Verkeerd kiezen en studievertraging een ramp?
Bijna 10 % van de universitaire eerstejaars en 30% van de hbo eerstejaars ontdekt dat ze de ‘verkeerde’ studie hebben gekozen. Is verkeerd kiezen en studievertraging een ramp? Onderstaand artikel las ik op LinkedIn en is van Joost Jong.
Meer weten over studiekeuze? Op 8 oktober geef ik met studenten een webinar over dit onderwerp. Aanmelden
Diploma halen?
Na wat onderzoek kwam ik er ook achter dat 5 jaar na het beginnen van de studie nog geen 50% van de hbo studenten zijn diploma heeft gehaald (bron: onderwijsincijfers.nl), best een confronterend getal. En weer moest ik terugdenken aan mijn eigen studie. Ik had bijna zes jaar nodig om mijn hbo diploma te halen. Haha, ik val gewoon in de negatieve categorie van deze getallen. Uiteindelijk heb ik wel mijn papiertje gehaald en mag mijzelf dan ook een bachelor noemen.
Spijt?
Wanneer mensen mij vragen waar heb je spijt van in je leven, dan zeg ik: “Nergens van, alleen had ik wel graag mijn studie op een andere manier willen vormgeven.” In mijn studententijd werd ik zanger van een, bloedfanatieke, rockband en vond ik muziek maken, optreden en socializen met mijn matties vaak belangrijker dan focussen op mijn studieresultaten. Veel mensen begrepen mij niet en ook docenten konden er niet altijd begrip voor opbrengen. Toch grappig om dan nu te kunnen zeggen dat ik tussen mijn 39e en 43e levensjaar, mijn inkomen volledig uit mijn werkzaamheden als zanger heb kunnen halen. Iets dat zonder die periode in mijn studententijd absoluut ondenkbaar was geweest! Dus je zult begrijpen dat ik er ook echt geen spijt van heb, sterker nog het heeft mij vooral heel veel positiviteit gebracht.
Hoe praten we over jongeren?
Op dit moment speelt het actief musiceren geen rol in mijn leven en dat is prima. Wel ben ik veel met studeren en school bezig. Niet omdat ik zelf aan een studie bezig ben, maar omdat ik stages organiseer voor studenten in de buurt van Málaga en mijn vrouw Joyce studenten coacht die worstelen met uitdagingen in hun studie en/of leven. De afgelopen weken heb ik veel studenten gesproken over het maken van keuzes en zeker ook de wijze waarop er op dit moment tijdens de Covid-19 crisis over jongeren gesproken wordt.
Vrijheid
Als ik dan denk aan de vrijheid die ik had tijdens mijn studie, de tijd die ik er voor kon nemen en het plezier dat ik in die levensfase had, dan baal ik voor de huidige generatie. Als je als jongere nu al een feestje hebt, dan word je meteen veroordeeld, extra tijd voor je studie nemen kost veel geld en alleen online les krijgen bevordert het hebben van de dynamiek met je medestudenten nou ook niet echt bepaald. Het einde van de crisis lijkt nog niet in beeld. Ik persoonlijk kan het amper bevatten dat we alweer 5 maanden in een van te voren ondenkbaar scenario leven.
Hoe kijk je naar het leven van je kind of student?
Hoe kijk jij als ouder of docent naar het huidige leven van je kind of student? In een leeftijdscategorie die al best verwarrend kan zijn, waar velen een natuurlijke druk ervaren van het moeten kiezen van een studie, maar ook de worsteling hebben van ‘wie ben ik’ en ‘wat vinden anderen van mij’, wordt nu de druk nog eens op een andere manier fors opgevoerd. Je mag geen feestjes vieren, je mag geen introductieweek organiseren of bijwonen, je mag niet naar school, je mag geen studievertraging oplopen, je moet dit, je moet dat. Terwijl ik het zo opschrijf, draait mijn maag zich om.
Hoeveel impact heb je?
Ik kan me voorstellen dat jij als ouder of docent het ook graag anders ziet. Hoe zorg je er dan voor dat het leven voor hen toch leuk, energiek en luchtig blijft? Speel je daar zelf een grote rol in? Of laat je het los?
Dat kan best wel een dilemma zijn, want ik weet dat ik als vader en docent vaak niet de impact kon hebben die ik wilde. Ik merkte dat als ik iemand van buiten mijn school of gezin inzette dat vaak effectiever was. Daarom werkte ik graag met gastdocenten uit het bedrijfsleven die net even wat serieuzer genomen werden dan ik als vakdocent. Daarom gaf ik een vriend van mij de ruimte om mijn zoon te vertellen over zijn ervaringen met school, studie en werk. Toch net even een andere invalshoek dan die van een vader die het allemaal zo goed denkt te weten.
