18 september 2021 | Categorie: Tussenjaar, tussenjaar

Waarom een tussenjaar juist nu een goed idee is

‘Ah, lekker een jaartje feesten dus?’ Niet iedereen lijkt in te zien dat een tussenjaar een investering in jezelf kan zijn. Loth van Veen bedacht het tussenjaarprogramma ‘Intermijn’ en legt uit waarom een tussenjaar juist nu een goed idee is. Onderstaand artikel is door haar geschreven.

waarom een tussenjaar juist nu een goed idee is

Loth van Veen

Waarom een tussenjaar juist nu een goed idee is: Ervaringen opdoen

Jongeren van nu kennen geen wereld zonder internet. Informatie is 24/7 beschikbaar en het leven vindt voor een deel online plaats. Dit heeft invloed op de manier waarop zij zich ontwikkelen. Schermtijd gaat af van de tijd die eerder werd gevuld met onder andere direct persoonlijk contact, hobby’s, sporten of buitenspelen. Hoe meer schermtijd, hoe minder échte ervaringen. Dit maakt de jongeren van nu minder experimenteel, zo ontdekte de Amerikaanse hoogleraar J.M. Twenge.

Langer thuis wonen

Jongeren blijven langer thuis wonen, zijn minder met vrienden en meer alleen thuis, starten later met daten, drinken en seks, halen op latere leeftijd hun rijbewijs… Terwijl we uit hersenonderzoek weten dat het brein juist nu open staat voor het opdoen van ervaringen en het leren daarvan. De keuzestress die generatie Z ervaart, bijvoorbeeld bij het kiezen van een studie, is een van de gevolgen hiervan. Door ervaringen op te doen, ontdek je meer over jezelf: waar ben je goed in? Wat is belangrijk voor jou in een studie of werk? Die inzichten helpen bij het maken van bijvoorbeeld een studie. Een tussenjaar is bij uitstek het moment om nieuwe dingen te proberen: van een vrijwilligerswerk tot een reis en van een bijbaan tot een cursus.

Een jaar de tijd en de ruimte

Jongeren van nu ervaren veel druk om te presteren. ‘Goed’ kiezen lijkt de norm, of het nu om een nieuwe spijkerbroek, een vakantie of een studiekeuze gaat. Jongeren geven aan weinig ruimte te voelen om te experimenteren en te proberen: je keuze moet in één keer goed zijn. Een tussenjaar is een jaar waarin er geen cijfers of studiepunten gehaald hoeven te worden. Een jaar dat je zelf mag invullen, waarin je successen mag boeken en ‘fouten’ mag maken. Wat gebeurt er als er ruimte ontstaat?

Studiekeuze duurt je hele leven... Bij elke nieuwe fase in de studie en je werk is het verstandig stil te staan bij de vijf wezenlijke keuzevragen.

Studiekeuze duurt je hele leven… Bij elke nieuwe fase in de studie en je werk is het verstandig stil te staan bij de vijf wezenlijke keuzevragen.

Waarom een tussenjaar juist nu een goed idee is: Oriëntatie op de volgende stap

Het woord tussenjaar geeft het al aan: het is een jaar tussen het voortgezet onderwijs en het studeren (of werken) in. De studiekeuze is voor veel jongeren een struikelblok. De begeleiding bij het maken van een studiekeuze in het VO is niet altijd toereikend en bovendien stond het eindexamen het denken over de toekomst misschien wel een beetje in de weg. Veel jongeren gebruiken het tussenjaar dan ook om een keuze voor een vervolgopleiding te maken. Fijn om voor zo’n grote beslissing écht de tijd en de ruimte te kunnen nemen!

Zelfstandig worden

De overstap van het voortgezet onderwijs naar het hoger onderwijs wordt door veel jongeren als groot ervaren. Van studenten wordt verwacht dat zij veel eigen verantwoordelijkheid nemen, of het nu gaat om het organiseren van een stage of het zoeken van een kamer. Waar ouders en de mentor tijdens de middelbare schoolperiode nog een grote rol spelen, staat je kind in de studententijd echt op eigen benen. Het tussenjaar is een goede periode om daar stap voor stap naar toe te werken, zowel voor het kind als voor de ouders.

Maak een plan

In alle gevallen is het raadzaam om samen met je kind een plan te maken voor het tussenjaar. Een goede voorbereiding draagt bij aan een goed tussenjaar. Wat wil jouw kind aan het einde van het tussenjaar bereikt hebben? Stel doelen op en bedenk samen hoe die doelen bereikt kunnen worden. De workshops van het Tussenjaarkenniscentrum helpen hierbij.

Waarom een tussenjaar juist nu een goed idee is: Een tussenjaarprogramma volgen

Wist je dat er verschillende programma’s zijn waar jouw kind in zijn of haar tussenjaar aan mee kan doen? Het Tussenjaarkenniscentrum heeft een handig overzicht gemaakt van alle aanbieders. Bij Intermijn kun je op 4 oktober instromen in de groepen die in Amsterdam van start gaan. Loth van Veen.

Webinars voor ouders en jongeren die nadenken over een studie of tussenjaar

Deze webinars zijn bedoeld voor ouders met een kind in de bovenbouw havo/vwo en de jongeren zelf zijn natuurlijk ook welkom. We gaan niet in op een bepaalde opleiding of een bepaalde hogeschool of universiteit. Het gaat breed over een studie kiezen en studeren in het hoger onderwijs. We gaan ook in op het leenstelsel en geven tips voor een tussenjaar.
Er is volop gelegenheid voor het stellen van vragen.
Wilt u vooraf meer weten? Mail of bel mij gerust of vermeld de vraag hieronder in het reactieblok.

17 november 2021 Vooraf Aanmelden of direct inloggen om 19.30 uur. Meer weten: Je interesses ontdekken
14 december 2021 Aanmelden Studeren als je extra ondersteuning of voorzieningen nodig hebt
12 januari 2022 Aanmelden Twijfelen aan je studiekeuze
16 februari 2022 Aanmelden Doorstromen van hbo naar de universiteit met Thijs de Bruijn