17 januari 2019 | Categorie: Studiekeuze

Ouders en studiekiezers samen aan de slag

Een studiekeuze moet natuurlijk door de jongere zelf gemaakt worden. Maar steeds vaker vragen ze daarbij de hulp van hun ouder(s). Dat kan natuurlijk ‘gewoon’ aan de keukentafel. Maar er zijn ook verschillende workshops over studiekeuze en tussenjaar. Daarin gaan ouders en studiekiezers samen aan de slag.

ouders en studiekiezers samen aan de slagHoe weet je wat een studie inhoudt?

Er moet veel gebeuren tijdens het studiekeuzeproces. Ouders kunnen hier goed een handje bij helpen!

Ouders en studiekiezers samen aan de slag

Jongeren ervaren grote druk om de ‘juiste studiekeuze’ te maken. Ze zien door de bomen het bos niet met het enorme aanbod aan bacheloropleidingen. En hoe kun je bepalen of een studie bij je past als je jezelf nog niet zo goed kent? Het resultaat is dat veel jongeren er tijdens het eerste jaar achter komen dat zij de ‘verkeerde’ studiekeuze hebben gemaakt. Een-derde van alle startende hbo studenten stroomt niet door naar het tweede jaar. Op de universiteiten is dat een-vijfde. Natuurlijk zijn er grote verschillen tussen opleidingen en opleidingsinstituten. Wilt u de studie-uitval van opleidingen vergelijken? Eerder is daar al een handig artikel over geschreven.

Begin op tijd

Door actief aan de slag te gaan, ouders en studiekiezers samen, kan de studiekiezer een betere studiekeuze maken. Ook andere familieleden, vrienden en kennissen kunnen daar natuurlijk bij helpen. Een goede studiekeuze vergroot de kans op plezier en succes tijdens de studie en daarna. De eerste stap bij het kiezen van een studie is ‘jezelf beter leren kennen’. Wat zijn je kwaliteiten, waar loop je warm voor? En wat vind jij belangrijk en wil je terugzien in je studie en toekomstig beroep? Dat kost veel tijd. Belangrijk dus om op tijd te beginnen met studiekeuze. Zeker wel in 3 havo / 4 vwo.

wat zou kiezen gemakkelijker maken?

Workshop op de hogeschool van Arnhem en Nijmegen op 9 februari

Voor ouders en studiekiezers samen wordt er een speciale workshop gegeven: ‘Zoek het uit!’ Het is een studiekeuze-event waar niet de opleidingen maar de jongeren zelf centraal staan. Ouders/verzorgers krijgen ook een duidelijke plek in het geheel. Het event is bedoeld voor jongeren in havo en vwo die starten met hun studiekeuze. Er zijn actieve, creatieve en informatieve workshops. Deelnemers krijgen het Zoek het uit!-boek en het studiekeuzespel I-Quest mee naar huis. Handige tools om verder aan de slag te gaan met de studiekeuze. Kijk voor meer informatie op www.han.nl/zoekhetuit.

Tussenjaarworkshop op 30 januari en 12 maart in Wageningen

Steeds vaker kiezen scholieren voor een tussenjaar. Dan is het belangrijk dat de jongere, eventueel samen met zijn of haar ouders, een goed tussenjaarplan maakt. Want van een jaartje ‘niksen’ word je niet wijzer. En de studiekeuze of de keuze voor de toekomst komt geen stap dichterbij. Hoe maak je een goed tussenjaarplan? Jongerencoach en oprichter van het TussenjaarKenniscentrum Daniëlle Vogels geeft op woensdagavond 30 januari en dinsdagavond 12 maart een workshop voor ouders en (aanstaande) studenten over het maken van een tussenjaarplan.

Studiekeuze Stripboek

Wilt u samen met uw zoon of dochter eens op een luchtige manier praten over studiekeuze? Samen met studenten heb ik een stripboek gemaakt over de stappen in het studiekeuzeproces. Naar aanleiding van een strip kunt u een gesprekje met uw kind aanknopen. Bij iedere tekening staan vijf tips. Onder elke pagina vindt u een link naar een verdiepend artikel. Het Studiekeuze Stripboek is gratis en zonder enige verplichting.

Er zijn 2 reacties.

1. Door: Mireille Aalfs · 18-01-2019 om 10:41

Voor ouders van studiekiezers is er ook een gratis webinar “Hoe begeleid ik mijn kind bij de studiekeuze?” op 2 februari om 10 uur. In dit webinar worden 6 praktische tips gegeven voor een goede begeleiding van je kind bij de studiekeuze. Voor meer info en aanmelden https://www.studiek.net/webinar/

2. Door: Danielle Vogels · 17-01-2019 om 21:35