9 september 2019 | Categorie: Studiekeuze

Studiekeuze in zes stappen. Neem de tijd!

Journalist en vader van een student, Leo van Marrewijk, heeft een interessant artikel geschreven over studiekeuze in zes stappen. Onze discussie over studiekeuze vormde de basis van dit concrete stappenplan.

Studiekeuze in zes stappen

Studiekeuze in zes stappen. Stap 1: Ga naar Studiekeuze123

Studiekeuze123 is een objectieve studiekeuzesite onder de paraplu van het Ministerie van Onderwijs. U vindt daar een korte omschrijving van alle opleidingen op hbo’s en universiteiten. Ook worden daar de meeste Open Dagen genoemd. De korte omschrijvingen kunnen een studiekiezer helpen bij het ontdekken wat hij interessant vindt. Vervolgens kan hij een schema maken van de Open Dagen die hem wel wat lijken. Studiekeuze123 geeft bovendien informatie over de kwaliteit van de opleiding in de ‘Studiebijsluiter‘. Daar staan belangrijke feiten en cijfers zoals bijvoorbeeld de hoogte van het Bindend Studieadvies en de begeleiding die de student krijgt. Iedere ouder en iedere studiekiezer zou die studiebijsluiter zorgvuldig moeten lezen, vind ik.

Stap 2: Bezoek een onderwijsbeurs of voorlichting op school

Er zijn heel veel opleidingen en opleidingsinstituten. Naar al die Open Dagen gaan is geen doen. Daarom worden er regionale onderwijsbeurzen georganiseerd. Daar presenteren hbo’s en universiteiten zich en je kunt als studiekiezer in korte tijd aan een heleboel opleidingen ‘snuffelen’. Middelbare Scholen organiseren daarnaast speciale voorlichtingsavonden. Soms doen ze dat met een paar scholen samen. Ook hier geven opleidingen een korte presentatie, vaak gegeven door studenten, waar een studiekiezer in korte tijd veel te weten kan komen. Dit helpt je om een gerichte vervolgstap te maken. Meestal zijn ouders welkom op een onderwijsbeurs of scholenvoorlichting. Alweer een stapje om te ontdekken wat bij je past.

Studiekeuze in zes stappen. Stap 3: Ga naar minimaal vier Open Dagen

Onderwijs- en studiekeuzedeskundigen adviseren naar minimaal vier Open Dagen te gaan. Het is namelijk erg belangrijk allerlei opleidingen en opleidingsinstituten met elkaar te vergelijken. Past de sfeer bij jou als aanstaande student? Zijn de opleidingen eerlijk in hun voorlichting? Vergelijk dit met de studiebijsluiter van Studiekeuze123. Vier Open Dagen bezoeken is best veel. Zaak dus dit goed te plannen. Is een Open Dag vol, dan kun je er ook echt niet meer bij. Vooral populaire opleidingen en opleidingsinstituten hebben niet altijd plek voor alle ouders en studenten. Goed plannen dus. Ook belangrijk om van tevoren veel te lezen over de opleidingen en vragen voor te bereiden. Ouders zijn meestal ook welkom op de Open Dag. En de meeste jongvolwassenen vinden het fijn als hun ouder meegaat. Er zijn ook vaak speciale presentaties voor ouders. Vier havo of vijf vwo is de ideale fase om naar een Open Dag te gaan. Maar zit een leerling nog in de derde of de vierde klas, dan is hij ook welkom. Een Open Dag bezoeken helpt om een gevoel te krijgen welke sfeer bij je past.

Studiekeuzestap 4: Ga naar meeloopdagen

Na de Open Dag ben je er nog niet. Zo’n Open Dag is zinvol omdat je meerdere opleidingen in een dag kunt bekijken. Maar de echte verdieping vindt een studiekiezer in de meeloopdag. Ik hoor vaak dat studenten tijdens zo’n meeloopdag echt ervaren hoe het is om op deze instelling te studeren. Hoe is de sfeer? Hoe zijn de andere studenten? Een individuele meeloopdag vonden studenten achteraf het belangrijkst. Dan zie je het leven van elke dag, zonder reclamepraatjes. Aanmelden voor een individuele meeloopdag gaat via de site van de opleiding. De school geeft vrij voor een meeloopdag. Maar dit moet wel overlegd worden met de decaan. Meestal hebben studiekiezers vier meeloopdagen nodig om een goede beslissing te kunnen nemen.

Studiekeuze in zes stappen. Stap 5: proefstuderen

Elk jaar weer zijn er studenten die al in de eerste studieweken afhaken. Ze vinden de manier van lesgeven te moeilijk. Of juist te eenvoudig. Of saai. Je kunt ontdekken hoe er lesgegeven wordt in een bepaald thema door mee te doen met ‘proefstuderen‘. Soms kan dat online. Proefstuderen kan niet overal. Goed op de site kijken welke mogelijkheden er zijn, dus.

Kiezen is een vak

Stap 6: Goed nadenken, twijfelen en veel praten

Een studie kiezen die echt bij je past is een heel proces. Elk jaar zijn er weer jongeren die hier te licht over denken. Ze kiezen de studie die hun vrienden ook kiezen. Of een studie op een hogeschool lekker dichtbij, om zo kamerhuur uit te sparen. Of juist ver weg om op eigen benen te kunnen staan. Dit zijn allemaal verkeerde motieven. Een studie moet echt bij je passen:

• Denk goed na over jezelf tijdens alle keuzestappen. Wie ben je? Wat past bij je? Waar wil je naartoe groeien? Loopbaangedachten die er toe doen.
  • Kies een thema of vakgebied dat je echt erg interessant vindt
  • Kies een opleidingsinstituut met een sfeer en manier van lesgeven die bij je past, ook al is dat misschien wat verder weg
  • Denk na over het niveau dat het beste bij je past. Elk vakgebied heeft opleidingen op mbo, hbo en wo niveau. Welke manier van denken en werken past bij je?

Kan een studiekiezer niet kiezen?

Lukt het niet om op tijd een studiekeuze te maken? Niets aan de hand. Steeds meer jongeren nemen een tussenjaar om echt goed te tijd te hebben voor als die studiekeuzestappen.