Studiekeuzekind

Studiekeuze doe je samen, ook als je kind een belemmering heeft

Ik vraag aan Nanne Roos Vonk: ‘Wat vind je nu het allerbelangrijkste over studiekeuze om aan ouders te vertellen’? ‘Studiekeuze doe je samen’, antwoordt Nanne. ‘Ook als je kind een beperking heeft. Ik word nogal eens gebeld door ouders op het Handicap + Studie Expertise Centrum. En dan belt zo’n ouder toch vaak ‘over het hoofd van de studiekiezer’heen. Dat is echt niet goed. Lees het verhaal van Nanne, medewerker van Handicap + Studie Expertise Centrum.

Nanne Roos Vonk, studiekeuze doe je samen

Student met een beperking

‘Heel wat jonge mensen hebben een beperking. En die aantallen groeien. Zo’n dertig procent van de studenten heeft een beperking. Dan moet je denken aan psychische klachten zoals dyslexie, depressieautisme of ADHD. En er zijn natuurlijk ook studenten met ernstige of minder ernstige lichamelijke beperkingen of handicaps. Tien procent van deze studenten heeft echt hulp nodig bij de studie. Dan praat je dus over 70.000 studenten op hogescholen en universiteiten’.

Goed oriënteren en open zijn

‘Studiekeuze is voor veel jongeren lastig. Dat is zeker zo als je een beperking of handicap hebt. Dan is het extra belangrijk je goed te oriënteren. Begin op tijd met studiekeuze. Bezoek de Open Dagen en meeloopdagen. Dan kun je opleidingen vergelijken. Waar kun je de meeste begeleiding verwachten? Hoe voel je je op een bepaald opleidingsinstituut? Kun je makkelijk in gesprek komen met de studenten? de studieadviseur? De studentendecaan? Studiekeuze doe je samen, ook de mensen op de hogeschool en universiteit kunnen met je meedenken’.

Studiekeuze doe je samen, maar de student is verantwoordelijk

‘Ik begrijp heel goed dat ouders bezorgd zijn over het welzijn van hun kind. Zeker als er sprake is van een belemmering. Toch moet de student zelf verantwoordelijk zijn voor zijn studiekeuze en zijn studie. Dat kun je als ouder niet van je kind wegnemen. Ik adviseer ouders ook om het aan de student over te laten om te praten over zijn handicap op een Open Dag.
Erover praten vind ik trouwens zelf wel belangrijk. Dan kan de studentendecaan of de studieadviseur al meteen beginnen met allerlei faciliteiten voor je te organiseren. Dat is ook belangrijk als de student een psychische aandoening heeft of depressief is. Maar ik kan ook begrijpen dat een student zegt: ‘Ik begin een nieuw leven. Ik wil niet meteen beginnen over mijn belemmering’.

Opleidingen vergelijken

‘Het vergelijken van opleidingen is erg belangrijk. Voor alle studenten maar zeker voor studenten met een beperking. Opleidingen vergelijken kan heel goed op onze site. Maar ook op andere manieren kun je erachter komen wat een opleiding voor een student met een handicap doet. Je kunt het ook op een Open Dag vragen’.

Hoeveel begeleiding krijg ik? Welke faciliteiten zijn er voor mij? Kan ik de studentendecaan makkelijk bereiken?

Geldzaken en langer studeren

‘Sommige studenten met een beperking doen langer over hun studie. Heeft een student studievertraging door een functiebeperking, dan kan hij een jaar langer een aanvullende beurs krijgen. Hij kan ook maximaal €1200 vermindering op zijn studieschuld krijgen als hij langer studeert. Bovendien zijn er nog allerlei faciliteiten bij gemeenten. De student moet dan wel van tevoren contact hebben gehad met de studentendecaan’.

Bindend Studieadvies

‘Ik raad een student ook aan met de studentendecaan te praten over het Bindend Studieadvies. Een student met een beperking kan soms de mogelijkheid krijgen wat langer te doen over het behalen van de studiepunten. Maar ook in dit geval moet de student het op tijd melden. Studeren en studiekeuze doe je samen, ook samen met de ‘hulptroepen’ die er op de hogeschool of universiteit zijn’.

Eigen ervaring

‘Mijn eigen verhaal: Ik ben blind. Ik wist dus dat ik bepaalde studies niet kon kiezen. Piloot worden kan bijvoorbeeld niet. Dat begrijpt iedereen. Ik ben gaan zoeken naar studies die ik wel goed kon doen met mijn handicap. Op de Open Dag zocht ik al contact met de studieadviseur of studiecoördinator. Zo kon ik uitvissen welke hulp ik kon krijgen. Het studeren ging goed. Er was bijvoorbeeld een student-assistent die mij hielp als ik ergens niet goed uitkwam. Zo werd ik geholpen om bepaalde afbeeldingen, die ik niet kon digitaliseren, toch te begrijpen. En ook met het te pakken krijgen van digitale versies van boeken die ik moest lezen, ben ik geholpen. Mijn blindengeleidehond mocht overal naar binnen. Alleen bij de practica was dat soms lastig. De docenten begrepen echt dat ik zo nu en dan hulp nodig had’.

Lees ook de artikelen over studiestress voorkomen:

Studiestress voorkomen… leer kiezen voor wat echt bij je past
Studiestress voorkomen.. maak jezelf niet gek
Studiestress voorkomen… zoek hulp
Studiestress voorkomen en onderzoek naar studiesucces
Studiestress voorkomen en studiepunten 

 

Mobiele versie afsluiten