21 juni 2017 | Categorie: Studeren, Studiekeuze

Als studeren stroef verloopt: denken in oplossingen

Door Hermien Miltenburg

Oudervoorlichter bij Wageningen University & Research

Als studeren stroef verloopt: denken in oplossingen, niet in beperkingen.  De studiekeuze is gemaakt door uw zoon of dochter. Hij of zij gaat na de zomer naar de universiteit of hogeschool van zijn of haar keuze. Blakend van vertrouwen en vol energie begint de student na de introductieweken met de studie. Natuurlijk is dat best spannend en hij doet veel indrukken op. So far so good.

als studeren stroef verloopt: denken in oplossingen

Als studeren stroef verloopt

Maar wat nou als het net iets minder gaat? Studeren is ook volhouden zoals alles in het leven. Mét en zonder tegenslagen. Ook studenten kunnen tegenslagen te verwerken krijgen. Stress, dyslexie, autisme, faalangst, motorische belemmeringen, gehoorproblemen, allemaal zaken waar studenten, en ook uw kinderen, mee te maken kunnen krijgen. Geen paniek. “Als studeren stroef verloopt: denken in oplossingen”zo is het devies van opleidingscoördinator BSc Voeding en Gezondheid en MSc Nutrition and Health, Rolf Marteijn, (afdeling Humane Voeding bij de WUR). Hij vertelt over denken in kansen en oplossingen.

Studeren met een beperking

“Uitgangspunt bij functiebeperkingen vind ik transparantie. Als je geholpen wilt worden, is openheid en erover praten cruciaal”, steekt Rolf Marteijn van wal. “Dyslexie komt bijvoorbeeld relatief veel voor bij studenten. Rond de 10% heeft ermee te maken. Mijn advies is: overleg met je docent en vertel over je beperkingen. Kijk vervolgens hoe oplossingen inpasbaar zijn.” Een ander voorbeeld. Stel je ziet niet goed. Het lezen van een beeldscherm vraagt veel van je. Daardoor kun je het tempo moeilijk volgen. “Onze ICT-afdeling beschikt over speciale laptops met aangepaste software. Dit vergemakkelijkt het lezen van tentamens. Ook als je meer tijd wilt, is dat bespreekbaar. Uiteraard zijn deze laptops speciaal beveiligd en ingericht.” Zo zijn er ook mogelijkheden bij RSI of als je tijdelijk minder kunt functioneren, bijvoorbeeld na een ongeluk of bij ziekte. Heb jij ADD/ADHD? Ben je ‘druk in hoofd’ en heb je meer tijd nodig om de lesstof op te nemen? Zeg het! Communiceer meet je studieadviseur of studieloopbaanbegeleider, zeker als studeren stroef verloopt. rolf marteijn

Rekening houden met beperkingen

“Vaak is het voor een docent een kleine moeite om hier rekening mee te houden, maar de bal ligt in eerste instantie bij de student.” Rolf Marteijn wijst in dit verband ook op de aanwezigheid van het Student Medical Center op de Campus (huisarts) zelf. Dit is eeen voorziening die op een aantal hogescholen of universiteiten aanwezig is. “Je kunt daar ook altijd je vragen of lichamelijke klachten voorleggen, dat ook weer kan leiden tot aanpassingen of support.” Parallel aan het vinden van oplossingen ligt het op tijd halen van je studiepunten, want die druk ligt er natuurlijk wel.

Mijn advies als oudervoorlichter:

Wat me opvalt is dat veel ouders erg positief denken over het halen van de studiepunten bij hun kind. ‘Mijn kind haalt die punten wel’. De zorg voor ouders komt meestal tegen kerst, en dan kan het al te laat zijn om het bindend studieadvies nog te halen. De verantwoordelijkheid voor het halen van studiepunten ligt natuurlijk bij de student, maar ouders kunnen, met een heleboel tact, wel een handje meehelpen. En erger, onnodige uitval, voorkomen. Jongvolwassenen hebben steeds meer belemmeringen. Dat komt mede door de steeds hogere eisen van de maatschappij. Burn-out komt steeds meer voor bij jongeren. Er wordt natuurlijk ook steeds beter gediagnostiseerd (autisme) en over ziektes gepraat, studeren als je kanker hebt, bijvoorbeeld. Wat extra pijnlijk is, is dat studenten met een belemmering sinds de invoering van het leenstelsel minder vaak de grote stap naar studeren aandurven (-20%).

