4 december 2021 | Categorie: Studeren

Stress tijdens de studie: hoe helpen we de student?

Stress. Uit recent onderzoek blijkt dat studenten er steeds meer last van hebben. Geen lekker feit als je kind zich oriënteert op een hbo- of universitaire studie. Stress tijdens de studie: Hoe helpen we de student? Een artikel van Marianka van Arendonk, communicatie-adviseur WUR.

Stress tijdens de studie: hoe helpen we de student?

Tip: kijk wat een hogeschool of universiteit doet om gestreste studenten te helpen.

Stress: hoort het bij je studie?

Bijna alle studenten ervaren stress (97%) en ruim de helft van de studenten ervaart veel stress. Dat blijkt uit onderzoek van de overheid. Dat komt vooral door – je raadt het al – corona. Ook ervaart ruim de helft van de studenten veel prestatiedruk vanuit zichzelf anderen.

Neem begeleiding bij stress mee in de studiekeuze

Op zich is met stress (tijdens de studie) niet zo veel mis. Het helpt je om te functioneren. Een beetje gezonde spanning, voor een tentamen of examen bijvoorbeeld, kan geen kwaad. Maar te lang, te veel stress kan leiden tot problemen. Heeft je zoon of dochter last van stress of prestatiedruk? Neem dan ook de begeleiding bij stress van een hogeschool of universiteit mee in de studiekeuze.

Stress tijdens de studie: hoe helpen we de student?

Als studenten last hebben van stress, kunnen ze in de meeste gevallen terecht bij de studieadviseur. Daarnaast zijn er studentendecanen. Zij geven advies en hulp bij verschillende regelingen, zoals voorzieningen bij tentamens of financiële steun bij studievertraging. Niet alleen in het geval van stress of psychische problemen.

Studeren met een ondersteuningsbehoefte: niet alleen bij stress maar ook bij psychische problemen, functiebeperkingen of bijzondere omstandigheden

Studenten kunnen ook bij de universiteit of hogeschool aankloppen voor ondersteuning bij functiebeperkingen (zoals dyslexie of autisme), een chronische ziekte of bijzondere familieomstandigheden. Dat heet studeren met een ondersteuningsbehoefte. In de studiebijsluiter kun je per universiteit of hogeschool zien hoe tevreden studenten hierover zijn. Lees ook: studeren als je extra ondersteuning nodig hebt.

Wageningse studenten zijn erg tevreden over de ondersteuning vanuit de universiteit. Stress tijdens de studie. Hoe helpen we de student?

Want wist je dat ongeveer één op de 5 studenten chronisch ziek is, psychische problemen of een beperking heeft of te maken heeft met bijzondere familieomstandigheden. En 1 op de 8 studenten geeft aan hier hulp bij te kunnen gebruiken. Uit onderzoek blijkt dat studenten aan de Wageningen University & Research erg tevreden zijn over de hulp die zij krijgen. De studenten zijn vooral erg tevreden over hun aanspreekpunt, begrip vanuit de universiteit en de informatie na een persoonlijk gesprek.

Stress tijdens de studie. Hoe helpen we de student? Studentendecaan aan het woord

Ruur Boersma

Studentdecaan Ruur Boersma is een van die aanspreekpunten in Wageningen. Zij herkent de stress ook: “Studenten zijn zich nog zo aan het ontdekken: wie ben ik?, wat wil ik? Tegelijkertijd stellen ze al hoge eisen aan zichzelf, aan hun studententijd. Dat kan te veel stress geven. Vraag dan op tijd om hulp.”
Stress, het hoort er wel een beetje bij. Als het te veel wordt, is het goed te weten  dat de hogeschool of universiteit helpt.

Webinar: Studeren met een ondersteuningsbehoefte

Oudervoorlichter Hermien Miltenburg heeft samen met studenten een webinar over ondersteuning verzorgd. Haast elke student heeft wel een keer extra ondersteuning nodig. Als het heel goed gaat of als het een tikje minder gaat met de studie of het leven als student.