17 september 2023 | Categorie: Studiekeuze

Tien do’s bij studiekeuze voor hbo of universiteit

Wat moet je doen om een goede studiekeuze te maken? En hoe kun je als ouder daarbij helpen?
In de studiekeuzespecial van decanenvereniging Biond verscheen het artikel ‘Tien do’s bij studiekeuze voor hbo of universiteit’. De studiekeuzespecial helpt leerlingen en ouders na te denken over het studiekeuzeproces.

Tien do's bij studiekeuze voor hbo of universiteit

Je studiekeuze is een heel proces. Je moet veel stappen zetten, die best veel tijd kosten.

1: Ontdek je echte passie

Iedereen vindt wel iets leuk of interessant. Maar leerlingen denken dan vaak dat er voor zoiets geen studie is. Maar er zijn ongelofelijk veel mogelijkheden en duizenden studies, veel meer dan de 10-20 meest populaire. Help je zoon of dochter na te denken over zijn of haar passie. Want dat is een mooi startpunt voor de zoektocht naar de ideale studie.

2: Tien do’s bij studiekeuze voor hbo of universiteit: Gebruik je verstand

Stimuleer je kind niet alleen naar de super leuke kanten van de studie te kijken zoals die op een open dag worden gepresenteerd. Kijk ook naar de vakken die je in je eerste studiejaar krijgt. Zijn die ook interessant? Vraag op de open dag aan studenten ook naar de minder leuke kanten.

3: Onderzoek je interessegebied

Binnen elk interessegebied zijn er heel veel mogelijkheden. Iets met Biologie? Iets met kunst? Iets met klimaat? Er zijn tietallen mogelijkheden. Zoek die eens op samen met je kind. Een handige site hiervoor is www.studiekeuze123.nl

4: Denk na over het niveau

Haast elke opleiding of elk interessegebied of thema kun je op drie verschillende niveaus doen. Mbo? hbo? universiteit? Er zijn duidelijke verschillen. Ben je een echte onderzoeker? Kijk dan eens naar de universiteit. Ben je meer praktisch ingesteld? Dan is een middelbare (mbo) of hogere beroepsopleiding (hbo) misschien een beter idee. Help je kind zichzelf te ontdekken. Wat past het beste?

5: Tien do’s bij studiekeuze voor hbo of universiteit: Oriënteer je goed online

Je kunt ontzettende veel informatie online vinden. Dat is nuttig voor leerlingen én ouders. Er zijn hartstikke veel studiekeuzesites.

6: Ga op pad

Ik adviseer naar minimaal vier open dagen te gaan. Ga dan ook naar meerdere instituten. Mag je als ouder mee? Doe dat vooral en help je kind opleidingen en opleidingsinstituten te vergelijken. Studiekiezers hebben ook veel aan meeloopdagen. Dan ben je een dag student onder de studenten en krijg je een realistisch beeld van de opleiding.

Tien do's bij studiekeuze voor hbo of universiteit

Studenten op het terras voor hun studentenflat

7: Hoe is de sfeer?

De sfeer van een hbo of universiteit is belangrijk. Voel je je prettig bij de andere studenten? En bij de docenten? Vertel je kind hoe groot de invloed van de sfeer op je werk is op je welbevinden. Bij studenten is dat precies hetzelfde.

8: Hoe zit het met de kwaliteit?

Er zijn topopleidingen en er zijn opleidingen die minder kwaliteit hebben. Dat kun je allemaal lezen in de studiebijsluiter. Welk percentage studenten haalt het eerste studiejaar? Hoe lang doet een student er gemiddeld over om af te studeren? Hoe staat deze opleiding vermeld in de Keuzegids?
Er is een keuzegids voor mbo, hbo en universiteit. Daarin staan veel van dit soort feitjes. En elke opleiding krijgt ook één of meer sterren. Hoe meer sterren, hoe beter de opleiding. De Keuzegids is te leen bij de schooldecaan, de bibliotheek en je kunt hem online kopen.

9: Tien do’s bij studiekeuze voor hbo of universiteit: Hoe worden de studiepunten verdiend?

Iedere student moet zo’n 40 uur per week met de studie bezig zijn. Soms heb je veel les en weinig huiswerk, op sommige scholen heb je veel minder les en moet je dus meer zelfstudie doen. Hoe wordt er getoetst of je genoeg geleerd hebt? Krijg je veel tentamens, telt presentie mee bij practica of excursies? Krijg je studiepunten voor projectwerk? Zoek een opleiding die qua onderwijsvorm pas bij je (kind).

10: Verdiep je in geldzaken

Het is voor jong-volwassenen een hele opgave om alles te snappen rondom geldzaken. En om goed met geld om te gaan. Onder de knop ‘geldzaken’ van dit blog vind je veel informatie. Ook over de studiefinanciering en de basisbeurs.

Er is ook een artikel 10 don’ts bij studiekeuze.
Lees ook: samen praten over de toekomst. Gastblog van Hermien Miltenburg op Studiekeuze123.nl