6 oktober 2020 | Categorie: Studiekeuze

Beste studies 2020 op hbo en universiteit

Wat zijn de beste studies 2020 op hbo en universiteit? Er zijn twee belangrijke ‘ranglijsten’. De Keuzegids en Elsevier. Elsevier bracht deze week een overzicht o.a. gebaseerd op feiten die te vinden zijn op Studiekeuze123.nl . Waar zijn de minste studie-switchers? Welke instelling heeft het hoogste studierendement?

beste studies 2020

Er zijn in Nederland twee soorten hoger onderwijs, de hogere beroepsopleiding (hbo) en de universitaire opleiding (wo).

Letten op kwaliteit

Studiekiezers zijn vooral bezig te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om te studeren en te kijken wat bij ze past. Dat is ook inderdaad heel erg belangrijk. Zelfkennis is de basis van studiekeuze. Het is belangrijk dat je ontdekt waar je écht voor gemotiveerd bent, waar je werkelijk passie voor voelt (vanavond een webinar over dit thema). Maar daarnaast is het ook belangrijk te letten op de kwaliteit van een opleiding. Gelukkig kun je dat makkelijk opzoeken.

Beste studies 2020? Zoek het op

Veel gegevens over kwaliteit zijn gewoon openbaar. Die vind je in de studiebijsluiter van Studiekeuze123. Ik raad studiekiezers en hun ouders aan hier altijd naar te kijken. Per interessegebied zijn er ook ranglijsten. Een topopleiding vinden op het gebied van economie? Gezondheid? Life Sciences? Je kunt het allemaal vinden. Iets anders is het natuurlijk of een student zich goed voelt bij de manier van lesgeven op deze hogeschool of universiteit. Want er zijn grote verschillen. Krijg je veel of weinig online lessen? Zijn er practica? Stages? En wat past bij je? In Coronatijd zullen er relatief veel online lessen gegeven worden. Maar ik heb de indruk dat instellingen die in ‘normale’ tijden veel aandacht geven aan contacturen, gewoon fysiek onderwijs dus, dat nu ook doen. En je kunt opzoeken hoeveel contacttijd er is binnen een opleiding in ‘normale’ tijden.

beste studies 2020

Beste studies 2020, artikel van Elsevier

Voor de 27ste keer besteedt Elsevier een artikel aan het vergelijken van studies op hbo en wo niveau. Er is ook een site waar de rapporten van de 2.165 voltijdsopleidingen te vinden zijn. Per opleiding kun je hier kijken naar de kwaliteitskenmerken. Je vindt daar wat huidige studenten vinden van hun opleiding, hoe ze denken over bijvoorbeeld toetsing en docenten en over de contacttijd die ze hebben. Elsevier geeft op basis van deze oordelen en de cijfers van ReserachNed, VSNU, de vereniging van Hogescholen en de Nederlands-Vlaamse Accreditatiecommissie een oordeel per opleiding. Aan de universiteiten en hogescholen geven ze medailles, goud, zilver en brons. Deze medaillespiegel is een totaalwaardering. Zo laten ze zien welke universiteit en welke universiteit de beste zijn. Van de universiteiten krijgt Wageningen University & Research de meeste medailles. Bij de hogescholen was dat Hogeschool VIAA.

Beste studies 2020, waar zijn de meeste studie-switchers?

Nogal wat studenten ontdekken als ze studeren dat ze zich toch vergist hebben. Dat de studie niet is wat ze verwachtten. Ongeveer de helft van deze switches geeft overigens aan dat ze ook te weinig tijd hebben besteed aan het studiekeuzeproces. De minste switchers op het hbo vind je bij Hogeschool The Hague. De minste studie-switchers bij Wageningen University & Research. Studiekiezers doen er goed aan op te zoeken hoeveel studie-switchers er zijn bij de opleiding van hun keuze. En ook om te proberen te achterhalen wat er dan blijkbaar tegenvalt bij deze opleiding. Lees de studentoordelen over deze opleidingen nauwkeurig.

Beste studies 2020, hoeveel procent haalt bacheloropleiding?

Beginnen aan een studie betekent nog niet dat je hem ook afmaakt. Laat staan dat je hem zonder al te veel studievertraging afmaakt. Ook hiervan zijn de gegevens makkelijk te vinden in de (openbare) studiebijsluiter. Die gegevens staan ook op de site van Elsevier. Hoeveel procent van de studenten haalt het bachelordiploma in de tijd die ervoor staat plus één jaar? Bij de universiteiten is het studierendement van Wageningen University & Research het hoogste. Hier halen de meeste studenten binnen redelijke tijd hun diploma. Bij de hogescholen is dat de Gerrit Rietveld Academie.

Starten met studeren: de data:

Elsevier geeft een kort overzicht van de belangrijkste data:

• 15 januari, aanmelden voor opleidingen met een numerus fixus zoals bijvoorbeeld geneeskunde
  • 1 mei, aanmelden voor de overige opleidingen
  • 1 juni, uiterlijk studiefinanciering aanvragen
  • 16 juni, uitslag van de examens
  • 6 september, begin van het studiejaar op hbo en universiteit.