24 december 2021 | Categorie: Tussenjaar, tussenjaar

Een waardevol tussenjaar ondanks Corona

Verveling… Daar zag Marlijn het meest tegenop toen ze aan haar tussenjaar begon in mei vorig jaar. Hoe realiseer je een waardevol tussenjaar ondanks Corona? Verveling? ‘Soms had ik zelfs te weinig tijd voor alles wat ik aan het doen was.’ Een artikel van Daniëlle Vogels.

Een waardevol tussenjaar ondanks Corona

Marlijn… rijlessen in mijn tussenjaar. En werken aan mijn studiekeuze

Een waardevol tussenjaar ondanks Corona

‘Wat zonde dat je een tussenjaar hebt in Coronatijd’, kreeg ze vaak te horen. Marlijn: ‘Natuurlijk vind ik het jammer dat ik niet kon reizen. Maar ik vond verder niks vervelend aan mijn tussenjaar. Het afgelopen jaar studeren had ik denk ik niet leuk gevonden, omdat alles online moest. En op kamers wonen was toen ook niet leuk.’

Twijfelen tussen twee selectiestudies

Zij koos voor een tussenjaar omdat ze twijfelde tussen twee studies. Geneeskunde of Technische Geneeskunde. Marlijn: ‘Allebei selectie-studies. Het leek mij beter om een jaar te wachten en daarin echt duidelijk te krijgen wat ik wil. In plaats van gewoon een poging te doen’.

Ik kan totaal niet stilzitten

‘Mijn ouders moedigden het aan dat ik een tussenjaar zou nemen. Omdat ze zagen dat ik echt met die keuze zat. Zij dachten dat het wel goed zou komen met de invulling van een tussenjaar. Want zij kenden mij wel. In de onderbouw van het vwo zei ik weleens als grapje dat een jaar lang vakantie en niks doen mij heerlijk zou lijken. Maar ik kan totaal niet stilzitten.’

Een waardevol tussenjaar ondanks Corona: Bijles geven en werken bij een bakker

Ze ging bijles geven in exacte vakken en werken bij een bakkerij. ‘Van maandag tot en met donderdag van half twee tot zes gaf ik bijles. Op vrijdag en zaterdag werkte ik bij de bakker. En in het begin van het tussenjaar startte ik met rijlessen. Omdat ik bijles gaf aan examenleerlingen kon dat doorgaan tijdens de lockdowns. Dit hielp ook bij mijn studiekeuze, omdat ik merkte dat ik die exacte vakken uitleggen leuk vond. Daarnaast bij de bakker werken was een vorm van ontspanning. Even iets anders aan mijn hoofd en niet zoveel nadenken.’

Wat kostte het tussenjaar van Marlijn?

Geïnvesteerd in Marlijns tussenjaar:
 Kosten zelf betaald: spotify/telefoon abonnement, cadeautjes, vrijetijdsuitgaven (gemiddeld € 50 per maand)
 Ouders betaalden: kleedgeld, sportabonnement/contributie, rijlessen.
 Tijd gewerkt: 18 uur per week bijles geven, 1 tot 2 dagen per week en in de schoolvakanties werken bij bakkerij
 Tijd besteed aan studiekeuze: ongeveer 50 uur (meegekeken met colleges van oud-klasgenoten, online open dagen/meeloopdagen)
 Voorbereiding numerus fixus selectie: ongeveer 120 uur

Wat leverde het tussenjaar haar op?

Volgens Marlijn zijn dit de belangrijkste opbrengsten van haar tussenjaar:
 Studiekeuze gemaakt en toegelaten
 Rijbewijs gehaald
 Gemiddeld € 1000 salaris per maand
 Uitgerust en ontspannen
 Communicatieve vaardigheden geleerd door werken met leerlingen en klanten
 Geleerd samen te werken met verschillende collega’s

Interessegebieden ontdekken zoals techniek

Vijf wezenlijke studiekeuzevragen op basis van onderzoek van Marinka Kuijpers

Een waardevol tussenjaar ondanks Corona, tien tips

Tussenjaar tip 1: Spring niet in het diepe
Tussenjaar tip 2: Echt wel studeren?
Tussenjaar tip 3: Focus
Tussenjaar tip 4: Meelopen
Tussenjaar tip 5: Iets bijzonders?
Tussenjaar tip 6: Begeleiding nodig?
Tussenjaar tip 7: Chillen
Tussenjaar tip 8: ‘Zomaar’ een baantje?
Tussenjaar tip 9: Studie voor het leven?
Tussenjaar tip 10: Zelfreflectie

Bekijk ook meer ervaringen en tips voor een tussenjaar in Coronatijd

Webinars over studeren en studiekeuze

Deze webinars zijn gericht op ouders met een kind in bovenbouw havo/vwo of beginnend studenten. Maar ook leerlingen en studenten zijn natuurlijk van harte welkom om mee te doen. De webinars gaan over studeren op een hbo of universiteit.

12 januari 2022 Aanmelden Twijfelen aan je studiekeuze
16 februari 2022 Aanmelden Doorstromen van hbo naar de universiteit
16 maart 2022 Aanmelden Alles over geldzaken

Studeren is (ook) groeien als mens Terugkijken
Je interesses ontdekken Terugkijken
Meer over begeleiding op hbo of universiteit Terugkijken

Er zijn 2 reacties.

1. Door: Marcel · 15-09-2022 om 20:37

Dag Hermien

Mijn zoon van 18 studeert aan de Universiteit en wil nu (al) stoppen met zijn opleiding. Stad en studie bevallen hem niet. Wij denken ook dat hij de verkeerde keuze heeft gemaakt.
    – kan hij nu zijn studie stopzetten en wat betekent dat voor het betaalde college-geld en OV- jaar kaart ? (Is dat geld weg en behoudt hij nog recht op de jaren OV-jaar kaart ?
    – Of kan hij bijv (omdat het geld toch al betaald is) , dan beter een aantal vakken die leerzaam zijn blijven volgen ?

1. Hoi Marcel,
      Ja, ieder jaar zijn er in de eerste weken van het studiejaar al studenten die stoppen. Als je voor 1 februari je uitschrijft hoef je de OV kaart en eventueel aanvullende beurs niet terug te betalen. En vaak geeft de instelling ook een deel van het collegegeld terug. De ‘stoppers’ zeggen meestal dat ze ook niet voldoende hebben nagedacht over hun studiekeuze. Dus dat is tip 1 voor je zoon: denk heel goed na over je toekomst en eventuele toekomstige studiekeuze. Praat erover, mogelijk met je oud-decaan. En ook de studieadviseur van de opleiding waar je mee topt kan nuttige adviezen geven. het is ook zinvol met ouderejaars studenten te praten. Twijfel in het eerste jaar hoort er een beetje bij. Stopt hij niet te snel? Een dagbesteding zoeken (misschien inderdaad een paar vakken volgen) is altijd belangrijk. Maar wat de dagbesteding ook gaat zijn… Nadenken over wat er fout ging en een goede toekomstkeuze maken staat bovenaan.