7 juli 2015 | Categorie: Geldzaken

Geld voor beter Hoger Onderwijs

De basisbeurs is afgeschaft. Dit geldt vanaf september voor nieuwe studenten in het Hoger Onderwijs. De aanvullende beurs, voor studenten wiens ouders minder inkomen hebben, blijft wel bestaan. Daarmee bespaart de minister veel geld. Het is de bedoeling dat dit geld wordt besteed aan de verbetering van het onderwijs op hbo en universiteit. Wat betekent dit extra geld voor uw studerende kind?Geld van oude basisbeurs gaat naar verbetering Hoger Onderwijs

Meer geld voor Hoger Onderwijs

Het geld dat het ministerie bespaart met het afschaffen wordt volgens Jet Bussemaker, minister van onderwijs, in de toekomst besteed aan extra banen in het Hoger Onderwijs. Volgens de Volkskrant komen er 4000 docenten bij.
In de Volkskrant staat dat politieke partijen vinden dat de collegezalen uitpuilen en de hbo’s en universiteiten ‘onderwijsfabrieken’ zijn geworden. Studenten moeten naast goed onderwijs ook goede begeleiding krijgen. Verder vindt de minister het belangrijk dat hbo’s en universiteiten zich meer van elkaar gaan onderscheiden. De student moet zo beter weten waar hij voor kiest.

Studie in cijfers

Goede begeleiding is, zeker in het eerste studiejaar, erg belangrijk. Nogal wat eerstejaars geven aan dat ze heel weinig begeleiding hebben gehad. Studenten die uitvallen zien dit soms als oorzaak.
Er zijn inderdaad hele grote verschillen tussen universiteiten en hbo’s daar waar het gaat om begeleiding. U kunt er wel achter komen hoe de feiten en cijfers zijn van de verschillende opleidingen. Weet u dat uw zoon of dochter veel begeleiding nodig heeft, dan kunt u makkelijk kijken hoe groot de groepen in het eerstejaar zijn, hoe de uitval is en hoe tevreden de studenten zijn. U kunt dat vinden op de site ‘Studie in cijfers’. Deze site wordt onderhouden door de Rijksoverheid juist om de aanstaande studenten, en hun ouders, goed inzicht te geven in feiten en cijfers van de opleiding. Het is een soort ‘studiebijsluiter’. Geld voor Hoger Onderwijs

Puilen de collegezalen echt uit?

In het Hoger Onderwijs zijn er verschillende werkvormen. Er zijn inderdaad soms erg grote zalen met hoorcolleges. Er zijn ook werkgroepen en projectgroepen. Die kosten de instelling natuurlijk meer geld. Ook zijn er practica en excursies. Het is belangrijk om te kijken welke werkvormen er zijn. Kan de instelling meer geld besteden aan werken in kleine groepen?

Ik heb veel contacturen. Dat betekent dat ik overdag haast altijd op de universiteit ben. ‘s Avonds hoef ik dan bijna geen zelfstudie meer te doen. Dat vind ik een fijne manier van studeren.

Naast inhoudelijke begeleiding is ook de persoonlijke begeleiding van Studieadviseurs of Studieloopbaanbegeleiders belangrijk. In het Hoger Onderwijs moeten er veel keuzes gemaakt worden, zeker als de student al wat verder is met zijn opleiding. Welke vakken ga je volgen? Wat past bij je niveau? Ook deze begeleiding kost geld. De ene universiteit of hogeschool kan meer geld stoppen in begeleiding dan de andere.

Er zijn 2 reacties.

1. Door: Lisanne · 04-11-2015 om 22:08

Een goede begeleiding is echt enorm belangrijk. Zoals je aangeeft vooral in het 1e jaar. Dit maakt of breekt echt somigge studies
    bron; http://creditcardwereld.nl

1. Door: Hermien Miltenburg · 09-11-2015 om 10:40

Dag Lisanne, we zijn het eens. Wil je zien hoeveel begeleiding er is bij de opleiding van de keuze van je kind, kijk dan naar ‘studie in cijfers’. Iedere opleiding moet in een ‘studiebijsluiter’ aangeven hoeveel docenten er zijn. Op een Open Dag kun je vragen hoe het is geregeld met studieadviseurs en begeleiding van studentendecanen.