2 september 2017 | Categorie: Studeren

Studenten en hun ouders, portretten in de Volkskrant

De Volkskrant schreef de afgelopen dagen een serie portretten van studenten en hun ouders. In relatief korte tijd is er veel veranderd voor studenten. Hoe kijken zij en hun ouders daar tegenaan? In het zesde en laatste artikel van vanochtend (geschreven door Kaya Bouma en Mark Misérus) een samenvatting van de voorgaande vijf. Gaat uw zoon of dochter volgende week beginnen met de opleiding? Interessant leesvoer!

Studenten en hun ouders

Eisen die aan de student worden gesteld

Het eerste artikel ging over de eisen die aan de student van nu gesteld worden. ‘Ik kon twaalf jaar over mijn studie doen’ zegt de geïnterviewde vader. Zijn zoon kan dat nauwelijks geloven. Hij moet in een behoorlijk tempo studentenpunten halen. Haalt hij in het eerste jaar onvoldoende studiepunten, dan moet hij de opleiding verlaten. Er is een Bindend Studieadvies. De universitaire opleiding is in twee stukken geknipt. Er is een bacheloropleiding van drie jaar en een masteropleiding van een of twee jaar. Voor steeds meer masteropleidingen moet de student opnieuw een selectieprocedure doorlopen. 70% van de bachelorstudenten rondt de bacheloropleiding in 4 jaar af (2012), in 2005 was dat nog maar de helft. Er wordt veel sneller gestudeerd. De ‘eeuwige student’ bestaat niet meer.

Een masteropleiding is een nieuwe studiekeuze

Steeds meer vrouwen, ook in technische studies

Een mooie tendens is dat er steeds meer vrouwen gaan studeren. Gelukkig zie je ook steeds meer vrouwen in de technische studierichtingen. ‘Techniek is hot’ is de titel van het tweede artikel. Arbeidsmarktperspectieven spelen daar een rol bij. Overigens vind ik dat de studiekiezer daar wel voorzichtig mee moet zijn. Een vakgebied of interessegebied moet je liggen, anders is zo’n opleiding gedoemd te mislukken.
Er zijn sowieso meer studenten. Het wo ging in 30 jaar van 160.000 studenten naar 260.000. Het hbo van 187.000 naar 446.000.

Studentenverenigingen

Het derde artikel gaat over het verenigingsleven. Naast de studentenverenigingen zijn er ook studieverenigingen. Er zijn studentensportverenigingen, clubs rondom een maatschappelijk thema of bijvoorbeeld een studentenorkest. Genoeg mogelijkheden. Ook voor de student van nu. Studenten en hun ouders praten heel positief over de sociale en professionele netwerken die ze in hun studententijd hebben opgebouwd.

De thuiswonende student

Nu de basisbeurs is afgeschaft wonen er steeds meer studenten (nog even) bij hun ouders. Twee jaar geleden was dat nog 39%, nu 56%. Maar ook een thuiswonende student heeft kosten, er zijn regels en verplichtingen. En na een tijdje zullen ook deze studenten op eigen benen staan.

Studiestress en CV opbouwen

Studeren is niet meer vrijblijvend. Dat is de trend van het vierde artikel over studiestress en balans, commissiewerk en bijbaantjes. De geïnterviewde studenten geven aan dat studeren alleen niet voldoende is om een goede start op de arbeidsmarkt te maken. Er moet meer op je CV staan. Overigens ben ik het hier niet helemaal mee eens. natuurlijk, een goed CV is belangrijk, maar vitaal studeren en op een uitgebalanceerde manier echt volwassen worden, is minstens zo belangrijk.

Toekomstdenken

De universiteiten en hogescholen zijn de laatste jaren enorm gegroeid. De Volkskrant: ‘Een studie is het vanzelfsprekende vervolg op een havo of vwo diploma geworden’.
Lang niet alle jongvolwassenen zijn toe aan ‘meteen studeren’na havo/vwo. Sommigen zijn gebaat bij een of meer jaar werken. Steeds meer jongeren kiezen voor een tussenjaar. Het valt niet mee meteen na school een goede studiekeuze te maken. En een goede studiekeuze is de basis voor studiesucces. Kan uw zoon of dochter nog geen gemotiveerde studiekeuze maken? Geef hem of haar dan wat meer tijd om wél tot een goede keuze te komen.

Studiekeuze en en loopbaan

Studenten en hun ouders

Ik vond het een heel interessante keuze van de Volkskrant om niet alleen de studenten maar ook hun ouders te interviewen. Studenten en hun ouders van nu hebben overwegend een heel andere band dan diezelfde ouders met hún ouders hadden. Studenten zien hun ouders veel meer als adviseur, als spiegel. Bijna de helft van de jongeren zegt dat hun ouder ook een hele steun is bij studiekeuze en studeren.

Veel is ook hetzelfde gebleven

De Volkskrant geeft verschillen aan maar ook overeenkomsten met ‘vroeger’. Ik werk nu meer dan 30 jaar op verschillende universiteiten en hogescholen. Veel is veranderd, maar veel is ook hetzelfde gebleven.
Gisteren reed ik langs een studentenverenigingsgebouw waar de nieuwe eerstejaars zich verzamelden voor hun introductieweekend. De groep barste van de energie, de hoge verwachtingen, plezier in het nieuwe leven. Ik stopte even om te kijken en van dit beeld te genieten. Geweldig om te merken met hoeveel plezier jonge mensen, heel snel, veranderen van middelbare scholieren naar zelfbewuste, zelfstandige volwassenen.