22 juni 2018 | Categorie: Tussenjaar

Cirkel van Moed en Cirkel van Comfort

Net van de middelbare school… Heel wat jongeren zijn in deze fase onzeker. Welke toekomst zie je voor jezelf? Werken? Studeren? Eigen bedrijf? Het lijkt alsof deze keuze een keuze voor je leven is. Maar niets is minder waar. De meeste mensen veranderen een aantal keren in hun leven van beroep. En velen doen meerdere studies. Maar dat realiseren heel wat jongvolwassenen zich niet. Ze moeten eerst ontdekken wat ze dúrven te ontdekken. En ook waar ze zich veilig voelen. De Cirkel van Moed en Cirkel van Comfort ontdekken, noemt Yrza Latumahina van Intermijn dat. Lees het verhaal over haar werk.

Cirkel van moed en cirkel van comfort

81% van de geslaagden voor havo-vwo gaat studeren. 9% van de jongeren kiest voor werken of een eigen bedrijf beginnen, 10% voor een tussenjaar.

Spanning in je buik

Je komt net de middelbare school uitgerold en dan… Ja, wat dan? Er wordt ineens van je verwacht dat je allerlei keuzes maakt die voor je gevoel heel bepalend gaan zijn voor de rest van je leven. Ga je studeren, en zo ja, wat dan? Of neem je toch een tussenjaar? Blijf je thuis wonen of ga je op jezelf? Keuzes, keuzes.. Spannend, maar ook leuk. Deze periode van je leven maakt dat je je grenzen gaat verleggen en dingen gaat doen die je erg spannend vindt.

Cirkel van Moed

Deze onderneming liggen in je Cirkel van Moed: het ligt buiten je comfortzone, het maakt je een beetje zenuwachtig en je hebt er moed voor nodig om eraan te beginnen. Maar je kan er ook van leren en er je horizon mee verbreden. Wat voor mij in de Cirkel van Moed ligt? Netwerkgesprekken (vind ik nog steeds een beetje spannend), naar de tandarts (ieks) en ‘nee’ zeggen tegen mijn naasten (moeilijk!). Cirkel van Moed en Cirkel van Comfort… beide zijn belangrijk.

Dynamo

Activiteiten die niet in de Cirkel van Moed liggen, bevinden zich in de Cirkel van Comfort; dit zijn de activiteiten die jou niet veel moeite kosten, die je goed kan en die je leuk vindt. Maar ook de plekken waar je graag bent en de mensen bij wie je jezelf kan zijn bevinden zich in je Cirkel van Comfort. Voor mij zijn dat activiteiten als: een goed boek lezen in de zon, het coachen van jongeren, dansen bij een leuk concert en mensen helpen die mijn hulp hard nodig hebben. Als je tijd investeert in de dingen uit je Cirkel van Comfort werkt dat als een dynamo; dan laad je ook weer op! Heel waardevol dus. Cirkel van Moed en Cirkel van Comfort… beide zijn belangrijk.

Intermijn

Als trainee coaching bij Intermijn, een studiekeuzeorganisatie in Utrecht met een focus op persoonlijke ontwikkeling, geef ik de groep deelnemers een Workshop met als onderwerp de Cirkel van Moed en Cirkel van Comfort.
In deze workshop denken we ieder afzonderlijk na over wat er in onze cirkel van comfort ligt, schrijven dit op verschillende post-its en plakken deze op de grond in grote cirkel van tape; jawel – de Cirkel van Comfort. De cirkel ligt helemaal vol met gekleurde post-its en er worden mooie dingen gedeeld zoals op reis zijn, wandelen met de honden, goede gesprekken met mijn vrienden, in m’n eentje chillen op het dakterras en ook uitgebreid koken. Ik vraag de groep wat het met hen doet om zo veel moois in de Cirkel van Comfort te zien liggen. “Ehm.. vanzelfsprekend” en “niks bijzonders” zijn de eerste reacties. Is dat zo? Ik vraag hen wat er zou gebeuren als deze dingen die in de Cirkel van Comfort liggen er morgen ineens niet meer zouden zijn. Ik zie wat bedenkelijke blikken. “Oh.. daar zou ik best kapot van zijn.. misschien zelfs ongelukkig.” Cirkel van Moed en Cirkel van Comfort… beide zijn belangrijk.

Cirkel van Moed en Cirkel van Comfort

Het lijkt erop of de zogeheten Millenial zo gefocust is op verbeteren, ontwikkelen, grenzen verleggen en presteren, dat er voorbij wordt gegaan aan alles wat zij al om zich heen hebben verzameld in hun Cirkel van Comfort. Zonde! Want dat zijn juist de situaties/plaatsen waar ze tot rust komen, opladen, en waar ze zich fijn voelen. Onmisbaar dus! Bovendien, als je niet voldoende aandacht besteedt aan de zaken in je Cirkel van Comfort, waar haal je dan de energie vandaan om te werken aan de spannende activiteiten in je Cirkel van Moed?

Kiezen voor wat jou gelukkig maakt

Yrza Latumahina van Intermijn

Als ik mijn groep deelnemers bij Intermijn vraag wat voor gevoel zij krijgen bij al die briefjes met fijne plekken en activiteiten zijn er gelukkig ook deelnemers die zeggen “ik voel me helemaal fijn, ik zou er best wat extra aandacht aan mogen besteden!”. En dat was nu precies mijn boodschap: want zeg nou zelf, het is toch heerlijk om te kiezen voor wat jou gelukkig maakt? Yrza Latumahina van Intermijn

Advies voor ouders over tussenjaar

Sommige jongeren kunnen echt niet kiezen voor hun toekomst na de middelbare school. Mijn advies: push je kind niet teveel. Laat hem niet ‘zomaar’ voor een studie kiezen. Een tussenjaar is dan een veel betere optie.
Belangrijk is het dan wel dat er een dagbesteding is. En dat de focus op studiekeuze blijft.
In de rubriek ‘tussenjaar’ vindt u verschillende tips (drie meest gelezen verhalen over tussenjaar). Ook leest u verhalen van diverse aanbieders van tussenjaar trajecten. Heeft uw kind ervaring met Intermijn of andere aanbieders van studiekeuze- of tussenjaaractiviteiten? Ik plaats die verhalen graag op dit blog. Natuurlijk kunnen ook medewerkers van deze organisaties hun verhalen kwijt.