13 mei 2022 | Categorie: Studiekeuze, Tussenjaar

Mijn kind heeft nog geen studie gekozen

Nu de eindexamens begonnen zijn, krijg ik nogal eens de volgende vraag van ouders: ‘Mijn kind heeft nog geen studie gekozen. Wat nu?’
Betreft dit ook jouw kind? Ik geef een paar tips in dit artikel.

Mijn kind heeft nog geen studie gekozen

Een studiekeuze-twijfelaar moet een heel proces doorlopen

Een studiekeuze is een heel proces

Een studiekeuze is een heel proces. En nogal wat jongeren stellen de studiekeuze te lang uit. Dat is super jammer. Maar het gebeurt veel. Zeker nu jongvolwassenen, na de Coronatijd, het lastig vinden actief met hun toekomst bezig te zijn.
Ik zal super kort bovenstaande stappen toelichten. Studiekeuze stappen van Sophie.

1. Vergelijk opleidingen en opleidingsinstituten. Het is belangrijk dat een student zich ergens thuis voelt. Studeren is best zwaar. Een studie volgen betekent gemiddeld 40 uur per week hiermee bezig zijn. En dan moet je je wel thuis voelen bij de studenten, de docenten en het instituut.
  2. Studies met elkaar vergelijken betekent ook heel veel zoekwerk op het internet. Alle opleidingen hebben eigen sites en er zijn ook verschillende studiekeuzesites.
  3. Bezoek minimaal 4 open dagen. Er zijn ook online open dagen. Lukt dat dit schooljaar niet meer… dan maar het volgend schooljaar.
  4. Doe mee met meeloopdagen en (online) proefstuderen. Dat kan ook deze maand nog. En anders volgend jaar… We vinden het ideaal als een student 4 meeloopdagen/proefstudies doet.
  5. Het is belangrijk dat een studiekiezer heel veel praat met zijn omgeving, vrienden, studenten die hij al kent of studenten van een opleiding die hem aanspreekt, ouders, de schooldecaan en de mentoren…. Gewoon heel veel praten.

Online is er veel studiekeuze-informatie te vinden. Ook zijn er veel mogelijkheden om met studenten van allerlei opleidingen te chatten. Er zijn in mei en juni ook nog meeloopdagen. En online open dagen of online proefstuderen kan ook nog.

Mijn kind heeft nog geen studie gekozen. De aanmelddatum 1 mei is al voorbij

Je moet je aanmelden voor 1 mei voor een opleiding. Maar feitelijk kan dat nu ook nog. Op de meeste plekken kan dat zelfs in de zomervakantie nog. Het is echter wel zo dat een opleiding een student dan kan weigeren. En supersnel een opleiding kiezen zonder er goed over na te denken, is meestal echt geen goed idee.

Mijn kind heeft nog geen studie gekozen. Een tussenjaar?

Ik ben er geen voorstander van als jongvolwassenen op het laatste moment nog snel een opleiding kiezen. Dit eindigt vaak in een verkeerde keuze en dan stopt de student nogal eens direct in zijn eerste studiejaar. Dan komt zo’n jongvolwassene in een ‘gedwongen’ tussenjaar. En dat is echt niet prettig. Als de eerste ervaring met studeren eindigt in een teleurstelling is dat echt jammer. Dan is het beter gewoon te kiezen voor een goed gepland tussenjaar gericht op studiekeuze.

studeren en werken combineren

Tussenjaar gericht op studiekeuze

Ik vind het heel erg belangrijk dat jongvolwassenen een dagbesteding hebben. Ik raad ouders ook aan gericht met hun kind af te spreken wat er gaat gebeuren in zo’n tussenjaar gericht op studiekeuze. Zet deze afspraken op papier en kijk regelmatig of deze afspraken ook nagekomen worden.
Ik ben er ook voorstander van dat jongeren, die kiezen voor een tussenjaar, een deel van hun tijd gaan werken. Vacatures genoeg. En dat ze tijd inplannen om de studiekeuzestappen rustig en degelijk te doorlopen.
Soms hebben jongeren bij die studiekeuzestappen extra aanvullende hulp nodig. Die hulp kan geboden worden door de ex-schooldecaan en er zijn ook speciale tussenjaarprogramma’s die je kunt volgen naast een baan. Er zijn ook ZZP- ers die studiekeuzecoach zijn.
Doe je een tussenjaarprogramma, dan werk je aan je studiekeuze in een groepje onder begeleiding van een coach.
En natuurlijk kunnen ouders een enorme hulp zijn bij het ontdekken van de interesses en de mogelijkheden van de tussenjaarstudent.

Mijn kind heeft nog geen studie gekozen. Webinars over studiekeuze

Samen met studenten heb ik een serie van zes webinars gemaakt waarin ik veel informatie geef over het studiekeuzeproces. En waarin studenten vertellen wat zij hebben ervaren en hoe zij bepaalde problemen hebben opgelost. De webinars duren elk een uur. Wil je de presentatie, met links naar verdiepende artikelen ontvangen? Dat kan.
Kiest je kind voor een tussenjaar gericht op studiekeuze. Dan heb je zeker veel aan deze webinars.

Tien tips voor een tussenjaar gericht op studiekeuze

Tenslotte geef ik nog graag tien tips voor een tussenjaar gericht op studiekeuze.
Als ouder een beetje benauwd voor een tussenjaar? Dat begrijp ik heel goed. Een ongestructureerd tussenjaar is ook inderdaad geen goed idee. Maar een jongvolwassene die tijdens een tussenjaar ontdekt wat hem werkelijk boeit… die gaat zelfverzekerd aan het volgende studiejaar beginnen en pakt het studieritme snel weer op. Dat blijkt uit heel wat onderzoek. Oké, de jongere begint dan een jaar later aan zijn studie. Maar hoe erg is dat als dit dan wel een gemotiveerde keuze betreft???

Tussenjaar tip 1: Spring niet in het diepe
Tussenjaar tip 2: Echt wel studeren?
Tussenjaar tip 3: Focus
Tussenjaar tip 4: Meelopen
Tussenjaar tip 5: Iets bijzonders?
Tussenjaar tip 6: Begeleiding nodig?
Tussenjaar tip 7: Chillen
Tussenjaar tip 8: ‘Zomaar’ een baantje?
Tussenjaar tip 9: Studie voor het leven?
Tussenjaar tip 10: Zelfreflectie