31 mei 2018 | Categorie: Studiekeuze

Ouders en studenten in gesprek over studiekeuze

Studiekiezers praten graag met hun ouders over hun studiekeuze. En ouders vinden het belangrijk hun kind hierbij te ondersteunen.  In dit filmpje blikken studenten Hilmar en Katinka, samen met hun ouders, terug op de studiekeuze. Welke bijdrage hebben hun ouders geleverd en wat is ze het meeste bijgebleven? Ouders en studenten in gesprek over studiekeuze.

Ouders en studenten in gesprek over studiekeuze

Jongvolwassenen willen, heel terecht, hun eigen keuzes maken. Dat is zeker belangrijk voor de studiekeuze. Met je studie ben je toch een aantal jaren van je leven druk bezig. En het is het begin van je professionele loopbaan.
Scholieren praten graag met hun ouders hierover. Leuk en interessant dat Katinka en Hilmar met hun ouders terugkijken op hun studiekeuzeproces. Er zijn een paar dingen die me opvallen:

Breed kijken

Hilmar had eigenlijk zijn keuze al gemaakt. Op de basisschool wist hij eigenlijk al welke richting hij op wou. Als ouder kun je dan relaxed achteroverleunen. Mooi.. dat is klaar. Ik vind het heel goed van de ouders van Hilmar dat ze hem toch hebben uitgedaagd ook ergens anders te kijken. Ze vonden dat er wel meer dingen bij hem pasten. Hilmar voelde daar niet zoveel voor, maar heeft het toch gedaan. Met zijn moeder ging hij naar Open Dagen. Zijn vader zocht in zijn netwerk naar mensen met een beroep dat volgens hem ook wel bij Hilmar paste. En op die werkplekken mocht Hilmar kijken. Zijn vader bracht Hilmar in contact met de praktijk.
Hilmar bleef bij zijn eerste keuze, en nu nog gemotiveerder. Goed van Hilmar, dat hij toch is gaan vergelijken. En ook dat hij zijn eigen keuze heeft gemaakt.

Kiezen wat bij je past

Kathinka blikt met haar moeder terug op alle stappen die ze gemaakt heeft in het studiekeuzeproces. Voorlichtingsavonden op school, Open Dagen, meeloopdagen… Een heel proces. De moeder van Kathinka zegt heel trots: ‘Mooi dat je je eigen keuze hebt gemaakt. Dat je je niet hebt laten leiden door wat je familie zei.. of wat je vriendinnen vonden’. Heel terecht dat de moeder van Kathinka trots is. Kathinka heeft veel tijd besteed aan haar studiekeuze. Super. Want nu heeft ze wel de goede studie gekozen. Bovendien heeft ook zij heel gemotiveerd zelf de beslissing genomen. De moeder van Kathinka stelt vooral veel open vragen over praktische zaken. Dat geeft ruimte aan je eigen denkproces. Heel wat studenten twijfelen na een tijdje aan hun studiekeuze, maar heb je echt de tijd genomen en je eigen beslissing genomen, dan is die twijfel stukken minder.

Ouders en studenten in gesprek over studiekeuze

Het studiekeuzeproces moet een duidelijke plek krijgen. praat hier zo nu en dan over met uw kind.

Gelukkig worden (en zijn)

Aan de moeder van Kathinka merk je heel goed dat ze echt graag wil dat haar dochter gelukkig wordt. En aan Kathinka kun je zien dat ze dat nu al is, nu ze de goede studie heeft gekozen. Wat lief dat ze ook haar moeder bedankt voor haar hulp.
‘Als je het over biologie hebt kijk je blij’ zegt de vader van Hilmar. Dat zie je inderdaad als ouder. Je weet misschien niet alles van de studie… je kunt als ouders niet alles overzien… Maar je kent je kind en je ziet of hij of zij gelukkig is met deze studiekeuze.

Filmpje delen?

Wilt u het filmpje ‘Ouders en studenten in gesprek over studiekeuze’ delen? Graag. Kent u andere ouders? Werkt u in het onderwijs? Misschien kunt u er andere ouders een plezier mee doen.
Hermien Miltenburg, oudervoorlichter