18 maart 2020 | Categorie: Studiekeuze

Zelfstandig studeren een goed idee?

Nu de scholen dicht zijn door het Corona virus, zitten scholieren niet in de klas. Is zelfstandig studeren een goed idee? Een ‘nadenkpuntje’ bij studiekeuze. Let op: naar aanleiding van de Coronacrisis zijn een paar regelingen voor (aanstaande) studenten versoepeld

zelfstandig studeren een goed idee

Hoe leer je het beste?

Het is belangrijk dat een aanstaande student zich afvraagt hoe hij het liefste leert. Meestal kijkt een studiekiezer vooral naar WAT hij gaat studeren. Maar je moet ook kijken naar HOE je graag studeert. Dat kan namelijk erg verschillen per opleiding en tussen onderwijsinstituten. Iedere student moet gemiddeld 40 uur per week studeren. In alle opleidingen in het hoger onderwijs wordt er een stukje zelfstudie verwacht. Maar er zijn grote verschillen. Sommige instituten kiezen voor veel zelfstudie, andere voor weinig. Voor de hoogte van het collegegeld maakt dat trouwens niet uit. Dat is hetzelfde.

Zelfstandig studeren een goed idee?

Zelfstudie is belangrijk in het hoger onderwijs, maar een opleiding mag grotendeels zelf bepalen hoeveel zelfstudie er nodig is. Zelfstudie is niet de enige onderwijsvorm. Er zijn verschillende manieren waarop de studiepunten verdiend worden. Zaterdag 21 maart geven studenten en ik online voorlichting over hoe studiepunten verdiend worden in het hoger onderwijs.

Meer werkvormen

Er zijn meer werkvormen in het hoger onderwijs. Er wordt ook hoorcollege gegeven. Dan zit je met een groot aantal studenten in een zaal te luisteren naar een docent die een presentatie geeft. Een werkcollege is weer een andere onderwijsvorm. Dan zit je met een kleinere groep studenten bij elkaar en is er een docent die je helpt met opdrachten. Dit lijkt wel een beetje op een middelbare school situatie. Naast de colleges doe je zelfstudie en dat alles tezamen wordt getoetst met een tentamen.

Practica, stage, projectwerk, onderzoek

Zoal je ziet in de infographic zijn er nog veel meer werkvormen. Denk dan aan een practicum, een excursie of een opdracht. Ook hier wordt getoetst of je het goed gedaan hebt. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren door een verslag te beoordelen. Zaterdag tijdens de presentatie vertellen we daar meer over.

Studiepunten verdienen

Heeft een student een goed verslag gemaakt, een goede scriptie geschreven of zijn tentamen goed gemaakt, dan krijgt hij de studiepunten die daar bij horen. Voor een groot vak krijg je meer studiepunten, voor een klein vak minder. Dat heeft te maken met de hoeveelheid tijd die het gemiddeld kost om de opdracht goed te maken of het tentamen te halen.

Problemen tijdens de studie.

Problemen tijdens de studie? Het is belangrijk dat de student op tijd hulp zoekt.

Is contacttijd een goed plan? Is zelfstandig studeren een goed idee?

Contacttijd is de tijd dat je bezig bent met begeleiding van een docent of een andere begeleider zoals een tutor. Een practicum is contacttijd, een hoorcollege is contacttijd, een excursie is contacttijd en ga zo maar verder. Bij elke opleiding kun je opzoeken hoeveel contacttijd er is. Zie je dat een opleiding 25 uur contacttijd inplant, dan betekent dat dat de student 15 uur zelfstandig moet studeren. Is er 15 uur contacttijd, dan moet de student 25 uur ‘huiswerk maken’. De minister heeft alleen een regel voor het eerste studiejaar. Dan moet een school of universiteit 12 uur contacttijd aanbieden. (lees ook: hoeveel les krijg ik op hbo en universiteit)

Is zelfstandig studeren een goed idee en om hoeveel uren gaat het dan?

Je kunt makkelijk vinden hoeveel uren zelfstudie er zijn binnen een opleiding. Dat vind je in de studiebijsluiter. Soms publiceren opleidingen hun studiebijsluiter uit zichzelf. Doen ze dat niet? Dan is er misschien een reden waarom ze dat niet doen. Dan is de verhouding contacttijd en zelfstudie misschien niet zo gunstig. Want de praktijk is dat wat jongere, eerstejaars studenten over het algemeen baat hebben bij wat meer contacttijd. Het is nuttig om te leren hoe je zelfstandig moet studeren. Maar eerstejaars studenten hebben daar meestal wat tijd voor nodig. Voor rijpere studenten en volwassenen kan veel zelfstudie een hele fijne manier van leren zijn.