11 april 2019 | Categorie: Studiekeuze

Wat is een Associate Degree? En voor wie?

Sinds een paar jaar is er een nieuwe tweejarige hbo opleiding. Bijgaand artikel over deze opleiding is aangeleverd door Mireille Aalfs: Wat is een Associate Degree?

Mireille Aalfs, Wat is een Associate Degree?

Mireille Aalfs

Wat is een Associate Degree?

De laatste tijd verschijnen er regelmatig berichten over Associate Degree (AD), maar wat is dat nou precies? En voor wie zijn deze 2- jarige opleidingen precies? Welke AD-trajecten zijn er zoal? En is dit traject iets voor jouw kind?

Drie graden

In het hoger onderwijs zijn drie graden te onderscheiden: de bachelor, de master en de associate degree. Dit zijn internationaal erkende titels voor een opleiding aan een hbo of universiteit. Een Associate Degree is een twee-jarige studie in het hbo. Het niveau, niveau 5, ligt tussen mbo niveau 4 en hbo bachelor (niveau 6).

Wat is een Associate Degree en wat is het niveau?

Wat is nu niveau 5? Niveau 5 is een niveau waarbij de kracht ligt in de verbinding. Niveau 4 is een student die een mbo-4 opleiding heeft afgerond en is opgeleid voor een specifiek beroep gericht op het operationele niveau. Aan de andere kant staat niveau 6, een afgestudeerde op bachelorniveau die meer op strategisch niveau denkt en handelt. Op strategisch niveau wordt de visie bepaald en de richting die de organisatie ingaat. Niveau 5 verbindt vakmanschap met operatie en strategie.

Doorleren na het mbo

Voor mbo’ers met een niveau 4 diploma die willen doorleren is de Associate Degree een mooie vervolgstap, omdat deze niet 4 jaar duurt, zoals een hbo bacheloropleiding, maar twee jaar. Dat is ook de reden dat veel mbo-studenten met een afgeronde niveau 4 opleiding én mensen met een aantal jaar werkervaring, kiezen voor een associate degree. Zij vergroten hiermee hun kans op de arbeidsmarkt. Na deze 2 jaar kan je ook eventueel de overstap nog maken naar een hbo-bachelor. In 4 jaar heb je dan ook je hbo-bachelor.

Enorm aanbod

De laatste jaren is het aanbod aan Associate Degree trajecten enorm toegenomen. Op Studiekeuze123 kun je die eenvoudig bekijken. Er zijn inmiddels zo’n 250 Associate Degree opleidingen, verspreid over het hele land.

Gerichter zoeken

Via Studiekeuze123 kun je ook gerichter naar opleidingen zoeken. Klik je op ‘studierichting’, dan kun je kiezen uit een aantal vakgebieden. Je kunt ook je vooropleiding invullen en eventueel een stad. Zo kom je sneller tot een gerichte keuze.

Wat is een Associate Degree en voor wie?

Zoals u ook al in het filmpje hoort is de Associate Degree opleiding bedoeld voor studenten die na hun mbo 4 verder willen studeren, maar nog niet meteen naar een vierjarige bacheloropleiding wil gaan.
Er zijn Associate Degree opleidingen die je voltijds op school volgt en er zijn ook deeltijd opleidingen. Dat maakt de opleiding ook geschikt voor werkende mensen.
Na een Associate Degree opleiding kun je doorstromen naar een bacheloropleiding op het hbo. Dat zal meestal in de het derde leerjaar zijn.

Wat is een Associate Degree? Ook voor havo leerlingen

Het filmpje heeft het niet over havo leerlingen. Toch merk ik dat een Associate Degree opleiding ook voor sommige havo leerlingen geen gek idee is. Niet iedereen is een studiebol. Een Associate degree kan een goed plan zijn voor een havo leerling die wil gaan werken. Of die een vierjarige hbo opleiding net iets teveel vindt. Overigens is mbo ook een leerroute die gekozen kan worden door havo leerlingen die liever op een operationeel niveau werken.

wat is een associate degree opleiding

Eerder verworven competenties

In het filmpje wordt er ook gesproken over ‘EVC’. Dat betekent: ‘eerder verworden competenties’. Soms hoor je ook ‘erkenning van verworven competenties’ maar dat komt op hetzelfde neer. Zo’n certificaat krijg je voor zaken die je al eerder geleerd hebt op je werk of bij een eerdere studie. Je kunt dan voor bepaalde vakken van de Associate Degree opleiding vrijstelling krijgen.
Maar soms erkennen Associate Degree opleidingen ook al eerder opgedane kennis en vaardigheden ook als er geen officieel certificaat is. Wil je vrijstellingen? Vraag dan altijd zo’n gesprek aan.

Hoe werkt een ervaringscertificaat?

Een Ervaringscertificaat (EVC) is een getuigschrift waarin staat wat iemand kan en wat iemand weet. Daar valt ook werkervaring onder. Maar ook vakken die gevolgd zijn bij een eerdere opleiding waarvoor geen diploma is gehaald. Die vakken kun je mee laten tellen op zo’n EVC. Met een Ervaringscertificaat staat iemand sterker op de arbeidsmarkt. Soms krijg je vrijstellingen als je een nieuwe opleiding gaat volgen.

Een heel traject

Het kost inspanning om een EVC op te bouwen. Er zijn ook kosten aan verbonden (die zijn wel aftrekbaar). Een Ervaringscertificaat moet namelijk door een erkende instantie worden uitgereikt. De opzet van het EVC is dat het duidelijk wordt wat iemand kán, niet wat iemand niet kan.

Elke ervaring telt

Op de site van het ministerie staat nadrukkelijk: Elke ervaring telt. Dat kan zijn werkervaring, dat kan zijn ervaring met vrijwilligerswerk, dat kan zijn ervaring met een opleiding, al is die onderbroken. Iemand die aan een EVC begint wordt geholpen al zijn competenties in kaart te brengen. Mensen die hieraan beginnen moeten vaak wel écht iets overwinnen.

Nationaal Kenniscentrum EVC

Er zijn goede afspraken gemaakt over het registreren van elders verworven competenties. Het registreren moet wel gebeuren bij een erkende instantie. Soms is dat per bracheorganisatie.
Het registreren kost zoals gezegd tijd (gemiddeld drie maanden) en geld (€1000,00- €1500,00). Goed uitzoeken hoe het werkt dus.