22 december 2017 | Categorie: Tussenjaar

Studiekeuze lukt nog niet. Drie meest gelezen artikelen over een tussenjaar

De studiekeuze lukt nog niet… een heel beangstigend gevoel als het (eind)examen nadert. Dan is het misschien een goed idee een tussenjaar te overwegen. Ik geef ouders en (aanstaande) studenten een samenvatting van de drie meest gelezen artikelen over dit onderwerp. Interessant voor scholieren die een bacheloropleiding overwegen en bachelorstudenten die een masteropleiding moeten kiezen. Mijn tip als je niet echt goed kunt kiezen: Doe het dan ook niet. Stel je studiekeuze even uit maar houd wel de focus op nadenken over je toekomst. Een heel jaar in je nest liggen, of op het strand… dat helpt niet.

studiekeuze lukt nog niet

Denk goed na over de toekomst. Ga je studeren? Welke studie dan? Of liever werken of een eigen bedrijf starten?

Werken na havo of vwo

Een paar jaar geleden adviseerde ik nog aan scholieren die geen studiekeuze konden maken om dan maar gewoon aan een opleiding te beginnen die ze leuk leek. Dat doe ik nu niet meer. De uitval in het Hoger Onderwijs is erg hoog. Dat is een verdrietige ervaring die ook nog veel geld kan kosten. Voor heel wat jongeren is het een beter idee om eerst één of meer jaren te werken. Zo krijg je inzicht in je capaciteiten en leer je ook nog wat. Maar ik vind het wel belangrijk dat je na blijft denken of dit werkelijk is wat je wilt. Misschien wil je niet je hele leven op dit niveau werken? Misschien wil je juist een heel andere richting op? Of deze baan is interessant en met aanvullende cursussen kun je ook je doelen bereiken. De studiekeuze lukt nog niet? Geen paniek maar samen zoeken naar een alternatief. Voor ouders en jongeren een ‘nadenk’ artikel over ‘werken na havo of vwo’.

Tussenjaarbeurs

Kiest een jongvolwassene voor een tussenjaar, dan is werken natuurlijk een optie. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Sommige onderwijsinstellingen en particuliere organisaties hebben speciale ‘tussenjaar’programma’s. Soms zijn die gericht op een studiekeuze maken. Of zij bieden reizen aan naar verre buitenlanden. Soms organiseren ze vrijwilligerswerk. In het voorjaar is er weer een tussenjaarbeurs in Utrecht waarop een aantal van deze organisaties zichzelf presenteren. De datum laat ik zo spoedig mogelijk weten. Onder de tab ‘tussenjaar’ vind je/vindt u ook een aantal organisaties die zichzelf presenteren. (artikel over tussenjaarbeurs)

Tussenjaar tien tips

De studiekeuze lukt nog niet. ‘Zomaar’ aan een tussenjaar beginnen is geen goed idee. Ook een tussenjaar moeten scholieren, studenten en ouders goed bespreken en plannen. In voorgaand filmpje geef ik een paar tips. Het artikel over ‘tien tips’ gaat hier wat dieper op in. Belangrijkste is echter dat je met jezelf / met uw zoon of dochter goede afspraken maakt en die ook op papier zet. Dat is zeker belangrijk als er een lange reis gepland wordt. Maar ook als het tussenjaar gebruikt wordt om te werken, voor vrijwilligerswerk of om het profiel aan te vullen is het goed om de focus te houden op ‘toekomstdenken’. Wat wil je na het tussenjaar gaan doen? Speciale tussenjaarprogramma’s, op hbo’s bijvoorbeeld, zijn hier speciaal op gericht. (artikel tien tips voor een tussenjaar). Zie ook NOS journaal onderwerp ‘geslaagd’.

Studiekeuze lukt nog niet… tussenjaar?

Nu 2017 eindigt heb ik de top drie artikelen over studeren gepubliceerd. Er is ook een artikel over de top drie artikelen over studiekeuze. Een van de komende dagen geef ik de drie meest gelezen artikelen over studiekosten.

Namens de onderwijsprofessionals van de decanenkring Arnhem e.o., de bedenkers van dit blog, wens ik u en jullie een heel succesvol en gelukkig 2018.
Hermien Miltenburg, oudervoorlichter