27 maart 2024 | Categorie: Geldzaken

Wie heeft recht op een basisbeurs?

Gelukkig is de basisbeurs weer opnieuw ingevoerd voor hbo en wo (universiteit) studenten. Toch krijgt niet iedere student de basisbeurs. Wie heeft recht op een basisbeurs?

Studenten in de bibliotheek

Wat is de basisbeurs?

De studiefinanciering bestaat uit vijf onderdelen.

1. De aanvullende beurs,
  2. De basisbeurs
  3. De studenten OV chipkaart (reisproduct),
  4. De lening en
  5. Het collegegeldkrediet.

Dé expert op het gebied van studiefinanciering is DUO.

Wie heeft recht op studiefinanciering?

Iedere Nederlander jonger dan 30 heeft recht op studiefinanciering. Je moet voor je dertigste begonnen zijn aan een opleiding. Word je ouder dan dertig terwijl je al met je studie begonnen bent, dan maakt dat niet uit. Ben je nog geen 18? Ook dan heb je recht op studiefinanciering. Een student moet de Nederlandse nationaliteit hebben. Je krijgt alleen studiefinanciering als je een voltijds of duale studie gaat doen. Je krijgt geen studiefinanciering als je voor een deeltijdopleiding kiest.

Studenten met een verblijfsvergunning of die uit een EU land komen of Suriname of de Antillen kunnen bij DUO meer informatie vragen.

Een student kan studiefinanciering aanvragen zodra hij begint met studeren op een hbo of universiteit. Ook als hij nog geen 18 is. Vraag de studiefinanciering wel ruim op tijd aan, minimaal 3 maanden van tevoren.

Inkomensgrens?

Je mag trouwens een bijbaan hebben naast je studie. DUO kijkt niet naar het inkomen van de student en ook niet naar zijn eventuele vermogen. DUO kijkt voor één onderdeel van de studiefinanciering wel naar het inkomen van de biologische ouder(s). Een student krijgt geen of maar een kleine aanvullende beurs als het inkomen van de ouders te hoog is.

Wie heeft recht op een basisbeurs?

Heeft een student recht op studiefinanciering, dan heeft hij ook recht op de basisbeurs. Ook als de ouders een hoog inkomen hebben, krijgt de student de basisbeurs.
Maar… je krijgt die basisbeurs niet voor eeuwig. De basisbeurs krijg je voor de officiële (nominale) duur van de studie. Ook de andere onderdelen van de studiefinanciering krijg je maar een beperkt aantal jaren.

opleidingleningOV kaartaanvullende beursbasisbeurs
hbo bachelor7 jaar5 jaar4 jaar4 jaar
hbo + 1 jarige hbo master7 jaar5 jaar5 jaar5 jaar
hbo + 2 jarige hbo master8 jaar6 jaar6 jaar6 jaar
wo bachelor + 1 jarige master7 jaar5 jaar4 jaar4 jaar
wo bachelor = 2 jarige master8 jaar6 jaar5 jaar5 jaar
wo bachelor + 3 jarige wo master9 jaar7 jaar6 jaar6 jaar
wo bachelor + 4 jarige wo master10 jaar8 jaar7 jaar7 jaar

Zijn er bijzondere omstandigheden, bijvoorbeeld bij ernstige ziekte of mantelzorg, dan kan de student contact opnemen met de studentendecaan. Hij kan kijken naar (andere) financiële mogelijkheden. (Lees ook: financieel slim studeren met en beperking)

Geen basisbeurs gehad?

De basisbeurs is er niet voor iedereen. Als je al studeerde voordat de basisbeurs werd ingevoerd, heb je pech.  DUO neemt contact met je op, als je recht hebt op een compensatie voor de jaren dat je gestudeerd hebt, maar geen basisbeurs hebt ontvangen. Die compensatie wordt in principe afgetrokken van je studieschuld. Heb je geen studieschuld, dan krijg je dit bedrag uitbetaald. Meer info.
Een praktisch voorbeeld: Doe je een bacheloropleiding op het hbo, dan krijg je vier jaar basisbeurs. Heb je al drie jaar gestudeerd zonder basisbeurs, dan krijg je voor deze drie jaar compensatie. Je hebt dan nog recht op één jaar basisbeurs.
Doe je een jaar langer dan vier jaar over je bacheloropleiding op het hbo, dan krijg je helaas voor dit jaar geen compensatie, geen basisbeurs en geen aanvullende beurs. je krijgt nog wel je OV kaart (zie tabel hierboven).

Wie heeft recht op een basisbeurs? En om welke bedragen gaat het?

De hoogte van de basisbeurs en ook de andere studiefinancieringsonderdelen wordt elk jaar aangepast.

ThuisOp kamers
Basisbeurs€121,33€302,39
Aanvullende beurs€457,60€457,60
Lening€293,67€293,67
Collegegeldkrediet€210,83€210,83
€1083,43€1264,49

Meer over studiefinanciering

Natuurlijk is de basisbeurs alleen niet voldoende om te studeren. Daarom zijn er nog vier onderdelen van de studiefinanciering van belang. Meer weten? Lees dan ‘studiefinanciering in het kort‘.
Een belangrijk deel van de studiefinanciering is de aanvullende beurs voor studenten waarvan de ouders minder verdienen en/of studerende broers of zussen hebben. Krijgt de student geen of maar een kleine aanvullende beurs, dan zullen de meeste ouders een ouderbijdrage betalen aan hun kind. Maar dit is geen verplichting.

De basisbeurs is geld dat de student mag houden als hij binnen tien jaar afstudeert. Dat hoeft niet persé de studie te zijn waar hij ook mee begonnen is. Het mag ook een andere studie in het hoger onderwijs zijn. Als hij maar binnen tien jaar een diploma heeft. Anders moet hij alles terugbetalen. Mét rente.

Belangrijk dus dat je een studie kies die bij je past en die ook goed onderwijs biedt. Dat laatste is ook echt iets om naar te kijken, want er zijn best grote kwaliteitsverschillen tussen bacheloropleidingen.