17 april 2020 | Categorie: Studiekeuze

Studenten helpen studiekiezers in Coronatijd

Studenten helpen studiekiezers. Op Facebook, op Instagram, op Linkedin, overal bieden studenten aan om te helpen bij studiekeuze. een prachtig initiatief nu meeloopdagen en Open Dagen niet doorgaan of online zijn. Ook op de sites van opleidingen vind je e-mail adressen van studenten.

Studenten helpen studiekiezers

Het is altijd heel nuttig ervaringen van studenten te vragen als je bezig bent met studiekeuze. Zij kijken toch wat anders tegen de studie aan dan de voorlichters. En dat kan samen een heel zinvol beeld geven. Daarnaast kunnen studenten ook informatie geven over het studentenleven, sportverenigingen, studentenverenigingen en over kamers. Ook belangrijke info voor een aanstaande student.

Wat vinden studenten van de kwaliteit van hun opleiding?

Ieder jaar wordt ook aan alle studenten gevraagd een oordeel te geven over hun studie in de nationale studentenenquête. Ook dat helpt om een goed beeld van de kwaliteit van de opleiding te krijgen. Er wordt dan bijvoorbeeld gevraagd naar de begeleiding en de kwaliteit van de studenten. Al deze gegevens vind je terug in de studiebijsluiter. Een studiekiezer moet daar echt goed naar kijken voordat hij een studie kiest. Laat een opleiding die niet zien op de site? Een extra reden om hem op te zoeken op Studiekeuze123.nl.

studenten helpen scholieren

Meerdere stappen

Een studiekeuzeproces bestaat uit veel stappen. En tijdens het hele proces is het belangrijk goed na te blijven denken over wat bij je past, wie je bent en waar je naartoe wilt groeien. Zelfreflectie is heel belangrijk. Al is een student nog zo enthousiast over zijn studie… de opleiding moet vooral bij de studiekiezer passen. Een verstandige aanstaande student laat zich niet leiden door één enthousiast verhaal maar onderzoekt de opleiding van zijn keuze heel grondig.

Mooi initiatief: Studenten helpen studiekiezers

Hieronder de brief die studenten van verschillende instellingen hebben gestuurd:

Beste aankomend student(e),
Waarschijnlijk hebben veel van jullie nog een aantal vragen over de studiekeuze, het studentenleven, de overgang om op kamers te gaan, etc.
Doordat de open dagen, studiekeuzecheck dagen en meeloopdagen niet doorgaan kunnen wij ons goed voorstellen dat jullie het moeilijk vinden om antwoorden te krijgen op deze vragen. Hier hebben wij de oplossing voor!

Hulp nodig bij het maken van een studiekeuze?

De laatste paar dagen worden er veel berichten op social media geplaatst waarbij studenten aangeven jou graag te willen helpen bij het maken van een studiekeuze. Een topinitiatief! Alleen is het wel erg lastig om de student(e) te vinden die dezelfde studie doet als jij wilt gaan doen. Hoe kom je dan aan je antwoorden over je studie?
Ga naar kiezeninquarantaine.nl en kom in contact met een student(e) die de studie doet waar jij vragen over hebt. Je kan hem of haar alles vragen over je studiekeuze!

Aanmelden voor studiekeuzehulp

Aanmelden is héél simpel, kost je nog geen 2 minuten en kan gewoon op je telefoon! Je kan zelf aangeven hoe je het liefste contact wilt hebben met een student(e). Dit kan zijn via Whatsapp, bellen, Facebook, Instagram, Skype of via e-mail.

meer weten over Brede, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Maastricht, Nijmegen, Tilburg of Wageningen? Studenten helpen scholieren

Ga jij volgend jaar aan de hogeschool of universiteit studeren in Breda, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Maastricht, Nijmegen, Tilburg of Wageningen, stuur ons dan een Whatsapp of mail!
Nadat je een berichtje hebt gestuurd, koppelen wij je aan een student(e) in jouw toekomstige studentenstad. Aan deze student(e) kan je al jouw vragen stellen!

Vragen over studentenleven, sportverenigingen of kamers

Dus, in het kort: heb jij vragen over het studentenleven, sportverenigingen of kamers in één van deze steden, stuur ons dan een mail of appje naar:
– Breda algemeencoordinator@phileasfogg.nl 06 273 253 55
– Den Haag abactis@haagschestudent.nl 06 330 808 39
– Eindhoven secretaris@hetesc.nl 06 472 950 77
– Enschede abactis@audentis.nl 06 331 779 42
– Maastricht prcommissie1920@gmail.com 06 519 577 17
– Nijmegen bestuur@carolusmagnus.nl 06 551 774 07
– Tilburg abactis@olof.nl 06 293 422 95
– Wageningen aidcommissie@wsvceres.nl 06 125 418 41
Wij studenten staan klaar om jou te helpen bij het maken van je keuzes. Vraag gerust alles wat je wilt weten. Het wordt ook nog eens gezellig!
Namens ‘Studenten voor Scholieren’ en ‘kiezeninquarantaine.nl’,
met vriendelijke groet,
Studenten voor Scholieren kiezeninquarantaine.nl

Meer over ‘studenten helpen studiekiezers’

Van bovenstaande links weet ik niet hoe betrouwbaar de informatie is. Belangrijk om hier kritisch naar te kijken. Via alle onderwijsinstellingen kunnen studiekiezers ook in contact komen met studenten.
Het expertisepunt LOB (zeer goede informatie) heeft ook een speciale Coronasite met onder andere online studiekeuzeactiviteiten. Links naar online studiekeuze activiteiten en handige tips van expertisecentrum LOB

Meer lezen over de gevolgen van Corona voor studiekiezers en studenten?

Versoepelingen bij onderwijsinstellingen
Meer inhoudelijke tips voor online studiekeuze
Zelfstandig leren, hoe bevalt dat? En wat zegt dit over je studiekeuze?
Hoe Corona kan helpen bij studiekeuze
Corona en Bindend Studieadvies
Wat is een online Open Dag?
Corona en studiefinanciering en andere geldzaken
Corona tips van studiekeuzecoach
Studenten helpen scholieren

Richtlijnen voor het Hoger Onderwijs m.b.t. Corona

Er zijn 2 reacties.

1. Door: Joke Jalvingh · 19-04-2020 om 18:57

Ook studenten van alle bacheloropleidingen van de Rijksuniversiteit Groningen geven graag informatie over hun studie en het Groninger studentenleven. Zie http://www.rug.nl/maileenstudent.