9 september 2021 | Categorie: tussenjaar, Tussenjaar

Helaas geen Geneeskunde. Maar hoe erg is dat?

Door Hermien Miltenburg

Oudervoorlichter bij Wageningen University & Research...

Nogal wat jongeren willen graag dokter worden. Maar Geneeskunde is een ‘numerus fixus’ opleiding. En dat betekent dat niet iedereen wordt toegelaten. Lees hieronder het verhaal van Mara. Helaas geen Geneeskunde. Maar wél haar draai gevonden. Een artikel van Merel Deelder

helaas geen geneeskunde

Mara Beerling

Overtuigd van Geneeskunde

Ze was ervan overtuigd dat ze Geneeskunde zou gaan studeren. Al sinds de derde van de middelbare school paste ze haar vakkenpakket hierop aan. Afgelopen jaar kwam het nieuws: ze werd niet toegelaten. Mara Beerling (18) haar toekomst leek in duigen te vallen. Maar tijdens het Liberal Arts Tussenjaar aan de Vrije Hogeschool (VH) heeft ze ontdekt dat ze eigenlijk helemaal geen Geneeskunde wíl studeren. “Het was vooral een droom van toen ik nog in de derde zat. Nu weet ik dat ik vrijheid nodig heb en me vooral breed wil ontwikkelen.”

Op de middelbare school moest ik leren wat werd voorgeschoteld

“Op de middelbare school heb ik nooit geleerd vanuit mijn eigen, oprechte interesses. Daar moest je gewoon leren wat werd voorgeschoteld. Alles draaide er om het halen van goede cijfers, om uiteindelijk te kunnen slagen voor je examen.”
Mara Beerling groeide op in een klein dorpje boven Alkmaar en ging naar een openbare middelbare school in Heerhugowaard. Na de afwijzing voor Geneeskunde wist ze even niet wat ze moest. Haar zus had twee jaar eerder het Liberal Arts Tussenjaar gevolgd en haar verhalen maakten Mara enthousiast. “Vooral de vrijheid die je er krijgt om jezelf te ontwikkelen en je eigen enthousiasme te ontdekken spraken me aan. Én het idee dat ik na dit jaar zou weten wat ik dan wel wil studeren.”

Helaas geen Geneeskunde. Maar… Er is zoveel meer

‘Alle studenten van het Liberal Arts Tussenjaar worden wekelijks gecoacht in hun ontwikkeling. Tijdens haar eerste coachingsgesprekken omschreef Mara haar droom om geneeskunde te studeren als een ‘enorme boom’: “Zo groot was die studie geworden in mijn hoofd. Alle andere mogelijke studiekeuzes zag ik als hele kleine plantjes, die altijd werden overschaduwd door die gigantische boom. Samen met mijn coach ben ik onderzoek gaan doen naar al die andere studies, zodat die ook konden gaan groeien. Toen kwam ik erachter dat er zóveel meer is dan Geneeskunde. Voor mij voelde geneeskunde altijd als het hoogst haalbare. Maar dit jaar ben ik erachter gekomen dat dat helemaal nergens op slaat. Het is een hele mooie studie, áls het bij je past.”

Verschillende interesses

‘Dat Geneeskunde niet bij haar past is Mara inmiddels overduidelijk: “Geneeskunde is een zware studie, waar je veel discipline voor nodig hebt. Het laat ook weinig ruimte voor dingen buiten je studie. Op de VH ben ik erachter gekomen dat ik zoveel verschillende interesses heb. Die wil ik ook kunnen ontwikkelen.”

De kracht van kwetsbaarheid

‘Mara volgde dit jaar vakken als Ecologie, Culturele Antropologie en Kleinkunst. Ze vond het allemaal interessant, maar wat misschien wel het meest indruk op haar maakte was de biografieweek. “Daarin namen we ons hele leven onder de loep. Ook in gesprek met je ouders ging je dan terug kijken op je eigen jeugd: Waarom hadden zij je op een bepaalde manier opgevoed? En hoe sta je daardoor nu in het leven? Als studenten werden we hierdoor heel open naar elkaar. We kregen echt elkaars kwetsbaarheid te zien. Dat was voor mij heel bijzonder.”

Mezelf zijn

‘Mara besloot om net als tijdens de middelbare school haar haren kort te knippen. “Ik had dat op de middelbare school ook al eens gedaan. Gewoonlijk heb ik het heel lang, tot net boven mijn navel. En toen knipte ik het tot boven mijn schouders af. Ik voelde me er destijds ontzettend onzeker bij. Daarom leek het me een leuk experiment om dat nu weer te doen: te onderzoeken wat het met me zou doen. Dit jaar voelde ik me er veel chiller bij. Ik ben niet meer zo bezig met wat anderen van me denken merk ik. De sfeer hier op school is zo vrij dat ik gewoon mezelf kan zijn.”

Samen muziek maken

‘Ook in het maken van muziek voelt Mara zich zelfverzekerder. “Aan het begin van dit jaar durfde ik geen muziek te maken voor andere mensen. Als kind speelde ik dwarsfluit en later heb ik mezelf piano en gitaar aangeleerd. Maar dit deed ik altijd alleen, voor mijzelf. Hier op de VH wordt heel veel met muziek gedaan. Er staat een piano, we hebben koorzang gedaan en in de flat waar ik woon met ongeveer de helft van alle VH studenten wordt de hele dag door muziek gemaakt. Na de eerste week hier op school durfde ik mijn muziek al aan anderen te laten horen.”

