6 april 2018 | Categorie: Studeren

Gezonde levensstijl, mijn thema bij topsport en studie, zegt Eva Hovenkamp

Een studie kiezen is lastig, maar als een studiekiezer al weet in welke interessegebieden of vakgebieden hij verder wil, dan is er al een flinke horde genomen. ‘Iets met gezondheid doen‘, is de wens van heel wat jongeren. Ook van Eva Hovenkamp. ‘Een gezonde levensstijl, mijn thema bij topsport en studie’, zegt topsporter Eva, die ons land vertegenwoordigde op de Olympische Spelen in Rio én studeert

Gezonde levensstijl, mijn thema bij topsport en studie, zegt Eva Hovenkamp

Je inzetten voor de gezondheid van mensen

Inderdaad, een mooie wens om je in te zetten voor de gezondheid van mensen.. Maar dan ben je er nog niet. Er zijn bijna 300 opleidingen die ‘iets met gezondheid’ te maken hebben. Studiekiezers kennen de opleiding ‘geneeskunde’, maar er zijn nog veel meer opleidingen die werken aan de gezondheid van mensen. ‘Ik wilde iets studeren met gezondheid‘, ‘echt stimuleren dat mensen gezonder gaan leven‘  zegt topsporter Eva Hovenkamp. ‘Maar ik ben ook gek op mijn sport, en supertrots op het feit dat ik topsporter ben. Ik ben sprintster en een van de Nederlandse recordhoudsters op de 4 x 400 m estafette.. Dat leverde mij een kwalificatie voor de Spelen in Rio op. Maar hoe combineer ik dat met studeren? Een gezonde levensstijl, mijn thema bij topsport én studie. En zowel mijn sport als mijn studie vind ik belangrijk.’

Topsport en ‘iets met gezondheid’ studeren

‘Ik zet me helemaal in voor mijn sport’, zegt Eva. ‘Dat moet ook wel. Anders kun je nooit op topniveau presteren. Maar ik wou ook studeren. Binnen mijn atletiekteam zijn er ook wel mensen die zeggen ‘dan doe ik er een mbo naast’. Maar ik kan een universitaire studie aan. En na mijn sportcarrière wil ik ook nog werk op ‘mijn’ niveau doen. Liefst iets met gezondheid. Dat is, naast sporten, altijd mijn passie geweest. En sporten en gezondheid hebben natuurlijk ook alles met elkaar te maken

Eva Hovenkamp in actie

Bachelor Gezondheid en Maatschappij

Eerlijk gezegd had ik nog nooit van mijn opleiding gehoord voordat ik me ging verdiepen in opleidingen rondom gezondheid. Want dat wist ik al, dat ik die kant op wou. Gezondheid en maatschappij is een sociaal-wetenschappelijke opleiding. Het gaat over de invloed die de omgeving heeft op de gezondheid van mensen. Hoe kun je de gezondheid van een bevolkingsgroep verbeteren? Ik krijg vakken als zoals sociale psychologie, gezondheidswetenschappen en communicatie. Het doel is mensen op verschillende manieren te stimuleren om een gezonde levensstijl aan te nemen. In het begin kon ik studeren en topsport nog goed combineren. Ook omdat beide mijn passie zijn. Gezonde levensstijl, mijn thema bij topsport en studie!

Derde jaar wordt lastiger

Ik ben nu in het derde jaar van mijn bachelor en nu wordt het lastiger. Maar de universiteit geeft veel mogelijkheden om studeren en topsport te combineren. Ik doe nu niet alle vakken, maar spreid ze uit over meerdere jaren. Dan doe ik geen drie maar vijf jaar over mijn bachelor. Dat maakt natuurlijk uiteindelijk helemaal niets uit.
De docenten doen ook extra moeite voor me. Het is al twee keer voorgekomen dat ik een tentamen echt niet kon maken omdat ik een belangrijke wedstrijd had. Wat heet.. belangrijke wedstrijd… een van die twee keer viel precies in de periode dat ik in Rio was.  Toen hebben ze speciaal voor mij een nieuw tentamen gemaakt. Super hoor. Zo kon ik meedoen aan de Olympische Spelen en ook verder komen met mijn studie.

Gezonde levensstijl, mijn thema bij topsport en studie, ook nu al

Ik kan ook nu al veel van mijn studie-inhoudelijke passie waarmaken. Omdat ik topsporter ben heb ik ook wat naamsbekendheid. Met het programma ‘Topsport Gelderland‘ ben ik naar basisscholen geweest. Daar heb ik voorlichting gegeven over gezonde voeding en een gezonde levensstijl aan de leerlingen. Er zijn veel lagereschool kinderen met overgewicht. Ik wil ze motiveren gezonder te leven. Dit past natuurlijk heel goed bij mijn sport én bij mijn studie. Gezonde levensstijl, mijn thema bij topsport en studie, is zo echt de rode draad in mijn leven.

Studiesucces en planning, je eigen boodschappen doen kost óók tijd

Gezond leven, voor iedereen belangrijk zegt Eva Hogenkamp

Na afstuderen

Na mijn studie wil ik hier graag mee verder gaan. Daarom volg ik nu ook vakken over voeding. Mijn opleiding is gericht op sociale wetenschappen, en voeding zit meer aan de bèta-kant. Maar dat is goed combineerbaar. Een deel van je bacheloropleiding heet ‘minor‘.  Een minor duurt een half jaar. In die tijd kun je vakken volgen die niet direct onderdeel zijn van je opleiding. Je kunt op die manier je kennis verbreden. Ik verdiep me dus in voedingsvakken. Na afstuderen zou ik bijvoorbeeld wel iets met ‘sportvoeding’ willen gaan doen. Maar ik kan ook binnen mijn eigen vakgebied blijven. Ik zou bijvoorbeeld allerlei projecten over gezondheid kunnen opzetten. Denk dan ook een project van een regering om overgewicht van de bevolking te voorkomen of hoe je jongeren kunt helpen te stoppen met roken. Ook het bedrijfsleven neemt graag ex-topsporters in dienst. Topsporters hebben laten zien dat ze zich gemotiveerd ergens voor in kunnen zetten en hoe belangrijk dat is.

Mijn passie volgen

Ik vind het belangrijk om allebei mijn passies te volgen. Omdat ik de ruimte krijg om studeren en sporten te combineren kan dat ook. Een gezonde levensstijl, mijn thema bij topsport en studie, kan ik zo ook na mijn sportcarrière concreet maken.
Ik kan echt iedereen aanraden goed na te denken over wat je passie is en er dan voor te gaan. Dan is er echt meer mogelijk dan je denkt.
Eva Hovenkamp

Lees ook ‘lager BSA voor topsporters