Profielwerkstuk als inspiratiebron

Door: Hermien Miltenburg · 24 februari 2018
Categorie: Studiekeuze

Leerlingen in de eindexamenklas van havo of vwo moeten een profielwerkstuk maken. De leerling doet zelfstandig of in een groepje een klein onderzoek. Het onderwerp mogen ze in principe zelf kiezen. Er zijn drie doelen bij dit werkstuk. De leerling verdiept op de eerste plaats zijn of haar theoretische kennis. Maar misschien nog wel belangrijker… hij of zij moet ook vaardigheden oefenen zoals een experiment uitvoeren of een onderzoek doen. De leerlingen moeten ook nadenken over hoe je de theoretische kennis het beste communiceert.

Profielwerkstuk aan het begin van je studiekeuze en (bij)baan

Ik merk vaak dat het maken van het profielwerkstuk een inspiratiebron is voor studiekeuze. Door het maken van een profielwerkstuk ontdekken leerlingen soms waar hun echte passies liggen. Een profielwerkstuk waar je door gegrepen wordt kan zelfs het begin zijn van een bijbaan. Of wie weet een hele loopbaan. Dat is mooi meegenomen. Ook voor Chris Berendsen was haar profielwerkstuk de inspiratiebron voor haar huidige studie en bijbaan.

Chris Berendsen: mijn profielwerkstuk was een echte inspiratiebron

Mijn profielwerkstuk

Ik wou mijn profielwerkstuk samen met een vriendin maken. We kozen voor een profielwerkstuk bij biologie. Dat vonden we een interessant vak en de leraar was ook leuk. Maar dan een onderwerp kiezen… Bij verschillende universiteiten en hogescholen kun je zoeken naar onderwerpen voor een profielwerkstuk. Dat heb ik ook gedaan. En omdat we voeding interessant vinden, kozen we voor een onderwerp in die richting

Insecten eten

We vonden ‘insecten eten’ een leuk onderwerp. Eerst wilden we iets doen met ‘voedingswaarde meten’, maar dat bleek toch te ingewikkeld. Toen we zo over ons onderwerp praatten merkten we dat veel mede-scholieren het eten van insecten maar griezelig vonden. Toen kwamen we op het idee ons hierin te verdiepen. Hoe kun je de acceptatie van het eten van insecten vergroten. We hebben er over nagedacht hoe we dat zouden doen en we hebben toen een filmpje gemaakt met informatie over het eten van insecten. Dat filmpje hebben we aan brugklassers laten zien.

Zou jij insecten eten?

We verdeelden de brugklas-leerlingen in twee groepen. De ene helft lieten we het filmpje zien, de andere leerlingen mochten niet weten wat daarin gezegd werd. Daarna werd aan de leerlingen gevraagd een meelworm te eten. Van de leerlingen die het filmpje hadden gezien wilde een veel groter deel de meelworm wel eens proeven. Dat vond ik echt verbazingwekkend, dat een filmpje met gerichte informatie zoveel uithaalde (kijk naar het filmpje voor brugklassers:)

Verder met voeding

Ik was inmiddels echt gegrepen door ‘voeding’ en heb een opleiding gekozen die zich ook daarmee bezighoudt, Levensmiddelentechnologie. Nu zit ik in mijn eerste studiejaar. Ik doe nog basisvakken, maar vanaf volgend jaar kan ik steeds meer mijn eigen interesses volgen. Na mijn bachelor ga ik een master doen, maar ik weet nog niet precies in welke richting. Dat zie ik dan wel weer. Het duurt nog even voor ik mijn masterkeuze ga maken.

Profielwerkstuk als inspiratie

Mijn profielwerkstuk maken was voor mij dus een belangrijke stap. Als bijbaan doe ik daar nu ook weer iets mee. Ik werk binnen het project
Wageningen Borlaug Youth Institute.
Ik geef workshops waarin ik leerlingen help hoe ze de inhoud van hun profielwerkstuk kunnen ‘vertalen’ naar een advies. Een advies dat ze aan een invloedrijk persoon kunnen geven. Wij maken het mogelijk dat dit ook echt gebeurt. Een voorbeeld: Een leerling maakt een profielwerkstuk over hoe je kinderen kunt stimuleren minder te snoepen. De leerling wil vervolgens graag dat de minister van gezondheid zich hiervoor in gaat zetten. Wij helpen de leerling een advies te schrijven voor de minister en zorgen er ook voor dat de minister daadwerkelijk dit advies te lezen krijgt.
Leerlingen die na willen denken over “Hoe voeden we de groeiende wereldbevolking in de toekomst?” help ik zo met hun (profiel)werkstuk. Dat kan gaan over bijvoorbeeld ondervoeding, over obesitas, over landbouwmethoden, over ontbossing of verwoestijning. Het moet gaan over duurzame oplossingen voor de toekomst. We gaan samen advies uitbrengen aan wereldleiders, een blog of een vlog maken en écht de handen uit de mouwen steken. Chris Berendsen

Hermien Miltenburg, oudervoorlichter

Hermien Miltenburg

Hermien Miltenburg

Oudervoorlichter bij Wageningen University & Research

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.