9 mei 2019 | Categorie: Studeren

Gefeliciteerd, je hebt ADHD! Nadeel of voordeel?

Nogal wat studenten hebben tijdens de studie last van een beperking of belemmering zoals ADHD. Maar ook docenten hebben soms deze achtergrond. Onderstaand een interview met Dave van de Coevering, docent. Op papier gezet door Feike Klomp. Gefeliciteerd, je hebt ADHD!

Veel docenten en ouders zullen het herkennen. Als een leerling, op welk niveau dan ook, een ‘functiebeperking’ heeft zijn we driftig op zoek naar hulp en/of aanpassingen. Maar laten we de docent zelf ook niet vergeten. Neem docent Dave van de Coevering van het Wellant vmbo Madestein in Den Haag, waar hij de vakken rekenen en aardrijkskunde geeft. De jonge docent (28) heeft ADHD en daarnaast heeft hij flinke allergieproblemen. Dave gaat daar heel openhartig mee om en deelt graag tips en trucs om van dit nadeel een voordeel te maken. Hoezo is ADHD een probleem? ADHD biedt juist kansen. Gefeliciteerd, je hebt ADHD….

ADHD is stigmatiserend

Om maar direct met de deur in huis te vallen: Dave vindt dat ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) behoorlijk stigmatiserend is: ‘Ik vind juist dat je ADHD moet zien als een kans. Vooropgesteld. Natuurlijk moet je je leven aanpassen. Ik wil het niet mooier maken dan het is. Maar er zijn genoeg handvatten om, zowel als docent als leerling/student, met ADHD om te gaan. Ik ben er altijd heel open over. Mijn leerlingen weten ervan. Kinderen zijn slim hoor, die hebben dingen zo door. Om de hete brij heendraaien heeft dus geen zin. Ik loop er niet de hele dag mee te koop, maar ik ben er wel open over. Dat helpt’.

Manieren om met ADHD om te gaan

Door ‘schade en schande’ wijzer geworden heeft Dave manieren gevonden om met zijn ADHD om te gaan. Sterker, hij benadrukt dat er talloze voordelen van ADHD zijn: Het allerbelangrijkste is te zorgen voor structuur en overzicht. Daarin ga ik erg ver. Van nature ben ik soms warrig en mis ik het overzicht. Zeker, als je dagelijks met zo’n 150 leerlingen te maken hebt, die allemaal de nodige aandacht verdienen, is ordening cruciaal.

Ik leef met en agenda

Zo heeft Dave (hij gebruikt overigens geen medicatie!) ’s morgens de tijd nodig om op gang te komen: ‘Ik ben als een van de eersten op school. Om 07.30 meestal al. Ik gebruik die tijd om te wennen aan de dag. Omdat een docent met tien dingen tegelijk bezig is, is een agenda onontbeerlijk. Ik leef als het ware met een agenda. Dat is zo belangrijk. Mijn insteek: alles wat je noteert hoef je niet te onthouden, en dat geeft rust in je hoofd. Want daar hoef je dan niet over na te denken. Tegelijkertijd wil ik alles goed doen en niks vergeten’.

Taken afvinken

‘Taken afvinken is heerlijk kan ik je zeggen. Veel mensen zetten alles in hun hoofd. Ook simpele dingen als een vuilnisbak aan de weg zetten, die boodschap doen, de rekeningen betalen, de was in de wasmachine doen enzovoorts, enzovoorts. Veel mensen raken overloaded, of ze nu wel of geen ADHD hebben. Ik ervaar veel voordelen van ordening en een to-do list. Hiermee poets ik de nadelen van ADHD zoveel mogelijk weg, en draai het om naar een voordeel. En veel van mijn jonge leerlingen hebben daar baat bij’.

Gefeliciteerd, je hebt ADHD

Graag somt hij een aantal voordelen van ADHD op, want die zijn er wel degelijk, benadrukt hij: ‘Uit het oog springende voordelen die ik in mijn werk als leraar gebruik zijn bijvoorbeeld; alleskunner, snel schakelen, een verhalenverteller, grenzeloos met tomeloze energie en ongecompliceerd’.

Mijn rol als docent

Omdat docenten van nature kennis willen overdragen, wil hij leerlingen met ADHD graag helpen: Ik schat in dat twee op de zestien leerlingen ADHD, of een vorm daarvan, heeft. Als ik aan het begin van het nieuwe schooljaar nieuwe gezichten zie, herken ik een ADHD’er gelijk. Hoewel ik niet pretendeer een kenner te zijn, want ADHD uit zich op verschillende manieren. Het is helemaal afhankelijk van de persoon. Soms steek ik er in de les weleens de draak mee. Dan zeg ik tegen een erg drukke jongen: ‘hee, heb je je pillen vandaag niet ingenomen’? Maar dat doe ik natuurlijk alleen bij leerlingen waarvan ik weet dat ze dat aankunnen.

Tips:

Zijn tips aan studenten, ouders en docenten: maak lijstjes, want iedereen is tegenwoordig druk, druk, druk: ‘Er komen zoveel prikkels op ons af. Zorg voor ordening, hou een agenda aan. Wat je klaar hebt, vink je af. Dat geeft toch een heerlijk overzichtelijk gevoel?’ Feike Klomp, journalist en vader van twee jongvolwassen zoons.

beste opleidingen recht en bestuur

Meer weten over ADHD

Gefeliciteerd, je hebt ADHD
Naast nadelen ook voordelen