7 februari 2023 | Categorie: Studiekeuze

Profielkeuze, het verhaal van Stijn

De profielkeuze is meestal de eerste serieuze keuze die je kind maakt in het hele traject naar studeren. Best iets om over na te denken. Veel jongeren hebben er iets aan als ze de verhalen van andere horen. Daarom hier het verhaal van Stijn.

profielkeuze

Stijn

Stijn aan het woord: mijn profielkeuze

‘Het maken van keuzes is iets wat je gehele leven terugkomt en daarom is het goed om op een weloverwogen manier keuzes te maken. Nu zal de ene keuze zorgen voor ingrijpendere effecten dan de andere keuze. Voor de profielkeuze geldt dat veel leerlingen dit als een moeilijke keuze ervaren. Dit hoeft niet het geval te zijn als je weet waar je op moet letten bij het maken van een profielkeuze. Vandaar dat ik jullie in dit stukje meer wil vertellen over mijn eigen keuzeproces en de manier waarop ik die nu anders zou aanvliegen.’

Even voorstellen:

‘Mijn naam is Stijn en ik ben momenteel een derdejaars bestuurskunde student aan de Radboud Universiteit. Toen ik op de middelbare school zat had ik zelf nog nooit gehoord van deze studie en ik wilde graag arts worden. Voor geneeskunde geldt dat ik het beste kon kiezen voor een NG-pakket met natuurkunde en voor bestuurskunde zou dat een EM-profiel zijn. Destijds heb ik gekozen voor een NG-pakket met natuurkunde. Hiervoor heb ik gekozen, omdat ik heel zeker wist dat ik geneeskunde zou gaan studeren. Toen ik de uitslag van de decentrale selectie geneeskunde binnenkreeg, wist ik dat ik iets anders moest gaan studeren. De keuze werd toen ineens erg lastig.’

Profielkeuze is niet studiekeuze

‘Nu is de profielkeuze niet hetzelfde als de studiekeuze, maar deze liggen wel erg in elkaars verlengde. Er zijn een aantal tips die ik mee wil geven om jullie te helpen bij het maken van een profielkeuze:

1. Begin op tijd!
  2. Maak je eigen keuze!
  3. Neem buitenschoolse hobby’s mee in je keuze!

Ook belangrijk bij studiekeuze

De drie bovenstaande bullets zijn van belang om mee te nemen in de profiel- en studiekeuze. Des te eerder je begint met het maken van jouw keuze des te langer je kan nadenken over jouw keuze. Bij mij speelde de profielkeuze niet echt door mijn hoofd en dat zorgde ervoor dat ik niet wist welke gevolgen bepaalde keuzes konden hebben.

Plezier in je profielkeuze

‘Bij ons in de klas was het verder een populaire keuze om een NG/NT-profiel te kiezen. Hierdoor ging ik uit de haast ook alleen maar focussen op de vakken uit NG/NT-profielen. In de vierde klas werd scheikunde een stuk moeilijker gegeven op onze school dan in de derde klas. Hierdoor had ik veel moeite met scheikunde. Door je eigen keuze te maken, zal je makkelijkere vakken volgen die bij jou passen. Hierdoor krijg je meer plezier in het volgen van de vakken. Tot slot zit je op school om later een baan te krijgen. Dit moet iets zijn waar je gelukkig van wordt.

Kijk ook naar hobby’s

Het is dus heel belangrijk om tijdens je profielkeuze te kijken naar de hobby’s die je hebt buiten school. Ben je iemand die graag in de natuur is of ben je iemand die makkelijk contact maakt met andere mensen? De antwoorden op deze vragen geven namelijk ook aan welke vakken je leuk vindt. Dit hoeven niet altijd vakken te zijn waar je goed in bent, want uiteindelijk ben ik bijvoorbeeld scheikunde ook leuk gaan vinden in de bovenbouw.

Kortom, kom erachter wie jij bent en hier kunnen je ouders, leraren of broers en zussen je eventueel bij helpen. Doe bijvoorbeeld online interessetestjes, en praat erover met anderen. Of speel het profielkeuzespel. Veel succes met het maken van je profielkeuze!!