29 september 2022 | Categorie: Studiekeuze

Slimme stappen in het studiekeuzeproces, 5 oktober

Op 5 oktober om 19.30-20.30 is er een webinar over ‘Slimme stappen in het studiekeuzeproces’ . Ik neem deze stappen met je door en studenten Mirthe en Matts delen hun eigen ervaringen. De webinars zijn bedoeld voor ouders en natuurlijk zijn studiekiezers ook welkom. Aanmelden

Slimme stappen in het studiekeuzeproces

Welke stappen moet je zetten om een goede studie t kiezen op hbo of universiteit? Hoe kunnen ouder helpen?

Tien slimme stappen in het studiekeuzeproces

In de presentatie, die ik na het webinar opstuur, bespreken we de volgende tien slimme stappen in het studiekeuzeproces:

Stap 1: Op tijd beginnen

Het meeste ‘studiekeuzewerk’ moet gedaan worden in 4 havo of 5 vwo. In het eindexamenjaar kom je daar haast niet aan toe.

studiekeuze is een zoektocht

Stap 2: Wat moet de studiekiezer ontdekken?

Er zijn vijf belangrijke studiekeuzevragen. Maar dat zijn best moeilijke ‘grote’ vragen. Tijdens het webinar maken we deze vragen concreet. En Myrthe en Matts delen hun eigen ervaringen over hun zoektocht naar wat bij ze past.

Stap 3: Slimme stappen in het studiekeuzeproces: Studies vergelijken

Neem echt de tijd om studies met elkaar te vergelijken. Er zijn verschillende goede studiekeuzesites om dit online te doen. En kijk vooral naar de studiebijsluiter.

Online oriënteren

Online kun je ook heel veel te weten komen over de inhoud van studies. En welke interessegebieden er zijn. Neem hier de tijd voor. Er zijn goede websites waar veel informatie over opleidingen te vinden is. Vind je een bepaald onderwerp interessant? Of ben je goed in een bepaald schoolvak? Er zijn sites die je helpen studies te vinden die hier bij passen.

Stap 4: Minimaal vier Open Dagen

Wat maak je allemaal mee op een Open Dag? En wat kunnen ouders doen op een Open Dag? Matts en Myrthe delen hun ervaringen. En we laten zien wanneer er Open Dagen zijn.

Stap 5: Vier meeloopdagen bezoeken

De meeste studenten zeggen achteraf dat ze vooral veel hebben gehad aan de meeloopdagen. Wat is een meeloopdag en hoe kun je je hierop voorbereiden?

Stap 6: (Online) Proefstuderen

Nog vrij onbekenD is het begrip ‘proefstuderen’. Je maakt dan kennis met de mAnier van lesgeven en studeren op een hogeschool of universiteit.

Stap 7: Praten met vrienden, ouders, studenten, decaan

Veel jongvolwassenen vinden het prettig met hun ouders te praten over het studiekeuzeproces. Hoe hebben Matts en Myrthe dit gedaan?

Stap 8: Slimme stappen in het studiekeuzeproces: Interessegebied/vakgebied ontdekken

Heb je een of twee interessegebieden kunnen ontdekken waar je echt voor wilt gaan, dan ben je al een heel eind. Want binnen een interessegebied je eigen weg vinden kan goed, ook straks in je loopbaan. En moet je ook kijken naar baankansen?

de beste wo opleidingen gedrag & maatschappij

Stap 9: Hoe wordt er lesgegeven?

Hoe worden de studiepunten verdiend. Hie ziet je lesdag er uit? Heb je veel projectwerk of juist veel zelfstudie? En wat ligt je het beste?

Stap 10: Voel je een klik?

Misschien is dit wel de belangrijkste tip. Voel je een klik met deze instelling deze studenten en deze docenten? je studeert hier immers een paar jaar. En dan moet je wel een klik voelen.

Webinar: Slimme stappen in het studiekeuzeproces

Dit jaar geven we zes webinars over studiekeuze en studeren op een hbo of universiteit:

5 oktober 2022: Welke stappen moet je zetten in het studiekeuzeproces? Aanmelden
1 november 2022: Welke professionele ondersteuning is er bij studiekeuze? Aanmelden
14 december 2022:Hoe help ik mijn kind bij studiekeuze? En dan liefst voor een studie die goed staat aangeschreven?
25 januari 2023: Kenmerken hbo en wo opleidingen en de doorstroom van hbo naar de universiteit
28 februari 2023: Wat kun je doen als je kind nog geen studiekeuze kan maken?
25 maart 2023: Alles over geldzaken en de (nieuwe) studiefinanciering