Mijn zelfverzekerdheid groeide

“Voor het vak Kleinkunst heb ik een eigen nummer geschreven en dat heb ik in de theaterzaal voor het hele jaar gezongen. Ik vond het doodeng en tegelijkertijd heel cool. Zulke ervaringen, die hebben door dit hele jaar heen mijn zelfverzekerdheid doen groeien. Dat neem ik voor de rest van mijn leven mee.”

Helaas geen geneeskunde maar een veel beter alternatief

Haar studiekeuze heeft Mara inmiddels gemaakt: Psychologie in Amsterdam. “De geneeskunde-boom is inmiddels omgehakt. Ik wil klinisch psycholoog worden en hoop hierin mijn eigen praktijk te starten. En daarnaast wil ik vooral veel muziek maken!”

Helaas geen Geneeskunde. Maar waarom is er eigenlijk een ‘numerus fixus’?

Geneeskunde is een ‘numerus fixus‘ opleiding. Dat betekent dat er een beperkt aantal studieplekken is. Een opleiding, en zeker een Geneeskunde opleiding, is een dure studie. De student hoeft niet alle kosten van de opleiding zelf te betalen. Als student krijg je ‘subsidie‘. je betaalt niet de volledige studiekosten maar ‘slechts’ het wettelijk collegegeld. Nog steeds veel geld, hoor. Zo’n 2100 euro per jaar (dit jaar krijgen alle studenten korting op het wettelijk collegegeld). Maar omdat er veel overheidsgeld besteed wordt aan opleidingen, wordt er soms bij heel populaire opleidingen gezegd: ‘We leiden niet méér mensen op dan we na afstuderen nodig hebben’. Of: ‘Omwille van de kwaliteit kunnen we niet meer mensen in de groepen hebben’. 

De opleidingen mogen zelf bepalen hoe ze selecteren

De opleidingen mogen zelf bepalen hoe ze selecteren. Maar altijd kijken ze naar je motivatie en je kennis. Soms zijn er testen of tentamens, soms moet je en heel CV opsturen. Iets om goed van tevoren uit te zoeken.
En het is belangrijk dat je als student goed alle procedures volgt. Echt voor 15 januari aanmelden is een van de formele dingen waar je écht aan moet denken.

bebeste wo opleidingen gezondheid

Helaas geen Geneeskunde. Alternatieven

Mooi dat Mara een alternatief heeft gevonden. Een tip voor ouders: Wil uw kind zijn of hele leven al dokter worden? Laat uw zoon of dochter dan vooral ook een kijken naar andere opleidingen op het gebied van gezondheid. Er zijn er honderden. Vaak weten jongeren niet eens hoeveel opleidingen er bestaan op het gebied van gezondheid. En vaak blijkt zo’n opleiding, net als bij Mara, uiteindelijk beter te passen. En er zijn natuurlijk ook veel opleidingen buiten dit vakgebied. Goed op een studiekeuzesite kijken kan enorm helpen. Kijk zeker ook eens naar opleidingen waar je nog nooit van gehoord hebt. Dit is het misschien helemaal.

Helaas geen Geneeskunde… Meer over een tussenjaar

Komt een jongere er niet uit? Dan is een tussenjaarprogramma inderdaad een goed idee. Er zijn diverse mogelijkheden in binnen- en buitenland.
Je hoeft natuurlijk niet persé een tussenjaarprogramma te volgen om een goed tussenjaar te hebben. Je kunt ook jezelf een structuur opleggen van veel nadenken en informatie zoeken over opleidingen in combinatie met een baantje, bijvoorbeeld.

Tussenjaar tip 1: Spring niet in het diepe
Tussenjaar tip 2: Echt wel studeren?
Tussenjaar tip 3: Focus
Tussenjaar tip 4: Meelopen
Tussenjaar tip 5: Iets bijzonders?
Tussenjaar tip 6: Begeleiding nodig?
Tussenjaar tip 7: Chillen
Tussenjaar tip 8: ‘Zomaar’ een baantje?
Tussenjaar tip 9: Studie voor het leven?
Tussenjaar tip 10: Zelfreflectie

Webinars over studiekeuze en studeren

Oudervoorlichter Hermien Miltenburg en studenten bespreken verschillende onderwerpen die te maken hebben met studiekeuze, studeren, het leenstelsel en een tussenjaar. Het gaat over studeren op een hbo of universiteit. De webinars duren van 19.30-20.30.
Op dit blog wordt t.z.t. aangekondigd welke thema’s precies besproken worden.

19 oktober 2021 Aanmelden Studeren is (ook) groeien als mens
17 november 2021 Aanmelden Je interesses ontdekken
14 december 2021 Aanmelden Studeren met een belemmering
12 januari 2022 Aanmelden
16 februari 2022 Aanmelden
16 maart 2022 Aanmelden

 

Door Hermien Miltenburg

Oudervoorlichter bij Wageningen University & Research

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.