27 november 2019 | Categorie: Studiekeuze

Universiteiten doen het goed, Nederland bij wereldtop

De kwaliteit van het Nederlandse universitair onderwijs is goed. Deze week komt de Keuzegids universitaire bachelors uit. Hierin kun je opleidingen vergelijken. Ook de studiekeuzespecial van Elsevier Weekblad gaat over de kwaliteit van onderwijs. Hierover schrijf ik deze weken een aantal artikelen. Vandaag: ‘De universiteiten doen het goed’.

Universiteiten doen het goed

Elsevier Weekblad: Universiteiten doen het goed

Deze weken schrijf ik naar aanleiding van de studiekeuzespecial van Elsevier Weekblad. Eerder verschenen:

Vandaag: een interview met Pieter Duisenberg, voorzitter van de VSNU (Vereniging Samenwerkende Nederlandse Universiteiten) geschreven door Mark van der Heijden.

Universiteiten doen het goed, Nederland bij wereldtop

‘Alle Nederlandse universiteiten zitten in de wereldwijde top 250’, zegt Pieter Duisenberg. ‘We doen het goed in internationale ranglijsten. Ons onderzoek zit volgens OESO op veel gebieden in het top kwartiel. Afgestudeerden vinden de aansluiting op de arbeidsmarkt goed. De publicaties van onze wetenschappers hebben veel impact’.

De hele keten van het onderwijs

‘Dit is een gevolg van goed onderwijs, van de basisschool tot universiteit. De samenwerking binnen het onderwijs is groot, ook internationaal. Ook het contact met het bedrijfsleven is heel goed. Maar we gaan niet op onze lauweren rusten. We willen het alleen maar beter doen. Wat zeker nog beter kan is het ‘levenslang leren’ aanbod voor afgestudeerden’.

kwaliteit van universitair onderwijs goed

Universiteiten doen het goed. Groei van universiteiten

‘Van 2005 tot 2018 steeg het aantal studenten van 85.000 tot 291.000. We zien dat studenten steeds meer voor een studie met techniek kiezen. Maar ook kiezen ze voor studies die de breedte opzoeken zoals de combinatie techniek en psychologie. Of studies met een internationale variant’.

Studiekeuze

Pieter benadrukt het belang van een goede studiekeuze. Terecht. Uit onderzoek blijkt steeds weer dat een goede studiekeuze de basis is voor studiesucces. Op tijd beginnen aan het studiekeuzeproces is belangrijk. In het jaar voor het eindexamen moet eigenlijk het meeste ‘studiekeuzewerk’ wel gedaan zijn. Belangrijk daarbij is het bezoeken van Open Dagen en meeloopdagen. Maar zeker ook het beoordelen van de kwaliteit van de opleidingen. De studiekeuzespecial van Elsevier, maar ook de Keuzegids, zijn daarvoor belangrijke hulpmiddelen.

Wat zegt kwaliteit?

Mooi dat het zo goed gaat met de Nederlandse universiteiten. Maar wat zegt die kwaliteit nou eigenlijk? Dit was precies een vraag die een vader me gisteren stelde op de ouderavond van het Johan de Witt Gymnasium in Dordrecht. Een goede vraag om over na te denken.
Een opleiding, al is het de allerbeste, is niet goed voor je als je er geen klik mee hebt. Is kijken naar kwaliteit dan onzin? Nee, helemaal niet. Ik vind dat één van de zaken die een studiekiezer mee moet nemen in zijn afwegingen. Want een goed beoordeelde studie en een goed beoordeeld instituut zijn een mooie start op de arbeidsmarkt. En goed onderwijs volgen geeft veel studieplezier.

Niveau

Tenslotte… Het draait in Nederland niet alleen om universitair onderwijs. Ook de hogescholen en mbo’s hebben uitstekende opleidingen. Ook hiervoor geldt: de studiekiezer moet een niveau kiezen dat bij hem past. Dat is een belangrijke basis voor studiesucces. Een goede studie is een studie die past bij je niveau. Een goede opleiding is een studie waarbij je een klik voelt bij de medestudenten en docenten. Een studie met een inhoud waar je passie voor voelt binnen een interessegebied dat je werkelijk interesseert. Is dat ook een opleiding die veel kwaliteit biedt… dan ben je als studiekiezer spekkoper.