22 januari 2024 | Categorie: Studiekeuze, Tussenjaar, tussenjaar

Wat doe je als je twijfelt over je studiekeuze?

Nogal wat jong-volwassenen twijfelen over hun studiekeuze. Wat doe je als je twijfelt over je studiekeuze? Daniëlle Vogels geeft 23 januari een webinar over dit onderwerp met tips voor jongeren én ouders. Aanmelden

Daniëlle Vogels

Wat doe je als je twijfelt over je studiekeuze?

Zit je kind in de eindexamenklas en blijft hij of zij maar twijfelen over de studiekeuze? Dan zit je daar als ouder natuurlijk mee. En voor de studiekiezer zelf is dit misschien nog wel het aller moeilijkste. Wat kun je als ouder doen? Wat kun je als studiekiezer doen? Daniëlle Vogels vertelt hier, als expert studiekeuzevoorlichting, veel meer over tijdens het webinar. Een studente, Martine, vertelt haar eigen verhaal. En ook een moeder, Henriëtte, deelt tijdens het webinar haar ervaringen.

Wat doe je als je twijfelt over je studiekeuze? Martine vertelt meer

Ja, twijfelde echt aan mijn studiekeuze. Eigenlijk wist ik op het eind van het gymnasium helemaal nog niet zo goed wat ik wilde. Ik had een cultuur & maatschappij profiel, maar op de een of andere manier sprak een talenstudie me toch bij nader inzien niet zo aan. Maar wat dan? Ik had twee tussenjaren nodig om te ontdekken wat ik nou echt wou. In die tijd was ik veel bezig met studiekeuze en ik heb ook gereisd. Om mijn tussenjaren te kunnen betalen heb ik gewerkt en gespaard voor mijn reis. En tijdens mijn reis kon ik ook werken. (Lees ook: wat kost een tussenjaar)

Martine

Een ander plan

‘Van mijn ouders mocht ik het geld dat ik had verdiend met werken zelf houden. Ik hoefde geen kostgeld of zo te betalen. Dat vond ik wel echt een privilege. Voordat ik op reis ging had ik mijn studiekeuze eigenlijk al gemaakt, maar, zoals bij zoveel mensen, veranderde ik van idee. Ik ontmoette veel mensen uit andere landen. En ik raakte erg onder de indruk van de prachtige natuur onder andere in Nieuw Zeeland. Dat alles maakte dat ik ook in mijn studie naar de hele wereld wou kijken. Voor ik op reis ging dacht ik aan een talenstudie. Maar tijdens mijn tussenjaren ontdekte ik dat ik vooral een internationale studie moest kiezen. En een studie die heel breed is, want er is eigenlijk heel veel wat ik interessant vind. Want ik ben nieuwsgiering. Eigenlijk is er heel veel wat ik gewoon wil weten. Nieuwe kennis die ik zelf wil ontdekken en ontwikkelen. En langzaam kwam bij mij het besef dat de universiteit dan geen slecht idee was. En daar heb ik dus ook voor gekozen.

Als je weet wat je wilt, ligt er een complete nieuwe wereld aan je voeten.

Wat doe je als je twijfelt over je studiekeuze? Henriëtte vertelt meer

‘Mijn zoon Bram wist niet zo goed wat hij wou gaan doen. En hij was ook nog erg jong. Een tussenjaar leek me een goed idee. Ik realiseerde me als moeder dat ik hem niet moest dwingen een keuze te maken. Het is immers zijn leven… En hij moest gemotiveerd aan zijn studie beginnen. Maar ik vond dat als moeder wel lastig. Onbewust wou ik hem toch wel een bepaalde kant op laten gaan, hoewel ik me realiseerde dat ik dat echt niet moest doen. Zijn tussenjaar heeft hem echt goed gedaan. Ik zag dat hij groeide in dat jaar… Meer levenswijsheid kreeg en bewuster kon kiezen. Bram heeft zijn draai gevonden. En dat gun ik hem van ganser harte’.

Henriëtte

Tussenjaar? Tien tips

Een tussenjaar is iets dat je goed moet plannen. Een jaar ‘op de bank hangen’ heeft niet zoveel zin. Om jongeren en ouders wat op weg te helpen heb ik onderstaande tien tips geschreven:

Tussenjaar tip 1: Spring niet in het diepe
Tussenjaar tip 2: Echt wel studeren?
Tussenjaar tip 3: Focus
Tussenjaar tip 4: Meelopen
Tussenjaar tip 5: Iets bijzonders?
Tussenjaar tip 6: Begeleiding nodig?
Tussenjaar tip 7: Chillen
Tussenjaar tip 8: ‘Zomaar’ een baantje?
Tussenjaar tip 9: Studie voor het leven?
Tussenjaar tip 10: Zelfreflectie