4 oktober 2018 | Categorie: Studiekeuze

Studiekeuze hulp voor ouders: gratis, geen verplichtingen

Ouders willen hun jongvolwassen kind graag helpen bij studiekeuze. Dat is soms wel lastig. Op de eerste plaats: er zijn heel veel studies. Verder is het soms niet duidelijk hoe de wereld van hogescholen en universiteiten in elkaar zit. Ook voor ouders die zelf gestudeerd hebben zijn de nieuwe ontwikkelingen soms lastig te overzien. Studeren is daarnaast ook duur. En met pubers praten over de toekomst valt ook niet altijd mee. Daarom een overzicht van wat ik als oudervoorlichter voor u kan doen. Studiekeuze hulp voor ouders: er zijn veel mogelijkheden.

Studiekeuze hulp voor ouders

Studiekeuze hulp voor ouders, ouderoorlichter Hermien Miltenburg

Oudervoorlichter

Graag stel ik mezelf even voor. Mijn functie is ‘Oudervoorlichter’. Ouders van studiekiezers of studenten kunnen mij mailen of bellen voor advies. Ook kunnen ouders reageren via dit blog. Ik heb helaas alleen verstand van een studie kiezen op het hbo of de universiteit. Helaas weet ik weinig van het mbo. Ik werk onder de paraplu van Wageningen University. Maar ouders die een kind hebben dat voor een andere instelling kiest, kunnen mij ook benaderen. Ik geef studiekeuze hulp voor ouders van alle (aanstaande) studenten in het hoger onderwijs.

Persoonlijk contact

U kunt mij nooit persoonlijke dingen over uw kind vragen. Denk dan aan: ‘Welke cijfers haalt mijn kind?’ ‘Komt mijn kind altijd op college?’ Dat zijn zaken die ik niet weet en waar ik ook niet over mag en wil praten. Deze zaken zijn de persoonlijke verantwoordelijkheid van de student. Ik vind het heel belangrijk dat jongeren zelf hun weg zoeken naar een toekomst die bij ze past. Maar ik vind het ook belangrijk dat jongeren terug kunnen vallen op hun ouders. En dat die ouders dan weten wat ze kunnen doen. Zoekt u persoonlijk contact? Loopt u ergens tegenaan als ouder? Neem vooral contact met mij op.

De weg wijzen

In mijn contacten met ouders wijs ik vaak de weg: ‘Stimuleer uw kind contact te zoeken met zijn decaan‘. ‘Kijk eens op die en die site?’ Als ouders weten waar ze informatie kunnen vinden, zijn er veel problemen snel opgelost. En door mijn ervaring als docent en moeder heb ik natuurlijk al heel wat ontdekt. ‘Studiekeuze hulp voor ouders?’ Toen mijn kinderen studiekiezer waren had ik die graag gehad.

Blog voor ouders

Op dit blog voor ouders probeer ik allerhande informatie te geven over studiekeuze, studeren, studiekosten of een tussenjaar. De meeste artikelen heb ik geschreven naar aanleiding van vragen die ik krijg van ouders. Ook schrijf ik vaak naar aanleiding van nieuwe ontwikkelingen binnen het hoger onderwijs of studiekeuze. Ik probeer de media goed te volgen. Tenslotte schrijven ook onderwijsprofessionals en ouders regelmatig op het blog. U kunt zich op het blog abonneren (rechter marge). Er is ook een zoekfunctie. Vindt u geen artikel op basis van uw zoekwoord? Dan hoor ik dat graag. Ik help u dan verder en pas de zoekfunctie aan. Zo worden ook andere ouders weer geholpen. Studiekeuze hulp voor ouders is belangrijk, en als ik weet wat u zoekt, kan ik daar op inspelen. Alle hulp is gratis en zonder verplichtingen of reclame. Met uw gegevens doe ik niets. Alles blijft anoniem.

Studiekeuze Stripboek

Een studiekeuzeproces is ingewikkeld. Een studiekiezer moet heel wat stappen zetten. Het is natuurlijk de verantwoordelijkheid van de aanstaande student om dit op een goede manier te doen. Maar u en ik weten dat een jongere zo nu en dan best wat hulp kan gebruiken. Bemoei u liever niet met de inhoud van de studiekeuze. Maar help uw kind wel de goede studiekeuze stappen te zetten. En stel hem of haar zo nu en dan eens met kritische vragen. De strips en tips in het Studiekeuze Stripboek kunnen hierbij helpen. Het Studiekeuze Stripboek is gratis en zonder verplichtingen. U kunt het Studiekeuze Stripboek gewoon downloaden.

de studiekeuze van mijn kind

Stripboek over studiekeuze. U kunt dit downloaden en ook doorsturen naar wie u maar wilt.

Filmpjes over studiekeuze, studeren, studiekosten en tussenjaar

Over verschillende onderwerpen rondom studiekeuze en studeren heb ik filmpjes gemaakt.

Filmpje over slimme vragen van ouders op een Open Dag
Filmpje met tips voor ouders over studiekeuze
Tussenjaar, tips voor studenten en ouders
Wat verdienen studenten met een bijbaan?
Wat zijn de uitgaven van studenten?
Hoe gaan studenten om met hun studieschuld?
Studiekeuze en de rol van ouders
Wat kunnen ouders en decanen doenHermien Miltenburg, oudervoorlichter
Filmpje van 2 studenten die met hun ouders terugblikken op hun studiekeuze.

Wat vinden ouderejaars?

Wilt u weten wat ouderejaars studenten vinden over studiekeuze en studeren? Ze vertellen hun ervaringen via onderstaande webinars:

Weblezing over studiepunten
Weblezing over ‘kamer zoeken’
Weblezing over tussenjaar
Weblezing over studiekeuzecheck
Weblezing over bindend studieadvies
Webinar over studiesucces
Weblezing over decentrale selectie
Weblezing over een Open Dag bezoeken

Studiekeuze hulp voor ouders op informatiebijeenkomsten

Op verschillende universiteiten, hogescholen en middelbare scholen geef ik presentaties aan ouders. Samen met studenten vertel ik u graag mijn eigen ervaringen als moeder, maar vertel ook meer over het studiekeuzeproces. De studenten delen hun persoonlijke ervaringen.
Decanen, ouderraden en studiekeuzeprofessionals kunnen mij vragen te spreken op een ouderavond. Dat is altijd gratis. Helaas is mijn tijd beperkt, dus wilt u mij uitnodigen? Ik hoor het graag ruim van te voren.

Waar doe ik u een plezier mee?

Denkt u als ouder… dat is allemaal mooi… maar ik zou graag willen dat iemand….
Vult u zelf maar in…
Is er iets waarmee ik ouders van studiekiezers of studenten een plezier mee doe? Ik hoor het graag.

Nieuw: Facebookgroep voor ouders van studiekiezers en studenten