Studiekeuzekind blog
26 juni 2018 | Categorie: Studiekeuze

Toekomstdenken als basis voor een goede start

Zit uw kind in de bovenbouw van de havo of het vwo? Iedereen gaat er meteen van uit dat een havo of vwo leerling gaat studeren. Toch doen heel veel jongeren (20%) dat niet of niet meteen. Zij kiezen een andere weg. Ga er als ouder niet automatisch van uit dat uw kind wil studeren. Help uw kind goed na te denken over de toekomst.  Toekomstdenken als basis voor een goede start na de middelbare school is heel erg belangrijk.

Meerdere wegen

Havo of vwo zijn opleidingen die voorbereiden op doorstuderen. Je krijgt allerlei algemene vakken. Maar je wordt nog geen professional. Je hebt nog geen praktijkervaring en je kunt nog niet naar de arbeidsmarkt.
Toch zijn er heel wat jongeren die niet meteen willen gaan studeren na de havo of het vwo. En iemand ‘dwingen’ een studiekeuze te maken heeft echt geen zin. Merkt u dat uw zoon of dochter echt niet gemotiveerd is na te denken over de studiekeuze? Er zijn meerdere andere mogelijkheden. Sta daar samen eens bij stil. Toekomstdenken als basis voor een goede start na de middelbare school kan veel ‘brokken’ voorkomen.

Werken of eigen bedrijf

Jongeren zijn het ‘op school zitten’ soms echt helemaal zat. Ook zijn er jongeren die niet kunnen wachten voordat ze full-time kunnen gaan werken omdat ze een geweldige bijbaan hebben. Of omdat ze een super idee hebben voor een eigen bedrijf.
Op voorlichtingen op school gaat het altijd over doorstuderen. Maar voelt uw kind hier niets voor. Laat hem of haar ook eens andere wegen onderzoeken. Er zijn echt jongvolwassenen die (even) de schoolbanken uit moeten. Die opleven als ze werken.
Ongeveer 10% van de leerlingen met een havo of vwo diploma gaat (eerst) een of meerdere jaren werken.

Studeren naast een baan

Kiest uw zoon of dochter voor werken na havo of vwo? Er zijn veel mogelijkheden om naast een baan of eigen zaak allerlei cursussen of opleidingen te volgen. Een voorbeeld is een associate degree opleiding, een nieuwe tweejarige hbo opleiding dat je kunt combineren met werken. Ook kun je een part-time vierjarige hbo opleiding naast een baan doen. Vooral mbo’ers vinden dit een interessante optie. Studeren naast een baan kan ook op de Open Universiteit. Er zijn bovendien heel veel particuliere opleidingen die korter of langer duren.
En vergeet niet, op je werk leer je natuurlijk ook heel veel. Van het werken zelf en van de bedrijfsopleidingen die je kunt volgen.

Tussenjaar

Zo’n 10 procent van de jongeren kan echt geen studiekeuze maken. Het heeft geen zin een studiekeuze af te dwingen. Sommige leerlingen zijn gewoon nog niet ‘rijp’ voor studiekeuze. Spring niet in het diepe. Begin niet aan een studie als je daar niet heel goed over hebt nagedacht.
Een tussenjaar is misschien een beter idee. Het is wel belangrijk met de jongere een plan te maken over hoe zo’n tussenjaar er uit ziet. Ook moet er in een tussenjaar ruimte zijn om na te denken over de toekomst. Toekomstdenken als basis voor een goede start na het tussenjaar moet je zeker inplannen. Onder de tab ‘tussenjaar’ op dit blog vindt u veel suggesties.

Studeren? Welke studie dan?

Kiest uw zoon of dochter voor studeren? Dan is het belangrijk echt veel tijd te besteden aan het studiekeuzeproces. Als ouder kunt u een grote hulp zijn voor uw kind. Maar pas ook op. Dring uw mening niet op aan uw zoon of dochter. Laat de jongvolwassene vooral zijn eigen keuzes maken. Onder de tab ‘studiekeuze’ op dit blog vindt u veel tips voor ouders.

Samengevat: vijf tips voor toekomstdenken als basis voor een goede start

1: Meerdere mogelijkheden

Stimuleer uw kind over meer mogelijkheden na te denken. Na de middelbare school kun je veel kanten op. Studeren? Werken? Een eigen bedrijf opstarten? Help uw kind te ontdekken wat bij hem past.

2: Spring niet in het diepe

Kan uw kind niet kiezen? Geef hem of haar dan de tijd hier rustig over na te denken. Misschien is een tussenjaar een goed idee.

3: Werken?

Er zijn ook heel wat jongeren die gaan werken na de middelbare school. Niet iedereen is een studiebol. Op het werk leert uw zoon of dochter ook. En er zijn voldoende aanvullende cursussen. Naast een baan kun je ook een studie volgen op mbo, hbo of wo niveau.

4: Eigen bedrijf?

Steeds meer jongeren hebben als ideaal een eigen bedrijf op te starten. Is dit de wens van uw kind? Ook hiervoor zijn er cursussen.

5: Studeren?

Kiest uw kind voor studeren? Dan moet hij of zij heel goed nadenken over welke studie het moet zijn. Op dit blog vindt u veel informatie over studiekeuze en hoe u een handje kunt helpen.

Stripboek over studiekeuze. U kunt dit downloaden en ook doorsturen naar wie u maar wilt.