Masterkeuze in Coronatijd, een echte studiekeuze
De masterkeuze in Coronatijd is lastig, misschien haast net zo lastig als de bachelorkeuze. Dianne vertelt in onderstaand stukje haar verhaal. Maar eerst een stukje uitleg over wat dat nou inhoudt, bachelor en master.
Wat is een bacheloropleiding?
Ga je studeren op het hbo, dan volg je een bacheloropleiding. Een student krijgt pittige theorie en ook veel praktijk. De stages zijn een belangrijk onderdeel van je bacheloropleiding. Die duurt vier jaar en daarna kun je gaan werken. Een bacheloropleiding op het hbo richt zich echt op de arbeidsmarkt.
Ga je naar de universiteit dan begin je ook met een bacheloropleiding. Tijdens deze bacheloropleiding krijgt de student een theoretische basis. Hij leert hoe je onderzoek doet. Stages zijn meestal geen onderdeel van de bacheloropleiding. Na een bacheloropleiding op de universiteit kun je nog niet gaan werken. Om de universitaire opleiding af te ronden moet je nog een universitaire master volgen. Een complete universitaire opleiding bestaat dus uit twee opleidingen. (verschil universiteit-hbo)
Masterkeuze in Coronatijd: Wat is een masteropleiding?
De meest gevolgde masteropleiding is een universitaire masteropleiding. Die duurt één, twee of drie jaar, afhankelijk van het onderwerp van de studie. Een student kan een masteropleiding gaan volgen als hij de bacheloropleiding heeft afgesloten. Heb je een universitaire bacheloropleiding gedaan die voorbereidt op de master, dan zijn er meestal geen toelatingseisen. Kies je voor een andere master, een master op een andere universiteit of heb je een hbo bacheloropleiding gedaan, dan zijn er meestal wél toelatingseisen.
Er zijn ook hbo masteropleidingen. Die zijn, net als de hbo bachelor, gericht op je baan. Vaak doen mensen deze master als ze een paar jaar werkervaring hebben.
Een master kiezen na je bachelor is opnieuw een echte studiekeuze. Diane vertelt hierover. Ze heeft een wo bachelor gedaan en heeft afgelopen studiejaar haar masterkeuze gemaakt. Lees meer over haar ervaringen.
Masterkeuze in Coronatijd, opnieuw een echte studiekeuze
‘De nieuwste technische snufjes zijn gebruikt om indrukwekkende online omgevingen te realiseren. Livesessies, studenten in de chat en een virtuele campustour; overal is aan gedacht. Maar toch zit ik uiteindelijk thuis achter mijn bureau met jeukende handen, omdat ik graag op pad wil. Voor informatievoorziening vind ik de online voorlichtingen fijn, maar een studiekeuze is uiteindelijk niet geheel rationeel. Ik wil graag voorlichtingen volgen in een grote collegezaal, lunchen bij de campuskantine en staren naar studenten. Ik wil lopen en mezelf ergens zien rondlopen. Dit zorgde ervoor dat ik mijn studiekeuze steeds bleef uitstellen. Deels in de hoop dat fysieke voorlichtingen toch nog mogelijk zouden worden en deels omdat uitstellen makkelijker wordt als je ergens niet echt heen hoeft te gaan’.
Mokken helpt niet bij masterkeuze in Coronatijd
‘Toen ik uiteindelijk merkte dat mokken ook niet resulteerde in een studiekeuze, ben ik me gaan inschrijven voor een aantal online voorlichtingsactiviteiten. Het fijne hieraan was dat ik geen reistijd had, waardoor ik meerdere online open dagen kon bezoeken. Ook zijn de meeste voorlichtingsessies nog een tijdje terug te kijken waardoor ik het in mijn eigen tijd kon doen. Op sociale media zag ik steeds meer mensen berichten plaatsen over de studie die zij doen en dat ze altijd beschikbaar zijn voor het stellen van vragen. Hierdoor ben ik in contact gekomen met een student Communicatiewetenschap. Het was prettig dat de student echt ervaringen deelde waardoor ik een completer beeld kreeg van hoe studeren eruit zou zien. Door te luisteren naar haar verhalen zag ik mezelf ook steeds meer rondlopen op deze studie. Na nog een gesprek met een andere student via sociale media, heb ik een keuze gemaakt die achteraf juist bleek te zijn’.
