen.
-Een aantal opleidingen in de hoek van gezondheid en psychologie (hbo en wo)
-Een aantal opleidingen in de journalistiek (hbo)
-Een aantal opleidingen in techniek, life sciences en laboratorium (hbo)

Daarnaast zijn er ook opleidingen waarvoor je speciale capaciteiten moet hebben zoals kunst- en sportopleidingen. Voor alle andere opleidingen op hbo of universiteit is een student toelaatbaar als hij aan de toelatingseisen voldoet (havo/vwo + goede profiel)

3: Waar letten opleidingen op?

De opleidingen letten op:
-Past deze student bij ons qua intellectuele kwaliteiten en studiecapaciteiten en studievaardigheden? Ze kijken bijvoorbeeld naar de cijfers van 4 havo of 5 vwo.
-Past deze student bij ons als mens? Is hij voldoende gemotiveerd voor deze studie en dit werkveld? Ze kijken bijvoorbeeld naar je cv en je beeld van het werkveld.

4: Hoe kan de student zich voorbereiden?

Heel belangrijk is dat de student meerdere keren naar Open Dagen en meeloopdagen is geweest. Hij moet een goed beeld hebben van de opleiding. Ook moet de student goed nadenken over zijn motivatie en een motivatiegesprek oefenen. Op de sites van de opleidingen staat hoe hij zich inhoudelijk voor kan bereiden. In het filmpje decentrale selectie gaan we hier uitgebreid op in.

5: Hoe vaak meedoen?

Een student kan zich meestal voor twee decentrale selectieopleidingen tegelijkertijd opgeven. Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld geneeskunde en fysiotherapie. Ook kan de student niet jaar na jaar meedoen met de decentrale selectieprocedure.

6: Tijdpad

Een belangrijke datum is 15 januari 2017. Een student die in september wil beginnen aan een decentrale selectie opleiding moet zich voor deze datum opgeven. Voor de ‘normale’ opleidingen moet je je opgeven voor 1 mei. Er is een handig stappenplan gemaakt door www.studiekeuze123.nl

7: Plan B

Helaas zullen sommige studenten niet worden aangenomen voor de opleiding van hun keuze. Het is belangrijk dat deze studenten ook een ‘plan B’ hebben. Is er misschien nog een andere opleiding waar ze interesse in hebben? Is er geen ‘plan B’, dan is het vaak verstandig dat de student opnieuw nadenkt over zijn studiekeuze. Soms is een ‘tussenjaar’ dan een goed plan.

decentrale selectie

Filmpje decentrale selectie

Het filmpje decentrale selectie heb ik gemaakt met Rolf Marteijn. Hij is opleidingsdirecteur van een opleiding met decentrale selectie en is betrokken bij de landelijke werkgroep over selectie.
Het filmpje is gemaakt voor decanen en ouders, maar zeker ook interessant voor aanstaande studenten.
Het filmpje is rechtenvrij en dus door iedereen te gebruiken. Ook scholen / decanen mogen dit filmpje doorgeven aan hun achterban. Zijn er vragen aan Rolf Marteijn of mij, dan kunt u mailen naar hermien.miltenburg@wur.nl.
Bent u een collega en hebt u aanvullingen? Mail ook dan, ik verwerk uw opmerkingen graag in dit of een ander artikel.

Nieuws over studiekeuze en studeren volgen? Vul uw e-mail adres in (rechtsonder) en u ontvangt telkens de nieuwste blogartikelen.