11 januari 2023 | Categorie: Studiekeuze

Wat past bij me? Hbo of wo?

Haast iedere opleiding kun je op een hogeschool óf een universiteit doen. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten? Hierover praat ik met Kris Jansen, hoofd dierverzorging bij de Beekse Bergen. Hij doet mee aan het webinar over hbo en wo op 25 januari. En ik praat met Elize Polderman, masterstudent. Wat past bij me, hbo of wo? Filmpje

Kris Jansen

Wat past bij me… hbo of wo? Kris aan het woord

‘Ik heb het Atheneum gedaan dus het leek logisch dat ik daarna naar de universiteit ging. Ik heb altijd al een passie voor dieren gehad… Biologie of Dierwetenschappen lag dus voor de hand. Mijn ouders hadden niet gestudeerd, dus ik moest eigenlijk alles zelf uitzoeken. Ik was 17 en ik wist nog niet heel goed wat ik wilde. Deze keuze leek me het beste. Maar als ik eerlijk ben wist ik toch niet goed waar ik aan begon’.

Toch meer een doener

‘Op zich beviel het me wel in Wageningen. Ik kon de studie wel aan. Maar naarmate ik ‘rijper’ werd, ontdekte ik dat ik toch ook echt wel een ‘doener’ ben. Gelukkig kreeg ik naast de theorielessen ook praktijk en er was veel groepswerk. Maar ik voelde eigenlijk wel dat ik niet helemaal op mijn plek zat. In mijn tweede studiejaar heb ik contact gezocht met mijn studie-adviseur. Samen hebben we toen gekeken naar alternatieven. En die zijn er natuurlijk. Haast elke studie kun je op hbo én op universitair niveau doen. Omdat juist de praktijk me aansprak ben ik op haar advies gaan kijken naar de hbo opleiding Wildlife Management. En dat was het helemaal. De studiepunten die ik in Wageningen gehaald zijn vastgelegd. Dat vond ik een prettige gedachte… je weet maar nooit. Er zijn meer wegen naar Rome. Je begint als jonge student aan iets maar in de loop der jaren verander je ook. En dat was ook bij mij het geval’.

Hoofd Dierverzorging bij Beekse Bergen

‘Bij de hbo opleiding voelde ik me als een vis in het water. Na mijn afstuderen vond ik al snel een baan en mijn huidige functie is echt een droombaan. Nu ben ik veertig en ik merk dat ik eigenlijk alles uit mijn baan heb gehaald wat er te halen viel. Een van de leukste dingen was het begeleiden van stagiairs en het geven van rondleidingen. En de gastlessen die ik mocht geven op middelbare scholen. Ja, en dat zette me aan het denken… Wil ik het onderwijs in? (lees ook regie op je loopbaan, over keuzes tijdens je studie en werk)’.

Toch weer naar de universiteit?

‘Ik kan een deel van mijn studiepunten uit de tijd dat ik in Wageningen studeerde meenemen naar een volgende opleiding. En ook de studiepunten die ik heb gehaald op het hbo zijn nog geldig. Zonder al te veel problemen kan ik een universitaire master Biologie gaan doen. En dan zou ik Biologie leraar op een middelbare school kunnen worden… Past een universitaire opleiding nu wél bij me? Tijdens het webinar van 25 januari vertel ik hier meer over’.

Wat past bij me… hbo of wo? Elize aan het woord

Elize Polderman

Elize Polderman heeft ook ervaring op zowel het hbo als de universiteit. En ook zij deelt haar ervaringen tijdens het webinar van 25 januari. ‘Mijn ouders hebben, misschien zonder dat ze het door hebben gehad, veel invloed om mijn hbo-keuze gehad. Tijdens mijn hbo opleiding ontdekte ik dat ik eigenlijk liever iets anders had willen doen. Maar ik heb mijn opleiding wél afgemaakt. En ik ben verder gaan kijken. Nu doe ik een masteropleiding op de universiteit en dat bevalt me heel goed. Ik heb wel een tussenjaar tussen mijn hbo en universitaire opleiding nodig gehad om te ontdekken wat ik echt wil. Dat was echt nuttig en waardevol’.

25 januari 2023 19.30-20.30 Webinar: Wat past bij me? Hbo of wo? Aanmelden

Elize en Kris doen 25 januari hun persoonlijke verhaal. Daarnaast geven we veel informatie over de verschillen en overeenkomsten tussen hbo en universiteit. Hoe ontdek je wat het beste bij je past? Welk type opleidingen kun je doen? Wat is een associate degree (hbo)? Wat is een bacheloropleiding (hbo/wo)? Wat is een masteropleiding (hbo/wo)? Wat is een minor (hbo/wo)? Hoe kun je na je propedeuse of bachelor op het hbo doorstromen naar de universiteit? Ook geven we meer informatie over de toelating als je door wilt stromen van hbo naar wo. De webinars zijn bedoeld voor ouders van studiekiezers en studenten maar natuurlijk zijn ook zij van harte welkom.

werkn na een universitaire bacheloropleiding

Je eerste studiejaar van je bacheloropleiding heeft meestal een vast programma. Daarna is er steeds meer vrije keuze. Na een bacheloropleiding op het hbo kun je naar de arbeidsmarkt. Na een bacheloropleiding op de universiteit moet je eigenlijk nog een masteropleiding doen om je universitaire opleiding af te ronden. Er zijn ook mogelijkheden om van het hbo naar de universiteit te gaan.