13 augustus 2015 | Categorie: Geldzaken

Student van nu gaat echt studeren

‘Student van nu gaat echt studeren’, zo kopte de Volkskrant dinsdag 11 augustus. Deze week beginnen de eerste studenten die geen basisbeurs meer hebben. Wat verandert er?

Student van nu gaat echt presteren

Wat verandert er in de studiefinanciering?

De veranderingen in de studiefinanciering zullen u niet zijn ontgaan. Vanaf dit studiejaar is er geen basisbeurs meer voor hbo en wo studenten. Alleen studenten die ouders hebben met een lager inkomen blijft de aanvullende beurs, die is zelfs hoger.
In plaats daarvan mogen studenten lenen. Deze lening moet natuurlijk ook weer terugbetaald, namelijk over een periode van maximaal 35 jaar. Er wordt wel rente berekend over de studieschuld. De studenten OV kaart blijft bestaan, maar dan moet je wél binnen 10 jaar je diploma halen, anders moet de OV kaart ook terugbetaald worden. Meer over kosten van studeren en over de studiefinanciering leest u op verschillende sites en ook in dit blog verschijnen er regelmatig artikelen over dit onderwerp.

Student van nu: werken voor de kost?

Gaat de student van nu meer werken? Er zijn veel mogelijkheden voor bijbaantjes, ook binnen de universiteit en hogeschool. Bijbaantjes zijn daarnaast ook inhoudelijk nuttig.
Een student doet werkervaring op en bouwt zijn eerste professionele netwerk.
Studenten die binnen de onderwijsinstelling werken hebben verschillende soorten baantjes, soms is het administratief werk, soms helpen ze mee met voorlichting, ze verlenen hand- een spandiensten bij evenementen… Zo leren ze hun onderwijsinstelling ook weer van een andere kant kennen. Soms is dit een eerste opstapje naar ‘een echte baan’ na het afstuderen.

Kosten van studeren

De student van nu moet, net als studenten voor die tijd, alert blijven op de studiekosten, die kunnen flink oplopen. Het NIBUD. Heeft hier ook handige brochures en (digitale) rekenhulpen voor ontwikkeld. Het is niet zo raar als u eens meekijkt hoe uw zoon of dochter het geld beheert, volgens het NIBUD kan bijna 10 % van de studenten eigenlijk niet zo goed omgaan met budgetteren. De meeste studenten kunnen dus heel aardig uitkomen, maar een keertje belangstellend vragen kan nooit kwaad. Meer over: ‘Wat kost een studie’

Hoeveel uur werken?

Een studie volgen vergt 40 uur per week. Sommige weken zijn drukker, andere zijn natuurlijk veel minder druk. En de ene student heeft meer tijd nodig voor bepaalde studieonderdelen dan de andere. Over het algemeen kan een student een baantje van zo’n 8 uur per week wel aan.
In het artikel van de Volkskrant worden verschillende studenten geïnterviewd, zij vertellen ook over hun baantjes. Soms werken studenten voor een speciaal doel, bijvoorbeeld uitgaan en kleding, soms is het baantje ook simpel nodig om de huur van de kamer te betalen. De student van nu moet natuurlijk wel uitkijken dat zo’n baantje niet studievertraging veroorzaakt. Dat kost dan al snel geld. Als je langer over je studie doet, kost dat weer een jaar extra collegegeld, maar het duurt ook langer voordat je gaat werken en dat is met een hbo of wo salaris al snel een behoorlijk bedrag. Bovendien betaal je een jaar langer rente over je lening.

De student van nu heeft ook vaak een baantje op de universiteit

Student van nu… vervolg

In het artikel van de Volkskrant staan verschillende interviews met de student van nu. In dit blog verschijnen de komende maanden ook diverse artikelen over dit onderwerp. Op maandag 9 november organiseren we een voorlichtingsavond over ‘wijzer met geld’. die vrij toegankelijk is voor alle ouders en (aanstaande) studenten van mbo, hbo en wo.