26 maart 2021 | Categorie: Studiekeuze

Kiezen in quarantaine: studenten helpen scholieren

Studiekeuze in Coronatijd is bijzonder lastig. Gelukkig zijn er veel initiatieven om studiekiezers en hun ouders te helpen. In dit artikel: ‘Kiezen in quarantaine: studenten helpen scholieren’. En een interview met Bas van Splunter, een student die scholieren helpt.

Kiezen in quarantaine, studenten helpen scholieren

Wat is Kiezen in quarantaine: studenten helpen scholieren

De organisatie ‘Kiezen in Quarantaine’ aan het woord: ‘Doordat de fysieke open dagen, studiekeuzecheck en meeloopdagen niet doorgaan is de studiekeuze voor aankomende studenten, oftewel scholieren, nog moeilijker
geworden. Kiezeninquarantaine.nl is een gratis platform voor studenten en aankomend studenten, ondersteund door stichting kiezeninquarantaine.nl’.

In contact met studenten

Aankomend studenten kunnen via het platform gemakkelijk in contact komen met studenten die vrijwillig willen helpen bij het maken van een studiekeuze. Scholieren die zich op de website inschrijven worden geregistreerd als ‘aankomend student’ . Kiezeninquarantaine.nl
matcht een aankomend student met een student die de studie van interesse volgt en vrijwillig zijn of haar ervaringen wil delen. De betreffende scholier en student ontvangen een mail van kiezeninquarantaine.nl met daarin de contactgegevens van elkaar. De
koppeling wordt gemaakt met een student die het beste bij de scholier past op basis van studiekeuze, onderwijsinstelling en voorkeur van contact.

Veel gebuikt platform

Afgelopen jaar hebben meer dan 4000 studenten zich hiervoor opgegeven en meer dan 1000 aankomende studenten. Dit jaar hebben we al een database van meer dan 1400 nieuwe studenten en dit aantal groeit met de dag! Ook hebben we geld ontvangen van de TU Delft Covid-19 response fund om dit initiatief zo succesvol mogelijk te laten verlopen. Afgelopen jaar zijn we onder andere genoemd door NOS.
Wij hebben een nauwe samenwerking met scholieren.com, tentamentraining.nl en studeersnel.nl. Bij vragen of opmerkingen kunt u mailen naar info@kiezeninquarantaine.nl.
Met vriendelijke groet, Team Kiezeninquarantaine.nl. Barto, Diederik, Jeroen en Maxime

Bas van Splunter aan het woord

Bas van Splunter

‘Ik ben zo’n student die graag scholieren helpt. Ik ben derdejaars Bodem, Water en Atmosfeer. Dat is een studie op het gebied van klimaat en omgeving in Wageningen. Ik vind dat er in voorlichtingen soms te positief gedaan wordt over studies. Studeren is echt wel zwaar en er komen natuurlijk ook minder prettige dingen bij kijken. Ik vind het belangrijk studiekiezers een eerlijk verhaal te vertellen. Ik geef ook voorlichtingen op scholen en dan geef ik ook een realistisch beeld van opleidingen’.

Kiezen met je hoofd of met je hart?

‘Ik heb hiervoor conservatorium gedaan. Dat was echt een studie die ik met mijn hart heb gekozen. Toen ik daarmee klaar was wilde ik nog verder studeren. Toen heb ik met mijn hoofd gekozen. Maar dat was voor mij de ‘verkeerde’ beslissing. Ik heb wel geleerd van mijn ‘verkeerde’ studiekeuze. Voor mij is het belangrijk dat ik zeker ook mijn passie volg. Dat heb ik bij deze studie gedaan en zit nu helemaal op mijn plaats’.

Kiezen in quarantaine: studenten helpen scholieren

‘Studiekiezers en ook ouders kunnen mij via de site Kiezeninquarantaine.nl bereiken en ook via dit blog. Dan vertel ik graag meer over mijn opleiding en ook over studiekeuze in het algemeen. Ik vind het belangrijk dat mensen goed nadenken over hun keuzes en niet zomaar hun vrienden volgen, of zo. Kiezen voor wat goed bij je past is belangrijk, niet alleen bij studiekeuze, maar eigenlijk altijd’.