8 juli 2021 | Categorie: Studeren

Genoeg studievaardigheden om te studeren?

Onderstaande mail kreeg ik van een moeder: Mijn zoon is geslaagd voor zijn vwo met een extra examenvak. Hij heeft gekozen voor een studie bij de WUR. Hij maakte meestal zijn huiswerk, maar ik heb hem niet hard zien blokken. Ik vraag me af of hij genoeg studievaardigheden heeft ontwikkeld.

Genoeg studievaardigheden om te studeren

Mijn vraag aan u is: bij wie kan hij terecht bij de WUR als blijkt dat hij niet voldoende studievaardigheden heeft ontwikkeld? Zijn hier extra kosten aan verbonden, waarvoor meer studiefinanciering nodig is?

Genoeg studievaardigheden om te studeren? Goede vraag van deze moeder

Studeren op een hbo of universiteit is echt wel iets anders dan scholier zijn op de havo of het vwo. Ik kom het nogal eens tegen dat er jongeren zijn, die indertijd moeiteloos de havo of het vwo haalden, het later in de studie toch niet zo goed doen. Dat heeft inderdaad vaak met studievaardigheden te maken. Minder slimme scholieren moesten wel leren hoe je studeert. Leerlingen bij wie veel gewoon ‘aan kwam waaien’ ontdekken tijdens de studie pas dat er nu echt wel iets moet gebeuren om voldoende studiepunten te halen.

Studeren moet je leren

Studeren moet je leren. Je leert dit alleen als je de noodzaak hiervan voelt. Is dat nog nooit het geval geweest, ja, dan komt er echt wel een uitdaging aan op hogeschool of universiteit. Snel zal bovengenoemde student merken dat je in het hoger onderwijs veel meer moet lezen en leren en dat het tempo echt hoger ligt. Ook heb je in het hoger onderwijs veel meer eigen verantwoordelijkheid. Slim dus van deze moeder om nu al te onderzoeken of de school of universiteit extra ondersteuning kan bieden om de studievaardigheden te vergroten.

Genoeg studievaardigheden om te studeren? Er zijn mogelijkheden

Op de hogeschool of universiteit zijn er vaak mogelijkheden om je studievaardigheden te vergroten. Soms zijn dat modules die je in je eentje online doet, soms werk je in kleine groepjes aan het verbeteren van je studievaardigheden.
De studieloopbaanbegeleider of studieadviseur is het eerste aanspreekpunt voor studenten. Hij of zij kan wijzen op mogelijkheden om je studievaardigheden te vergroten. Ook de studentendecaan kan studenten op weg helpen.
Verwacht een student problemen, of heeft hij die al, dan is het handig echt op tijd contact te zoeken. Wacht niet af tot je tentamens mist, trek op tijd aan de bel.

naar hbo of universiteit?

Onderzoek de verschillen in begeleiding

Eerlijk gezegd zijn er wel verschillen tussen instellingen in de hulp die wordt geboden. Soms denken mensen wel eens dat er op een hogeschool meer hulp is dan op een universiteit. Dat is echter niet altijd het geval. Wel heb ik de indruk dat er op de wat kleinere instellingen meer begeleiding is dan op de grotere.
Maar belangrijker nog is dat je de feiten en cijfers onderzoekt bij studiekeuze als je denkt dat je extra ondersteuning nodig hebt. Deze gegevens kun je vinden in de studiebijsluiter. Kijk hier altijd naar, het loont echt de moeite.

Mijn antwoord aan deze moeder

Hierbij mijn antwoord aan deze moeder: Dag ……., Goed dat je dit nu al aangeeft. Je zoon kan nu al contact opnemen met de studentendecanen voor een cursus studievaardigheden. Deze ondersteuning kost niets. Ook is het slim als je zoon opzoekt hoe het gaat met de eerst vakken, de eerste tentamens en waar hij aan kan kloppen als hij vragen heeft.
Ook is het belangrijk dat hij goed contact houdt met zijn studieadviseur. Op dit blog staan er vaak tips over studiesucces voor ouders en studenten en ook op de Facebookgroep ‘ouders en studie’ vind je veel info. Is er verderop nog iets dat ik voor jou of je zoon kan doen, dan hoor ik dat graag.