28 februari 2019 | Categorie: Studeren

Ingewikkelde studie eenvoudig uitleggen

Een ingewikkelde studie eenvoudig uitleggen vond ik niet makkelijk‘, zegt Damian Boer. ‘Maar dat vond ik wel erg belangrijk. Ik wou mijn ouders betrekken bij mijn studie en studiekeuze’

Hele technische dingen laat ik achterwege

‘Mijn moeder komt uit Polen. Daar hebben ze een ander schoolsysteem. Mijn ouders hebben beiden niet op de universiteit gezeten. En over mijn vakgebied hebben ze niet zo veel kennis. Toch vind ik het belangrijk mijn ouders op de hoogte te houden van wat ik doe. Ingewikkelde technische dingen laat ik achterwege. Ik probeer vooral de hoofdzaken te vertellen. Een ingewikkelde studie eenvoudig uitleggen kost veel nadenken. Maar ik vind het wel erg belangrijk. Om contact met mijn ouders te houden, maar ook om andere mensen bij te praten over mijn vakgebied’.

Plantenwetenschapper

‘Ik ben plantenwetenschapper. Toen ik op de middelbare school zat had ik nog nooit van het vak ‘plantenwetenschappen’ gehoord. Daar kwam ik pas achter op een Open Dag. Ik wist dat ik iets met biologie wou gaan doen. Maar wat precies? Ik heb samen met mijn moeder zowat alle opleidingen op het gebied van biologie bekeken. Toen ontdekte ik ook plantenwetenschappen. Wat mij aansprak is dat je echt de kennis die je krijgt kunt toepassen. Binnen de plantenwetenschappen kun je zoeken naar eenvoudige oplossingen voor complexe problemen, en dat vind ik mooi. Een ingewikkelde studie eenvoudig uitleggen, vraagt hetzelfde van je als een ingewikkeld probleem eenvoudig uit te leggen. Een uitdaging voor mij’.

Expert zijn

‘Er is maar één opleiding plantenwetenschappen in Nederland en er zijn dus ook relatief weinig experts. Die leer je al snel kennen als je studeert in dit wereldje. En er is een grote vraag naar mensen met mijn deskundigheid. De wetenschap dat er echt veel belangstelling is voor mijn kennis is een grote stimulans. Ik ben namelijk nogal fanatiek. Als ik ergens goed in kan zijn, dan wil ik dat ook zijn. Dan wil ik een expert worden. Dat was zo met sporten, dat was zo toen ik in China studeerde en dat is ook zo bij mijn eigen bedrijf’.

Ingewikkelde studie eenvoudig uitleggen

‘Zoals ik al zei: een ingewikkelde studie eenvoudig uitleggen aan mijn ouders viel niet mee. Dat was niet makkelijk bij mijn bacheloropleiding plantenwetenschappen en zeker niet bij mijn master plantbiotechnology. Maar die ‘vaardigheid’ komt me nu goed van pas. Ik vind communicatie over mijn vak erg belangrijk. Nu houd ik me bezig met ingewikkelde biotechnologische technieken als CRISPR-Cas. Ik ben nu afgestudeerd en probeer mijn kennis over CRISPR-CAS in zo simpel mogelijke taal over te brengen. Ik vind het namelijk belangrijk om op een toegankelijke manier over mijn kennis te praten. Niet alleen met mijn ouders.. met iedereen wil ik graag een open dialoog voeren, ook met mensen die geen inhoudelijke kennis hebben van mijn vakgebied’. Damian Boer

Damian Boer: ingewikkelde processen op een eenvoudige manier uitleggen… dat vind ik interessant!

Er zijn 2 reacties.

1. Door: Brigitte Bruens · 28-02-2019 om 16:51

‘Mijn ingewikkelde studie eenvoudig uitleggen vond ik niet makkelijk‘, zo zei Damian.
    Ik ben wel benieuwd naar die uitleg, zodat ik het ook ga snappen.

1. Dag brigitte. Wat wil je weten?