Dealen met de opvoeding van mijn kinderen
Sterker nog, ik heb gewoon een cursus gevolgd om beter te kunnen dealen met de opvoeding van mijn kinderen. Een seminar van ‘omdenker’ Berthold Gunster heeft mij ook heel veel gebracht als docent en vader. Daardoor kon ik in ieder geval beginnen met het loslaten van de projectie op mijn kinderen en goed nadenken over of ik bepaalde beslissingen nam voor mijzelf of in het belang van mijn kind.
Verkeerd kiezen en studievertraging een ramp? Of zegen? Coachend opvoeden
Ik ging steeds meer coachend opvoeden en het heeft er toe geleid dat mijn kinderen dan ook echt hun eigen (studie)beslissingen hebben genomen; de een studeert en de ander is aan het werk. Heel bewust, en berustend in de keuzes die ze hebben gemaakt. Voor hen is het beeld van hun vader die toen hij hun leeftijd had headbangend stond te rocken op een podium er eentje waar ze hartelijk om moeten lachen en tegelijkertijd ook begrijpen en er stiekem trots op zijn. Ze weten dat hij supertrots is op het feit dat zij zo zelfbewust in het leven staan. Joost Jong
Verkeerd kiezen en studievertraging een ramp? Praat over je eigen zoektocht
Bedankt Joost voor je bijdrage. Wat me treft is dat je zelf je eigen zoektocht, als jongere, als volwassene en later als vader vertelt. Daar hebben jongere veel aan. Vaak hoor ik ouders vragen aan hun kind: ‘Wat wil je over tien jaar doen? Wat wil je worden? Als ik dat een vader of moeder hoor vragen, vraag ik aan hen hetzelfde: ‘Wat wilt u over tien jaar doen?’ En bijna altijd realiseren ouders zich dan dat je dat helemaal niet kunt zeggen. Banen verdwijnen, er komen nieuwe banen bij. En over tien jaar is geen enkele baan meer hetzelfde als nu. Haast niemand doet op het eind van zijn loopbaan nog hetzelfde als in het begin. Een loopbaan is een zoektocht en er zijn nogal momenten waarop je een andere richting inslaat dan je eerder dacht. Corona zal dat proces alleen maar versnellen.
Verkeerd kiezen en studievertraging een ramp? Hoe kun je dan ooit kiezen?
Maar hoe kun je dan ooit de goede studie kiezen? Ook die vraag hoor ik veel, maar dan van jong volwassenen. Mijn tip: kijk niet alleen naar de toekomst. Kijk ook naar het ‘hier en nu’. Doe vooral ook wat je nu interessant vindt. Is dat een geweldige studie? Mooi! is dat muziek maken zoals Joost deed? Misschien moet je dan je studie een jaartje uitstellen en heel veel muziek maken. Soms hebben jongeren wat meer tijd nodig om écht te ontdekken wat bij ze past.
Anders dan twintig jaar geleden
Want studeren kost ook veel inspanning en concentratie. Dat is echt heel anders dan zeg zo’n 20 jaar geleden. Jongvolwassenen moeten veel prestaties leveren, of je het er mee eens bent of niet. De werkelijkheid is dat een studie sterk bepaald wordt door studiepunten halen, Bindend Studieadvies etc. Maar het plezier, experimenteren, mislukken en weer opstaan… Jezelf nog beter leren kennen. Vroeger leerde je dat tijdens je studententijd. Nu is daar haast geen ruimte meer voor. Helaas. ‘Mislukken’ wordt snel afgestraft. En Corona maakt alles alleen maar lastiger.
Verkeerd kiezen en studievertraging een ramp of zegen?
Toch kan ‘verkeerd’ kiezen echt een zegen zijn. Misschien zit je op zo’n moment je in de puree. Maar je ontdekt misschien daardoor dat je eigenlijk iets anders wilt. Zonder vallen kun je niet opstaan. Zonder tegenslag kun je niet groeien.
Als moeder weet ik dat, en toch zou ik mijn kinderen graag tegen iedere tegenslag willen beschermen. Hoewel ik weet dat dit niet goed is.
Fouten maken hoort erbij. Verkeerd kiezen en studievertraging kan in de praktijk een zegen zijn. Als een jongere daarna ontdekt wat écht bij hem hoort.
Zelf als ouder een stukje schrijven voor dit blog?
Wilt u zelf als ouder, of als professional, een stukje schrijven voor dit blog? Van harte welkom. Leest u iets dat ook voor andere ouders interessant is? U kunt dat posten op de facebookgroep ‘Ouders en studie’.