Beginnen aan mijn masteropleiding
‘In september zat ik klaar voor mijn eerste college. Camera aan en geluid uit, wachtend tot ik toegelaten zou worden in de Zoom. Al snel werd ik met 90 anderen binnengelaten. Ik vroeg me af hoe ik ooit online deze mensen zou leren kennen. Gelukkig zat bij de meeste vakken groepswerk waardoor je toch met elkaar in contact komt. Dit is erg fijn, want als iets gemist wordt dan is het wel het kletsen over je studie, het klagen over deadlines of het zeuren over pittige literatuur’.
Lastig om hulp te vragen
‘Toen mijn eerste deadline eraan kwam, merkte ik dat ik het lastig vond om online een docent om hulp te vragen. Ondanks hun laagdrempelige houding voelde de drempel alsnog te hoog om te mailen. Daar waar ik normaal tijdens het college even in de pauze snel de vraag zou stellen, vond ik het spannend om dit in een Zoom-gesprek te doen met 90 anderen. Gelukkig kwam de docent uiteindelijk langs als we in kleine groepjes online aan het werk waren, zodat alsnog de vragen gesteld konden worden’.
Lastig om gemotiveerd te blijven
‘Online onderwijs leidt af en toe tot een enorme motivatiedip. De hele dag naar je scherm staren is niet fijn, ook al vind je de inhoud van je studie leuk. Toch worden er steeds creatieve oplossingen bedacht om de afwisseling erin te houden. Zo probeerden docenten één keer per week op de campus een college in te plannen. Verder werden wandeldates in het leven geroepen waarbij onder het genot van een kop koffie regelmatig een stuk gelopen wordt. Ook kun je nog steeds in de universiteitsbibliotheek werken als je er echt even uit moet. Daarnaast zijn in mijn geval de meeste hoorcolleges vooraf opgenomen waardoor je zelf kunt inplannen wanneer je deze kijkt’.
Structuur zoeken
‘Voor komende tijd zal dit wel even zo blijven. Om toch wat onderscheid aan te brengen tussen studie, bijbaan en privé heb ik een bepaalde structuur voor mezelf bedacht. Iedere dag ruim ik aan het einde van de dag mijn werkplek op, trek ik mijn pyjama aan, steek ik wat kaarsjes aan en ga ik vervolgens op mijn bank chillen. Op deze manier voelt het na een dag thuis studeren toch alsof ik nog een beetje thuiskom’.
Masterkeuze in Coronatijd lijkt op bachelorkeuze in Coronatijd
‘In deze blog gaat het over het maken van de keuze voor een master. Het studiekeuzeproces is ongeveer hetzelfde als voor de bachelor. Voor mij was het wel minder nieuw en spannend omdat ik al studeerde en de campus al kende. Ik koos voor een andere masterstudie dan mijn bachelor. Met je bachelor diploma (eventueel aangevuld met het volgen van een aantal vakken bij een andere studie) kun je namelijk meerdere masters van verschillende opleidingen doen op de universiteit’. Dianne
Bachelorkeuze in Coronatijd
Dianne vertelt heel treffend over hoe ze haar masterkeuze heeft ervaren. Voor scholieren die bezig zijn met hun bachelorkeuze en hun ouders: Tot een goede studiekeuze komen valt niet mee. Maar het verhaal van Dianne kan hier misschien bij helpen.
10 ferbuari kunt u/kunnen jullie kennismaken met Dianne tijdens het webinar over studiekeuze. (aanmelden). 28 januari is er ook een webinar over studiekeuze.