Advies van opleidingsvoorlichter Rolf Marteijn:

“Ook al heeft een student een beperking… vaak is het niet nodig dat hij kiest voor NIET studeren. Ook met een belemmering kun je studeren.” Rolf Marteijn tot slot: “Kern blijft: wees open over je problemen, want iedereen kan wat overkomen of je nu studeert of straks bezig bent in je werkzame leven. Bovendien heeft het ook en zijdelings effect: je leert om assertief te denken, om voor jezelf op te komen. Vaak kunnen we oplossingen bieden met relatief eenvoudige maatregelen. Verstop je beperking niet en kom ermee voor de dag, want jij bent het waard!”

Als ouder een stapje terug doen

Sommige ouders vinden het lastig dat hbo’s en universiteiten zich moeten richten op de student, niet op de ouder. Als een student problemen of belemmeringen heeft zal hij dit zelf aan moeten kaarten. U kunt als ouder helaas geen contact opnemen met de hogeschool of universiteit. Dat heeft onder andere te maken met de strikte privacy wetgeving.
We mogen u niet laten weten of uw zoon of dochter op college verschijnt, hoeveel studiepunten hij haalt en of hij zich voldoende inzet.
Dat is zeker lastig als u als ouder weet dat er iets aan de hand is met uw kind. Mijn advies is vooral te blijven focussen op een goed contact met uw kind. Dat houdt niet op na het studiekeuzeproces…Studenten geven vaak aan dat ze waarde hechten aan het advies van hun ouders. Adviseer uw kind, als studeren stroef verloopt, om niet in een hoekje te gaan zitten, maar over de problemen te praten.

Actief ondersteunen

Probeer uw zoon of dochter actief te ondersteunen bij de studiekeuze. Ga mee naar Open Dagen en probeert u zich op te stellen als ondersteuner. Zo leert u de Hogeschool of universiteit van uw kind ook een beetje kennen. Is er een ouderdag voor ouder van eerstejaars, ga er vooral naartoe (nb de ouderdag voor eerstejaars van WUR is dit jaar op 30 september)

Open dag bezoeken

Begeleiding vergelijken

Weet u dat uw zoon of dochter extra begeleiding nodig heeft? De uiteindelijke verantwoordelijkheid voor de studiekeuze ligt natuurlijk bij de student. Maar als ouder kunt u wel meekijken. Er zijn veel verschillen tussen de hogescholen en universiteiten op het gebied van begeleiding. Op www.studiekeuze123.nl, de site van het ministerie, vindt u achter iedere opleiding een opsomming van ‘feiten en oordelen’. Daar kunt u ook vinden wat studenten vinden van de begeleiding die ze krijgen (Nationale Studentenenguête). Kijkt u hier vooral naar. Er is veel verschil in kwaliteit van de opleidingen. Ook kunt u vergelijken welke hbo’s en universiteiten de beste faciliteiten hebben voor studenten met een belemmering. Dat is zeker belangrijk als studeren stroef verloopt.

Meer weten over advies geven aan uw kind bij studiekeuze en studeren?

Wij geven regelmatig weblezingen over studiekeuze en studeren. Die kunt u volgen op uw eigen PC. Er zijn geen verplichtingen aan verbonden. Opgeven kan via onderstaand invulformulier of door een mailtje te sturen naar hermien.miltenburg@wur.nl. Of u volgt de link even voor aanvang van de weblezing.

  • 23 augustus, 19.30-20.00 beginnen aan de studie. Hoe kunt u uw zoon of dochter ondersteunen?

Nieuws over studiekeuze en studeren volgen? Vul uw e-mail adres in (rechts) en u ontvangt telkens de nieuwste blogartikelen.

Vragen over studiekeuze? Studiepuntenspreekuur!

Elke woensdag van 17.00-18.00 kunt u mij bellen met vragen over studiepunten, een studie kiezen of studeren 0317484455. Mailen kan ook: hermien.miltenburg@wur.nl

 

Door Hermien Miltenburg

Oudervoorlichter bij Wageningen University & Research

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.