2 augustus 2019 | Categorie: Studeren

Eerste collegeweek… tips van studenten

De eerste collegeweek is voor uw zoon of dochter de start van vier of vijf jaar studeren. Hoe maak je nu een goede start? Ouderejaars studenten geven tips voor de eerste collegeweek. Marian over haar eerste collegeweek: “Regel een klantenkaart van de supermarkt” en Edwin: “Niemand controleert je.”

Eerste collegeweek, na de introductie begint het echte werk

Eerste collegeweek: “Niemand controleert je” tips van Edwin, tweedejaars

• Koop je studieboeken tweedehands, je hebt het geld later in de week nog nodig…Later in de week is: het feestje op donderdag.
  • Eet samen met mensen, dit is goedkoper en gezelliger!
  • Wordt ergens lid, een sportclub, een studentenvereniging, een orkest… Zo leer je veel nieuwe mensen kennen.
  • Volg de social media van de universiteit. Vaak komen er goede tips voorbij!
  • Blijf meteen up to date met je schoolwerk. Niemand gaat het controleren maar als je de avond voor je tentamen merkt dat je eigenlijk een heel boek had moeten lezen word je niet vrolijk.

Meer verantwoordelijkheid

Op het hbo en de universiteit hebben studenten meer eigen verantwoordelijkheid dan op de middelbare school. De tips van Edwin  doen ertoe. Je ‘schoolwerk’, zoals hij dat noemt, goed plannen is belangrijk. Vraag eens belangstellend wat uw zoon of dochter allemaal moet leren voor het eerste tentamen. U zult zien dat er meteen al veel van uw kind wordt gevraagd. Ontspanning, bijvoorbeeld lid worden van een orkest, sportclub of studentenvereniging, is dan ook belangrijk. En donderdag is de ‘vaste’ uitgaansavond voor studenten.

De eerste collegeweek is meteen al hard werken. Maar ergens lid van worden, bijvoorbeeld van een orkest, is ook aan te raden.

De eerste collegeweek: “Regel een klantenkaart van de supermarkt.. wie wil er nou geen korting?” tips van derdejaars Marian

• Ga eens na college wat drinken met je nieuwe studiegenoten. Je zit drie tot vijf jaar met deze mensen ‘opgescheept’. Dan kun je er maar beter het beste van maken!
  • Ga op tijd van huis als je naar college moet. De laatste bus kan wel eens overvol zijn en de fietspaden rondom de hogeschool kunnen erg druk zijn rond de tijd dat de colleges van start gaan.
  • Wees niet bang dat je iets verkeerds zegt of doet. Iedereen is nieuw en docenten kunnen het vaak erg waarderen als er studenten zijn die überhaupt een vraag durven te stellen tijdens een college. Ben jezelf!
  • Vind iets om te doen als je vrij bent, het maakt niet uit of je gaat sporten, iets cultureels gaat doen of zelfs in de kroeg gaat hangen. Als je maar mensen ontmoet
  • Regel een klantenkaart van de supermarkt. Wie wil er nou geen korting?

Vragen stellen

Nuttige tips voor de eerste collegeweek. Inderdaad, vragen stellen aan je docent wordt erg gewaardeerd. Ook belangrijk dat de student weet wie zijn studieadviseur of studieloopbaanbegeleider is. Zit er iets tegen? Heeft de student een belemmering? Dan is het goed als je weet welke ‘hulptroepen’ er zijn. Jezelf blijven! Natuurlijk! Ook de tip van ‘op tijd naar college gaan’ is hartstikke praktisch. De bussen naar de campus en ook de fietspaden zijn soms hartstikke vol. Uitkomen met je geld is voor veel studenten echt een uitdaging. In de rubriek ‘financiën’ schrijven we daar regelmatig over. Wat kost studeren eigenlijk?

Studiesucces

De eerste collegeweek heeft ook meteen invloed op het latere studiesucces. Tijdens het eerste studiejaar is het belangrijk voldoende studiepunten te halen. Je moet namelijk zien dat je je Bindend Studieadvies haalt. Haal je dat namelijk niet, dan moet de student stoppen met de studie.

Elk jaar kan een student 60 studiepunten halen.

Elk jaar kan een student 60 studiepunten halen. Weet de student hoeveel studiepunten hij moet halen om op de opleiding te mogen blijven? Het Bindend Studieadvies verschilt namelijk per opleiding.

Balans zoeken en plannen ook na de eerste collegeweek

De eerste weken op de nieuwe hbo of universiteit zijn belangrijk. Je moet een balans zoeken tussen studeren en ontspannen. Het is leuk en belangrijk om veel nieuwe mensen te leren kennen. Maar je moet ook inhoudelijk je weg vinden binnen de studie. Welke boeken heb je nodig? Waar moet je zijn? Hoe schrijf je je in voor een tentamen? De student moet dat echt goed uitzoeken. Daar komt ook een stukje planning bij. En dat is best lastig in het begin.

Eerste collegeweek… Mis de introductie niet!

Veel van bovengenoemde zaken ervaar je haast automatisch tijdens de introductieweek. Die mag je echt niet missen! Soms denken ouders dat de introductie alleen maar bier drinken is. Natuurlijk wordt er bier gedronken (mits de student boven de 18 is) maar er wordt ook heel veel verteld over de organisatie van de studie, de studieadviseur, de planning en waar je hulp kunt vragen. Ik hoor ieder jaar van studenten dat ze echt spijt hebben als ze de introductie hebben gemist en dan nog maanden het gevoel hebben dat ze ‘achter’ lopen. Doe dit jezelf/je kind niet aan. Introductie is echt iets anders dan ontgroening. Die akelige verhalen over excessen hebben allemaal te maken met ontgroening, niet met de introductie. Ontgroening, als dat nog bestaat in de stad waar de student gaat studeren (want op veel plekken is dat ook afgeschaft) is een zaak van de studentenverenigingen. Ben je geen lid van een studentenvereniging, dan is er geen ontgroening.

Meer lezen over studeren en studiekeuze? Er is een facebookgroep speciaal voor ouders.