6 april 2020 | Categorie: Studiekeuze

Persoonlijke ontwikkeling in 4 havo of 5 vwo

Op dit blog geef ik ruimte aan organisaties die zich bezighouden met studeren en studiekeuze. Dit artikel gaat over een programma gericht op persoonlijke ontwikkeling voor leerlingen van 4 havo of 5 vwo. Het programma is bedoeld voor leerlingen die als eerste in hun familie gaan studeren.

persoonlijke ontwikkeling

Zelf niet gestudeerd als ouder?

Ouders die zelf niet gestudeerd hebben vinden het soms lastig hun kind te begeleiden met studiekeuze. Helemaal niet nodig. Ik hoor van studenten, waarvan de ouders minder kansen hebben gehad, dat ze dat ook helemaal niet verwachten. Wat ze wél heel fijn vinden is als ouders belangstelling tonen voor hun studiekeuze en studie. Ze hoeven niet alles precies te weten. Een luisterend oor is al heel wat waard. En als ouder zie je wel aan je kind of een bepaalde opleiding hem aanspreekt of niet. Dat is geen ‘hogere wiskunde’. Dat is ‘alleen maar’ je kind goed aanvoelen. Kijk ook eens naar het Studiekeuze Stripboek

Speciale ondersteuning en persoonlijke ontwikkeling voor deze leerlingen

Denkt u dat uw kind toch speciale ondersteuning nodig heeft? Ik wil u graag kennis laten maken met een organisatie die zich hiervoor inzet.  Heeft uw kind een flinke dosis talent en is hij of zij de eerste in de omgeving die gaat studeren? Dan zijn zij er voor deze jongere. Uw kind krijgt een persoonlijke mentor. Het doel is samen stappen te zetten in zijn of haar persoonlijke ontwikkeling. Dit is belangrijk om tot een goede studiekeuze te komen.
Claudia Valentijn van ‘Giving Back’ aan het woord.

Speciaal scholierenprogramma gericht op persoonlijke ontwikkeling

Is uw dochter of zoon zich al aan het oriënteren op wat zij of hij na de middelbare school gaat studeren?
Dan is het Giving Back Scholierenprogramma iets voor haar of hem!
Stichting Giving Back stimuleert al 20 jaar talentvolle jongeren hun ambities waar te maken. Dit doen wij met onze cross-cultural mentoring programma’s waarbij persoonlijke ontwikkeling en een persoonlijk mentortraject centraal staan.

Ambitieus en getalenteerd

De scholieren in het Scholierenprogramma zijn ambitieus en getalenteerd. En ze zijn eerste generatie aankomend student. (dus een kind waarvan de ouders niet gestudeerd hebben)  Voor hen is studeren meestal geen vanzelfsprekendheid omdat ze geen rolmodel in hun omgeving hebben. Wij bieden hen middels een individueel mentortraject de mogelijkheid studiekeuze vraagstukken te bespreken met een rolmodel, een netwerk op te bouwen, rondleidingen bij organisaties te doen en ervaringen uit te wisselen met gelijkgestemden.

Voor wie?

Het Giving Back Scholierenprogramma is gericht op scholieren in 4 havo en 5 vwo op één van de Giving Back-scholen in Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Rotterdam, Eindhoven en Tilburg. Het programma duurt iets langer dan één jaar en loopt van november 2020 tot en met december 2021. Het programma bestaat uit verplichte workshops en activiteiten, keuze-events en ondersteuning door een persoonlijke mentor.

Werken aan je persoonlijke ontwikkeling

Het Giving Back Scholierenprogramma biedt hen de kans te werken aan hun persoonlijke ontwikkeling en het opbouwen van een netwerk. Zij krijgen een persoonlijke mentor die hen hierbij begeleidt en hen laat kennismaken met nieuwe plaatsen, personen en activiteiten. Daarnaast wordt er een uitdagend programma georganiseerd met uiteenlopende workshops, activiteiten en keuze-events.
We verwachten van de scholier dat die iedere maand minimaal 8 uur investeert in het programma gedurende de periode van november dit jaar tot en met december volgend jaar, waarbij zij of hij minimaal een keer per maand een contactmoment heeft met de mentor.

Wat heeft het scholierenprogramma te bieden?

• Een heleboel gave activiteiten en workshops! Na een teambuildingsweekend leer je gedurende het jaar over persoonlijk leiderschap, netwerken, debatteren, studiekeuze, bijdragen aan de maatschappij en nog veel meer;
  • Een persoonlijke mentor met een interessante baan in het bedrijfsleven/bij de overheid die een groot netwerk heeft, jou kan helpen met vragen en met wie je ‘op stap’ gaat;
  • Een ‘kijkje achter de schermen’ bij grote en kleine bedrijven zoals ziekenhuizen, bouwbedrijven, advocatenkantoren, banken;
  • Je ontmoet veel nieuwe mensen zoals scholieren (ook uit andere steden) en mentoren.

Voorwaarden:

Deelname aan het Giving Back Scholierenprogramma is mogelijk indien uw kind:

• een scholier is aan een van de aangesloten Giving Back-scholen
  • naar 4 havo of 5 vwo gaat vanaf 1 september 2020
  • de eerste is binnen de familie/naaste omgeving die (in Nederland) studeert of gaat studeren
  • open staat voor persoonlijke begeleiding
  • gemotiveerd, enthousiast en leergierig is
  • een doorzetter is.

U kunt uw kind hier aanmelden voor dit programma gericht op persoonlijke ontwikkeling
Deelname is kosteloos.