13 juli 2018 | Categorie: Geldzaken

Studiekosten.. waar moet u op rekenen?

Studeren kost geld, veel geld. Op hoeveel studiekosten moet je rekenen? Hoeveel is het collegegeld? Wat zijn de bijkomende kosten voor de opleiding? En hoeveel moet je rekenen voor je levensonderhoud? Het is belangrijk met uw zoon of dochter al voor de studie begint een overzicht te maken van de uitgaven. Het Nibud kan hier goed bij helpen.

Samen eten kan helpen de studiekosten te beperken

Studiekosten waar moet u op rekenen? Collegegeld en leermiddelen

Het collegegeld dekt over het algemeen niet de kosten die de universiteit of hogeschool maakt. Het kost gemiddeld zo’n 5.500 – 10.000 euro om een student een jaar te laten studeren. De student betaalt daar maar een deel van (ongeveer 2100 euro per jaar). Nieuwe eerstejaars bachelorstudenten zelfs maar de helft. De rest wordt betaald door de Rijksoverheid. Wij vinden het in Nederland belangrijk te investeren in de opleiding van jonge mensen. Ons land heeft veel baat bij goed opgeleide inwoners. Daarom wordt er veel belastinggeld geïnvesteerd in opleidingen. Om de studiekosten voor studenten laag te houden wordt een groot deel van de opleiding dus gesubsidieerd.

Wat betaalt de student?

De student zelf betaalt daarom maar zo’n 2100 euro collegegeld. Kom je uit het buitenland of volg je meerdere opleidingen, dan zijn er soms andere tarieven.
Naast collegegeld moet een student ook rekenen op bijkomende kosten, de kosten voor boeken, stages, excursies, computer of andere hulpmiddelen. Dat kan flink oplopen. Bij de opleiding kunt u informeren hoe hoog deze kosten zijn, er zijn grote verschillen. Reken hiervoor gemiddeld zo’n 60-80 euro. Op de Open Dag hoort u waarschijnlijk over flitsende buitenlandstages ed. Toen ik dat als moeder hoorde dacht ik ook: ‘hoe betaal ik dat’. Maar in de praktijk zijn er allerlei mogelijkheden om subsidies voor dit soort stages te krijgen. De meeste studenten gaan ook werken om hun vliegticket te kopen.
Bij het berekenen van de studiekosten is het handig een totaalplaatje te maken. De meeste studenten zullen dat zelfstandig kunnen, maar het kan geen kwaad als u eens een keertje meekijkt.

Kosten voor levensonderhoud

Een student maakt naast studiekosten ook kosten voor levensonderhoud. Het Nibud heeft berekend dat de gemiddelde uitwonende student de volgende kosten per maand maakt. Studenten die nog bij hun ouders wonen betalen natuurlijk geen huur maar gemiddeld wel zo’n €125,- kostgeld.

• Collegegeld € 173,- (nieuwe eerstejaars betalen maar de helft)
  • Huur (inclusief energie, water, tv, internet) gemiddeld € 417,- (verschilt erg per stad/dorp)
  • Boodschappen € 181
  • Studieboeken en andere zaken voor de studie € 58,-
  • Vervoer naast de OV kaart (fiets ed.) € 63,-
  • Ontspanning, uitgaan sport € 146,-
  • Kleding en schoenen € 47,00
  • Zorgverzekering € 106,-
  • Telefoon € 26,-

Studiekosten waar moet u op rekenen? Individuele verschillen

Natuurlijk zijn er individuele verschillen. Kamers in de Randstad zijn vaak duurder dan kamers in de kleinere studentensteden. Woont uw zoon of dochter nog in het ouderlijk huis, dan zult u geen kamerhuur rekenen. Voor boodschappen rekent het Nibud op 181 euro per maand. Hier zijn natuurlijk veel individuele verschillen.

Wij eten in ons studentenhuis allemaal samen, en we eten meestal vegetarisch. Dat scheelt enorm veel in de kosten. Vlees eten doe ik wel als ik bij mijn ouders ben, een student

Ook denken studenten anders over uitgaan. De een kan niet zonder de wekelijkse disco, de ander sport in het sportcentrum van de universiteit. Dat is meestal heel goedkoop. Voor ontspanning rekent het Nibud op 146 euro per maand.

Inkomsten en uitgaven op een rijtje zetten.

Inkomen student

De student heeft natuurlijk ook inkomsten. Heeft uw kind daar voldoende zicht op? Want dat moet je natuurlijk meenemen in het totaalplaatje. De inkomsten van de student zullen niet het hele jaar hetzelfde zijn. Een studentenbaan op de hogeschool of universiteit zal in de zomer stil liggen. Maar in de zomervakantie werken studenten wel vaak via een uitzendbureau. Overigens kun je de studielening elke maand aanpassen. In de zomer is lenen misschien niet zo nodig omdat er dan meer inkomsten zijn.

Hoe help je je zoon of dochter met budgetteren?

Waarschijnlijk heeft uw kind al jaren een bijbaant en eigen geld. Dit zijn allemaal hele goede manieren om te leren hoe je uit moet komen met je geld. Toch kan ongeveer 9% van de studenten niet goed uitkomen met zijn budget. Helemaal niet gek als u in het begin af en toe eens meekijkt met uw kind of alles ‘onder controle’ is.
Onder de tab ‘financiën’ van dit blog vindt u ook veel artikelen over geld.