15 juni 2020 | Categorie: Studeren

Lesgeven in Coronatijd, ik mis het contact

Door Hermien Miltenburg

Oudervoorlichter bij Wageningen University & Research...

Penny Kuijer is masterstudent Animal Sciences en docent in de paardensector bij Aeres Hogeschool. Eerder interviewde ik haar over studeren in Coronatijd. Nu: lesgeven in Coronatijd, hoe gaat dat?

Lesgeven in Coronatijd

Penny Kuijer

Docent en lerarenopleider

‘Ik had al onderwijservaring als docent op het (v)mbo. Maar ik wou graag diepere en bredere kennis van dieren. Daarom ben ik begonnen aan een masteropleiding bij WUR. Dat geeft een prettige verbinding met het werkveld. Ik geef nu les aan de lerarenopleiding in de  paardensector bij Hogeschool Aeres. Dat doe ik één dag per week. De andere vier dagen besteed ik aan mijn studie.’

Lesgeven in Coronatijd: Ik mis het fysiek ontmoeten

‘Aeres Wageningen is een kleine hogeschool. De kracht van mijn school is juist het persoonlijk ontmoeten en de informele sfeer. Ik heb normaliter veel overleg met mijn studenten. We gaan vaak even samen zitten en dan komt er van alles ter sprake. Dat is ook nodig. Mijn studenten moeten echt een prestatie leveren. Dat gaat veel beter als je als docent en studenten een goed contact hebt.’

Innovatief plan

‘Mijn studenten moeten zélf nieuwe kennis ontwikkelen. Ze moeten een innovatief plan bedenken voor de paardensector. Dat is het mooie van een hbo bacheloropleiding. Je bent bezig met pittige theorie, en die pas je toe in de praktijk. Daarvoor is het nodig dat er veel interactie is tussen mij en de studenten. Maar dat vind ik ook het mooie aan docent zijn. Je wilt je studenten prikkelen om net een stapje verder te denken.’

Lesgeven in Coronatijd: Studenten helpen structuur aan te brengen

‘Een belangrijk onderdeel van de opleiding die ik geef, is het ontwerpen van een eigen innovatief plan dat goed toepasbaar is in de paardensector. Het is voor studenten niet altijd makkelijk zo’n plan te schrijven omdat zij het lastig vinden om structuur aan te brengen en de juiste informatie te verzamelen. Het is belangrijk dat een student een duidelijke focus heeft en weet waar hij naartoe wil met zijn plan. Op school kun je daar makkelijk lijn in brengen. Nu in Coronatijd gaat dat echt lastiger.’

Lesgeven in Coronatijd: Online college geven en online begeleiden

‘Ik zit nu veel achter de computer. Natuurlijk geef ik mijn colleges online. Maar begeleiding is in mijn vak ook belangrijk. Ik geef online begeleiding in groepsverband en ook individueel via skype.
Voor mij is eigenlijk de grote vraag: Hoe houden we in het hoger onderwijs de opleidingen ‘studeerbaar’. Ik zie toch wel dat studenten nu wat minder efficiënt en ook minder effectief werken. Het is belangrijk dat we de kwaliteit van het onderwijs hoog houden. En studeren is meer dan alleen ‘kennis opdoen’. Het is ook groeien in je vak en groeien als mens. Juist de begeleiding die ik geef is belangrijk voor die groei.’

Innovatief plan ontwerpen

‘Ik neem mijn studenten als voorbeeld. Ze moeten een innovatief plan bedenken voor de paardensector. Iets nieuws ontwerpen waar de sector echt bij gebaat is.
Een voorbeeld waar een student mee bezig is: Hij onderzoekt hoe paardenmest gebruikt kan worden in een koeienstal in plaats van ligstro. Dat levert een win-win situatie op. Zo kan de paardenmest opnieuw gebruikt worden.
Een ander voorbeeld is een student die op een internationale database zoekt naar veelbelovende jonge paarden en die koppelt aan beloftevolle ruiters.

Zo’n plan ontwerpen vraagt meer dan alleen kennisoverdracht. Je moet als student echt de diepte in zonder te verdrinken in een teveel aan informatie.’

Meer druk voor studenten

‘Zelf ervaar ik als student én docent toch wel meer druk. Ook bij mijn studenten merk ik dat ze meer druk voelen. De studieopdrachten kosten meer tijd. En studenten zitten nu vaak in hun eentje te werken, zonder de gezelligheid en de interactie die ook bij studeren hoort.
Er zijn natuurlijk ook voordelen. Thuiswerken geeft, ook voor de studenten, meer focus. En ze hoeven niet te reizen. Maar al met al is studeren intensiever in Coronatijd. Dat is wel iets om bij stil te staan als ouders en als onderwijsgevenden. (Lees meer over Coronastress bij studenten op ‘Ouders en Studie’)’

Meer lezen over de gevolgen van Corona voor studiekiezers en studenten?

Versoepelingen bij onderwijsinstellingen
Meer inhoudelijke tips voor online studiekeuze
Zelfstandig leren, hoe bevalt dat? En wat zegt dit over je studiekeuze?
Hoe Corona kan helpen bij studiekeuze
Corona en Bindend Studieadvies
Wat is een online Open Dag?
Corona, studiefinanciering en andere geldzaken
Corona tips van studiekeuzecoach
Studenten helpen scholieren
Tussenjaar in Coronatijd
Studeren in Coronatijd
Lesgeven in Coronatijd

 

Door Hermien Miltenburg

Oudervoorlichter bij Wageningen University & Research

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.