6 augustus 2022 | Categorie: Studeren

Je kind helpen bij solliciteren naar een (bij)baan of stage

Jong-volwassenen zijn goed in staat hun eigen keuzes te maken. Maar roepen ook vaak de hulp van hun ouders in. Ook bij een sollicitatie naar een bijbaan tijdens de studie, een stage of de eerste baan. Je kind helpen bij solliciteren? Loes van Niekerk, CVster.nl, schreef er een blog over.

Je kind helpen bij solliciteren

Hoe help je je studerende kind met het maken van een cv?

Veel studenten willen tegenwoordig een bijbaan of hebben inkomsten uit werk nodig om hun dagelijkse leven te bekostigen. Ook is het steeds gebruikelijker om tijdens de studie praktijkervaring op te doen met een leerzame en relevante stage.

Je kind helpen bij solliciteren… Een goed CV

Net als bij een ‘normale’ baan, zoeken werkgevers naar de beste kandidaat voor de functie. Je kind zal hen dus moeten overtuigen met een goed cv. En dat is spannend, zeker omdat hij of zij het misschien wel voor het eerst doet. Gelukkig kan jij je kind hiermee helpen door onderstaande tips te volgen.

De juiste lay-out

Voordat je kind begint, is het handig om een lay-out te zoeken die past bij het soort functie waar het op solliciteert. Is het bijvoorbeeld een stage bij een accountantsbureau of een bank? Dan kan je kind het beter strak en zakelijk houden. Gaat het om een stageplaats bij een marketing- of designbureau? Dan mag het design wat opvallender en creatiever. Op CVster.nl staan veel verschillende templates om te gebruiken.

Wat moet er op het cv komen te staan?

Het curriculum vitae is het eerste dat de werkgever ziet en deze eerste indruk is heel belangrijk. Er moet een goed beeld ontstaan van wie jouw kind is. Uiteraard moeten de naam en contactgegevens erin komen te staan. Het is handig om hier ook een foto aan toe te voegen en het cv zo wat persoonlijker te maken. Verder mag naast werkervaring informatie als opleiding(en), cursussen en taalvaardigheid niet ontbreken.

Een cv maken met weinig werkervaring

Een belangrijk onderdeel op een cv is werkervaring. Als je kind voor het eerst stage gaat lopen of een bijbaan zoekt, heeft hij of zij dat meestal nog niet zoveel. Dat kan lastig zijn.
In dat geval is het handig om extra ervaring en prestaties op te nemen, zoals vrijwilligerswerk, nevenactiviteiten, lidmaatschappen bij verenigingen, hobby’s, tussenjaren en uitwisselingsprojecten. Misschien heeft je kind hiermee vaardigheden opgedaan die van pas komen bij de stage of bijbaan. Bij ieder onderdeel kan je kind beschrijven wat hij of zij daarvan heeft geleerd en hoe het dit toe kan passen in de nieuwe rol.
Heeft je kind evenementen op school of bij een vereniging georganiseerd, een eigen blog, een studieproject in het buitenland gedaan of prijzen gewonnen? Ook dit zijn belangrijke prestaties om te vermelden. Het laat namelijk zien dat je kind resultaten kan behalen en succesvol kan zijn.

Je kind helpen bij solliciteren: Persoonlijk profiel

Zonder (veel) werkervaring is het ook handig om een persoonlijk profiel te maken. Hierin kan je kind over zichzelf, zijn interesses en hobby’s, eigenschappen en vaardigheden vertellen. Laat je kind hierin ook opnemen wat het voor werk zoekt en wat zijn of haar ambities zijn. Werkgevers zien namelijk graag dat je kind ambitieus en leergierig is. In het profiel moet duidelijk worden waarom je kind de juiste kandidaat is voor de baan.

Het cv aanpassen aan de functie

Hoewel de basisgegevens hetzelfde blijven, is het raadzaam om de inhoud van het cv zoveel mogelijk af te stemmen op de vacature. Zo wordt je kind interessanter voor de potentiële, toekomstige werkgever. Lees het cv hierop na en kijk ook meteen of er geen spelfouten in staan.

Stuur een PDF bestand

Laat je kind er als laatste stap een pdf-bestand van maken. Een pdf-bestand kan namelijk door vrijwel iedereen worden geopend en oogt netter dan een word-document. Heel veel succes!

Je kind helpen bij solliciteren…? Wat adviseer je?

Zelf vind en vond ik het als moeder best lastig om mijn rol te vinden als mijn kind solliciteert/solliciteerde. Als mijn advies werd gevraagd vond ik het makkelijk. Dan kon ik gewoon mijn mening geven. En ik probeerde dan altijd mijn kind een spiegel voor je houden. Vaak kom ik dan weer uit bij de belangrijke vijf keuzevragen van professor Marinka Kuijpers: Wat past bij je? Wie wil je zijn? Waar ben je echt voor gemotiveerd? … En misschien nog wel de belangrijkste keuzevraag… wie kan je helpen?
En natuurlijk probeer(de) ik niet op de stoel van mijn kind te gaan zitten. Het moet zijn of haar eigen volwassen beslissing en traject zijn.

Studiekeuze duurt je hele leven... Bij elke nieuwe fase in de studie en je werk is het verstandig stil te staan bij de vijf wezenlijke keuzevragen.

Studiekeuze en loopbaankeuze duurt je hele leven… Bij elke nieuwe fase in de studie en je werk is het verstandig stil te staan bij de vijf wezenlijke keuzevragen.

Ongevraagd advies

Natuurlijk is het in de loop der jaren ook vaak voorgekomen dat mijn advies niet werd gevraagd bij een sollicitatie. Dan beperkte ik met tot een tip: Denk na of je gelukkig kunt zijn op die plek. Want uiteindelijk is dat toch het belangrijkste bij een (bij)baan of stage… Dat je er gelukkig kunt zijn.. Kunt groeien naar wie je wilt zijn en niet bedolven raakt onder stress of werkdruk.