10 oktober 2018 | Categorie: Tussenjaar

Tijd vrijmaken voor je studiekeuze in de voor-eindexamenklas

Zit uw zoon of dochter in de voor-eindexamenklas? Dan is dit de beste tijd om met studiekeuze bezig te zijn. En er zijn ook steeds meer scholieren die in 3 havo en 4 vwo beginnen met studiekeuze. In de eindexamenklas is het eigenlijk al te laat. Tijd vrijmaken voor je studiekeuze valt niet mee. Kiest een scholier pas in de eindexamenklas, dan volgt er vaak een verkeerde studiekeuze. Met alle gevolgen van dien. Onderstaand verhaal kreeg ik toegestuurd door ‘Studiekeuze op maat‘. Het gaat over een student die zijn studiekeuze uitstelde tot het allerlaatste moment.

Tijd vrijmaken voor je studiekeuze

Tijd vrijmaken voor je studiekeuze valt niet mee. Maar er moet veel gedaan worden. Daarom moet een scholier op 5 vwo of 4 havo al veel doen aan studiekeuze.

door Heleen Pelle

Vorige week zat ik aan tafel met Casper. Vorig jaar zat hij in 6 vwo en toen had hij eigenlijk maar één doel voor ogen: z’n eindexamen halen. Hij slaagde met de hakken over de sloot, dus de opluchting was groot. Casper had zich vlak voor 1 mei nog ingeschreven voor de studie Civiele Techniek in Delft, maar eigenlijk was hij er helemaal niet zeker van of dit nou wel de juiste studie voor hem was. Bouwkunde had hem wel leuker geleken, echter daar had hij zich al veel eerder voor moeten inschrijven (vóór 15 januari), omdat dit een numerus fixus studie is. Tot z’n eigen verbazing kreeg Casper na de studiekeuzecheck van de studie Civiele Techniek een positief advies.

studiekeuzecheck

De studiekeuzecheck is de laatste stap in het studiekeuzeproces. Maar een positief advies betekent niet meteen dat de studie ook een succes wordt. Een negatief advies betekent evenmin dat je niet kunt beginnen aan de studie. Het is echt een allerlaatste check.

Geen kamer

Dat motiveerde hem toch om op jacht te gaan naar een kamer in Delft. Maar helaas had hij eind augustus, vlak voordat het studiejaar zou starten, nog geen betaalbare kamer gevonden en zag hij het ook niet zitten om op en neer te gaan reizen tussen zijn woonplaats in het oosten van het land en Delft.

Onvrijwillig tussenjaar

Inschrijven voor een andere studie was niet meer mogelijk, dus nu werd het een niet vooraf gepland tussenjaar. In eerste instantie was dit een grote teleurstelling voor Casper, maar inmiddels ziet hij er toch het grote voordeel van in. Hij heeft nu een baantje bij de plaatselijke supermarkt en heeft daarnaast voldoende tijd om zich rustig te oriënteren op zijn vervolgstudie. Hoewel Casper eindexamen heeft gedaan met een N&T profiel blijkt nu dat hij ook een bovengemiddelde interesse heeft in alfa-wetenschappelijke studies, waaronder Geschiedenis, Kunstgeschiedenis, Politicologie, Taal- en Cultuurstudies en Internationale Betrekkingen. (Lees de tips voor een goed tussenjaar)

Uitgaan van schoolvakken

Omdat hij op school goed was in Natuurkunde, Scheikunde en Wiskunde B was Casper tot nu toe steeds gericht geweest op studies die aansloten bij deze vakken, terwijl er nu misschien toch een hele andere studiekeuze uit gaat komen. Al is dat dan misschien wel z’n plan B, want voorlopig staat Bouwkunde nog op de eerste plaats.
Casper neemt nu dit jaar rustig de tijd om gericht naar een aantal Open Dagen en Meeloopdagen te gaan van de studies uit z’n “Top 5” en hij gaat ook zeker in een aantal verschillende steden kijken. Op deze manier kan hij zich een goed beeld vormen van wat de studies inhouden en in welke omgeving hij zich het prettigst voelt, zodat hij ruim op tijd een goed gefundeerde keuze kan maken.

Meeloopdag volgen is een belangrijke stap in het studiekeuzeproces

Vragen die een studiekiezer kan stellen op een meeloopdag

Plannen

Als uw kind ook voor de studiekeuze staat, houd er dan rekening mee dat hij vaak alleen maar mee kan lopen bij studies wanneer je ook naar de Open Dag bent geweest. De eerste Open Dag is alweer geweest, dus maak vaart! Wanneer een scholier studiekeuze je uitstelt tot het voorjaar wordt het vaak lastig om ook nog meeloopdagen in te plannen in de drukke maanden vlak voor het Centrale Eindexamen.

Open Dagen Universiteiten 2018-2019

Open Dagen HBO-opleidingen 2018-2019

Voorlopigoverzicht van opleidingen met een numerus fixus in studiejaar 2018-2019

Tijd vrijmaken voor je studiekeuze

‘Studiekeuze op maat’ is een bureau waar studiekeuzeprofessionals werken die scholieren kunnen begeleiden bij de studiekeuze. Er zijn veel van dit soort bureaus en ZZP-ers. Wilt u weten of er in uw omgeving goede studiekeuzecoaches zijn? De decaan kent er zeker een paar en kan advies geven. Studiekeuzecoaches zijn ook uitgenodigd een bijdrage te leveren aan dit blog. Onder het kopje ‘studiekeuze’ vindt u verschillende verhalen.

Spring niet in het diepe

Scholieren hebben vaak enige hulp nodig bij studiekeuze. De meeste scholieren waarderen vooral de hulp van hun familie. Een luisterend oor, meegaan naar een Open Dag, erop letten of alle studiekeuze stappen goed gezet worden.. dit is de hulp die scholieren het meest waarderen. U helpt zo uw kind in het denkproces. Zomaar ‘in het diepe springen’ en op het laatste moment nog een studie kiezen, is echt niet verstandig.

Studiekeuze Stripboek

Vindt u het prettig om ook eens op een luchtige manier met uw kind over studiekeuze te praten? Met decanen en studenten heb ik het Studiekeuze Stripboek geschreven over studiekeuze. Dit kunt u gratis en zonder verplichting downloaden. Tijd vrijmaken voor je studiekeuze is belangrijk. Maar avondenlang hierover doorzagen vinden de meeste scholieren niet prettig. Een praatje over een plaatje kan soms helpen om toch ‘de vaart erin te houden’.

de studiekeuze van mijn kind

Stripboek over studiekeuze. U kunt dit downloaden en ook doorsturen naar wie u maar wilt.