20 december 2017 | Categorie: Studiekeuze

Studiekeuze op havo of vwo. De drie meest gelezen artikelen

De studiekeuze op havo of vwo is een intensief proces waar de studiekiezers zelf, de school en ouders een rol in hebben. De onderwerpen op dit blog hebben vaak met studiekeuze te maken, maar ook met studeren op een hbo of universiteit, studiekosten of tussenjaar. De inspirators en raadgevers voor dit blog zijn de decanen VO en onderwijsprofessionals van het HO die samenwerken in de decanenkring Arnhem e.o. Onze expertise ligt op havo/vwo en hbo/wo. Daarom op dit blog geen artikelen over (v)mbo, helaas vinden we onszelf daar niet deskundig genoeg voor. Nu 2017 bijna afgelopen is de top drie van meest gelezen artikelen over studiekeuze op havo of vwo.

Decanenkring Arnhem e.o. met vertegenwoordigers van VO en HO instellingen uit de regio. Schrijvers en inspirators van dit blog.

Decentrale selectie/numerus fixus

Voor de meeste opleidingen ben je gewoon toelaatbaar als je het goede profiel hebt van havo of vwo. Een derde van de opleidingen op hbo of wo hebben daarnaast nog een aparte selectieprocedure. De opleiding mag zelf bepalen welke studenten het meest geschikt zijn voor die opleiding. Daarom wordt dit ook ‘decentrale selectie’ genoemd. Een andere veelvoorkomende term is ‘numerus fixus’. Dat betekent dat er maar een beperkt aantal studenten toegelaten wordt. De selectieprocedure bestaat altijd uit twee onderdelen.
1: kijken naar je intelligentie, bijvoorbeeld naar de cijfers op 4 havo of 5 vwo of een test doen.
2: kijken naar je motivatie. Sommige selectieprocedures zijn heel streng, andere vallen wel mee.
Logisch dat aanstaande studenten en hun ouders zich hier goed op voorbereiden. En… helaas ‘haalt’ niet iedereen de sectie. Zorg dan ook voor een ‘plan B’. (artikel over decentrale selectie,)(filmpje over decentrale selectie)

Beroep van de toekomst

Als je een studie kiest wil natuurlijk ook weten of er toekomst is voor dit beroep. Dat is meteen een heel lastig punt. De jongeren van nu zullen meer dan 50 jaar werken. In die periode zullen er veel banen verdwijnen en er zullen ook nieuwe banen ontstaan. En alle beroepen die we nu kennen zullen van inhoud veranderen. Veel mensen hebben ook niet hun hele leven hetzelfde beroep. Binnen hun eigen interesseveld of vakgebied zullen ze vaker switchen.
Kennis van een vakgebied blijft ook in de toekomst belangrijk maar vaardigheden zullen ook een grote rol gaan spelen.
Kun je dan helemaal niet bedenken wat het beroep van de (nabije?) toekomst is? Een beetje wel. De Keuzegids geeft bijvoorbeeld inzicht in de baankansen na een bepaalde opleiding. (lees het artikel over het beroep van de toekomst).

Kwaliteit van de opleiding

Dit artikel heeft een link met voorgaand onderwerp. Studenten met een diploma van een goed bekend staande hbo of universiteit hebben op de arbeidsmarkt een voordeel. Richt de studiekeuze op havo of vwo niet alleen op WAT je gaat studeren. Denk ook na WAAR je gaat studeren. Je moet je als student ook thuis voelen op een onderwijsinstelling. De kwaliteit van het Nederlandse onderwijs is hoog. Maar natuurlijk zijn sommige opleidingen of instituten beter dan andere. Ouders kunnen goed helpen met het beoordelen van de onderwijskwaliteit. (artikel over de kwaliteit van een opleiding beoordelen)

studiekeuze op havo of vwo

Het gaat niet alleen om WAT je gaat studeren. Denk ook na of je dat op mbo, hbo of wo wilt doen. Vergelijk ook de instellingen die deze opleiding aanbieden. Wat past bij jou en hoe zit het met de kwaliteit?

Studiekeuze op havo of vwo

Studiekeuze op havo of vwo is een veelgelezen categorie op dit blog. Niet iedereen kan die keuze maken terwijl er ook nog gewerkt moet worden om ‘over te gaan’ naar de eindexamenklas. Of, als de keuze (te) lang is uitgesteld, je studiekeuze maken terwijl je je ook nog moet concentreren op je eindexamen.
Nu 2017 eindigt is het weer de tijd van de ‘lijstjes’. Voorheen publiceerde ik al de drie best gelezen artikelen over studeren op hbo of universiteit. Een van de komende dagen geef ik u/jou de drie meest gelezen artikelen over ‘tussenjaar’. Daarna volgen de drie meest gelezen artikelen over studiekosten.

Ik wens u/jou een goed, vredig en succesvol 2018.
Hermien Miltenburg, oudervoorlichter.