2 oktober 2017 | Categorie: Studeren, Studiekeuze

Een studiepunt halen, hoe doe je dat? Studiepuntensysteem in het kort

Is uw zoon of dochter net begonnen op het hbo of de universiteit? Dan heeft u vast gehoord over ‘studiepunten halen’. Maar een studiepunt halen, hoe doe je dat?

Een studiepunt halen, hoe doe je dat?

Cijfers op de middelbare school

Op de middelbare school krijgt een leerling cijfers. Voor een proefwerk, voor een overhoring, voor een tentamen… U kent het systeem. Een vijf is onvoldoende, een zes voldoende. De cijfers van een vak worden gemiddeld en dat is het rapportcijfer. Of het eindexamencijfer. Je gaat over of niet, je slaagt of je zakt. Met een studiepunt werkt het anders.

Studiepunten, hoe werkt dat?

Op een hogeschool of universiteit wordt gewekt met studiepunten. Een studiepunt is een rekeneenheid. Een studiepunt betekent: voor deze opdracht heb je 28 uur gewerkt. Een studiejaar betetenkt 60×28 uur werken. Je krijgt dan 60 studiepunten. Duurt de opleiding 3 jaar, zoals een universitaire bacheloropleiding, dan moet de student dus 3×60 studiepunten halen, 180 studiepunten in totaal dus. Het betekent ook 180×28 uur werken. Duurt een opleiding vier jaar, zoals een hbo bachelor, dan moet je in totaal 4×60 studiepunten halen. Om een opleiding af te sluiten moet je alle studiepunten gehaald hebben.

een studiepunt halen is de basis van de opleiding

Geen cijfers meer?

Maar op het hbo of de universiteit krijg je ook cijfers. Net als op de middelbare school moet je daarvoor een opdracht doen. Doe je die opdracht voldoende, dan krijg je daarvoor een cijfer. Is dat cijfer voldoende dan krijg je je studiepunten. Soms wordt er ook met gemiddelden gewerkt. Een verzonnen voorbeeld: Haal je voor statistiek abc een 4 maar voor statistiek xyz een 8, dan nemen ze soms het gemiddelde. De student heeft dan een 6 en haalt zijn studiepunten die voor dat vak berekend zijn.

Hoeveel studiepunten?

Moest de student veel doen om de opdracht te doen, bijvoorbeeld 280 uur werken, dan krijgt hij ook veel studiepunten. In dit geval dus 10. Was het een kleine opdracht waarvoor de student anderhalve week moest werken, zeg maar 56 uur, dan krijgt hij 2 studiepunten (2×28 uur werken).

Een studiepunt verdienen

Een student kan op verschillende manieren een studiepunt verdienen. Dat kan met zelfstudie, met een groepsopdracht, een stage of college volgen en tentamen doen… De opleiding bepaalt hoe de studiepunten gehaald kunnen worden. In het begin heeft de student niet zoveel keuzevrijheid. Maar later kan de student steeds meer zelf kiezen hoe hij een studiepunt verdient.

Een studiepunt verdienen

Leve de vrijheid?

Op het hbo of de universiteit heeft de student meer vrijheid om zijn eigen studieprogramma in te delen dan op de middelbare school. Maar er zijn ook regels. Een van die regels is het ‘bindend studieadvies’ (BSA). Tijdens het eerste studiejaar krijgt de student een studieadvies. Hij krijgt alleen een positief advies, als hij voldoende studiepunten heeft gehaald. Heeft hij te weinig studiepunten, dan moet hij stoppen met de opleiding. De hbo of universiteit mag zelf bepalen hoeveel studiepunten er in het eerste jaar minimaal gehaald moeten worden.

Bindend Studieadvies

Wanneer ga je ‘over’?

Heeft de student eenmaal een positief studieadvies, dan is er minder ‘druk’. Je hoeft dan niet alle 60  studiepunten van dat jaar te halen. Een keer een studiepunt missen is dan geen ramp meer. De studiepunten die je hebt gemist kun je een volgend studiejaar weer inhalen. Het levert soms wel studievertraging op als je een studiepunt mist. Want je moet alle studiepunten hebben gehaald om je diploma te krijgen.

Ik volg een economie opleiding op Wageningen University. Tijdens mijn eerste studiejaar ging het niet zo goed, ik haalde te weinig studiepunten. Maar op het eind van de zomervakantie kon ik herkansingen doen. Toen heb ik nog veel studiepunten gehaald. Genoeg om een positief studieadvies te krijgen. Nu zit ik in mijn tweede studiejaar en het gaat veel beter. Jeroen

Hoe gaan hogescholen en universiteiten om met studiepunten?

Het systeem van studiepunten is een Europees systeem. Het wordt op alle hogescholen en universiteiten in Nederland toegepast. Maar er zijn wel veel verschillen in de manier waarop een student zijn studiepunten kan verdienen. Ook zijn de eisen voor het Bindend Studieadvies verschillend. Op sommige universiteiten en hogescholen zijn er veel herkansingen als je een tentamen mist, op andere veel minder. Is uw zoon of dochter nog bezig met de studiekeuze? Kijk dan samen goed naar deze verschillen. Hoe tevreden zijn de studenten over hun opleiding? Hoeveel studenten halen het eerste studiejaar? Hoe lang doet een student gemiddeld over de opleiding. Dit zegt allemaal iets over de kwaliteit van een studie. Op het internet is dit te vinden. Opleidingen vergelijken is erg belangrijk.

Meer over studiepunten

Er is nog veel meer te vertellen over studiepunten. In een uitgebreid artikel laten we ook studenten aan het woord komen. Ook geven we informatie over wat een student kan doen als hij het niet eens is met bepaalde beslissingen. Er is ook een artikel over wat je kunt doen als je onvoldoende studiepunten haalt.