25 april 2019 | Categorie: Studiekeuze

Studeren is alle mogelijkheden openhouden

‘Ik vind het moeilijk om keuzes te maken’, zegt Iris van Damme, bijna afgestudeerd in Voeding en Gezondheid. ‘Toen ik mijn studie koos, dacht ik dat het een definitieve keuze was. Maar dat klopt niet, je kunt altijd nog een andere kant op. Studeren is alle mogelijkheden openhouden’.

Iris van Damme: ‘Studeren is alle mogelijkheden openhouden’

Wat wil je later worden?

‘Mijn hele leven hoorde ik al de vraag ‘wat wil je later worden?’ Dat vroegen mijn familie, vrienden van mijn ouders, bekenden, eigenlijk iedereen. En ik antwoordde altijd: ‘Dierenarts’. Want dat beroep kende ik, dacht ik. En omdat ik zo vaak dat antwoord al had gegeven, dacht ik het zelf uiteindelijk ook. Ik dacht er niet dieper over na. Ik zei immers mijn hele leven al dat ik dierenarts wou worden?’

Twijfel

‘En toch voelde ik ergens ook nog twijfel. Had ik echt wel goed genoeg nagedacht? Dierenarts is het ook niet geworden. Ik studeer nu Voeding en Gezondheid.  Tijdens mijn bacheloropleiding ontdekte ik dat ik alle kanten nog op kon. Ik ontdekte dat het voor mij belangrijk is me niet echt vast te pinnen op iets. Studeren is alle mogelijkheden openhouden’.

Mijn vader

‘Ik zie nu aan mijn vader dat je ook iets heel anders kunt gaan doen dan waar je voor bent opgeleid. Mijn vader is opgeleid in de biologie maar doet daar in zijn huidige werk als application consultant eigenlijk weinig mee. Je kunt ook nog heel ergens anders terecht komen en het daar naar je zin hebben. Maar op de een of andere manier realiseerde ik mezelf dat nog niet toen ik scholier was’.

Studeren is alle mogelijkheden openhouden

‘Nu adviseer ik scholieren ook om niet zo bang te zijn voor de keuze. Je kunt immers nog alle kanten op… Als je het maar naar je zin hebt met wat je op dat moment doet. Dat vind ik wel belangrijk.’

Welke kant wil je opgroeien

‘En ouders, ooms en tantes, vrienden en vriendinnen adviseer ik ook om niet voortdurend te vragen : ‘Wat wil je later worden’, maar: ‘Waar wil je naartoe groeien’.
Dat ontdek ikzelf nu steeds beter. Ik heb net mijn masterkeuze achter de rug. En ik ben al een heel eind met mijn master. Ik ben op uitwisseling naar Zweden gegaan en heb daar ook heel wat extra vakken gevolgd. Voor mij is studeren alle mogelijkheden openhouden’.

Iris in Zweden

Aan de slag

‘Wat is straks na afstuderen ga doen? Ik weet het nog niet zo precies. Maar ik denk wel dat ik iets vind waar ik me goed bij voel. Misschien is dat wel een plek voor de rest van mijn leven. maar het is waarschijnlijker dat ik na een paar jaar weer wat anders wil. Want ik zoek wel steeds naar uitdagingen.
Als mensen aan me vragen: ‘En wat ga je nu doen na afstuderen?’ dan zeg ik : ‘Iets met voeding’. Dan kijken ze me soms wat glazig aan omdat ik geen concreet beroep noem. Jammer dan, daar moeten ze maar aan wennen. Ik wil me niet vastpinnen.’

Nieuws over studeren en studiekeuze volgen? Word lid van de Facebookgroep Ouders en en Studie