18 november 2019 | Categorie: Studeren

Rugzak vol tips voor studenten door Elsevier

Deze weken schrijf ik een aantal artikelen naar aanleiding van de studiekeuze-special van Elsevier Weekblad. Vandaag: een rugzak vol tips voor studenten, geschreven door Ilse Brandemann, zelf nog student. Eerder verscheen: ‘Nieuwe studies op hbo en universiteit, hoe ontstaan die?’ en ‘baankansen onderzocht in Studie en Werk

rugzak vol tips voor studenten

Ieder jaar publiceert Elsevier Weekblad een special over studiekeuze en studeren. In de editie van dit jaar ook ‘een rugzak vol tips’.

Rugzak vol tips voor studenten: agenda

Dit is een goede tip Ilse. Het gaat over de data die echt belangrijk zijn. Ik vul het lijstje van Elsevier aan.

• 15 januari: Dit is de deadline voor aanmelden voor een studie met decentrale selectie. Dat zijn opleidingen als geneeskunde, mondzorgkunde of fysiotherapie (voorlopige lijst opleidingen met decentrale selectie). Voor half april krijgt de student de uitslag.
  • 1 april: Deadline voor aanmelding bij een mbo
  • 1 mei: Deadline aanmelden voor de hbo/wo opleidingen waar geen decentrale selectie is. Je krijgt dan nog een studiekeuzecheck. Meld je je later aan, dan kan de opleiding je afwijzen.
  • Voor sommige opleidingen zoals kunstopleidingen zijn er andere data. Kijk hiervoor op www.studiekeuze123.nl
  • 7-25 mei: Centraal examen op havo-vwo
  • 1 juni: Deadline aanvraag studiefinanciering. Denk vooral ook aan de aanvullende beurs. En de OV kaart.
  • 10 juni: Hang de vlag maar uit (of niet;-(
  • Eerste week september: beginnen aan de studie. Maar eerst de introductieweek.

Rugzak vol tips voor studenten: de organisatie van de hogeschool of universiteit

Ilse praat ook over zeggenschap en medezeggenschap. Waar heeft een student iets over te zeggen?
Bovenaan ‘de piramide’ staat het College van bestuur of de Raad van bestuur. Zij overleggen met de Universiteitsraad of de Medezeggenschapsraad van de hogeschool. In die raden zijn ook studenten vertegenwoordigd. Die worden afgevaardigd door de Studentenraad, die natuurlijk gevormd wordt door studenten. Daar kan een student om de zoveel tijd op stemmen. Dat is belangrijk. De stem van studenten moet goed gehoord worden door bestuurders.
Iedere faculteit (afdeling van de hogeschool of universiteit) heeft ook weer een bestuur, het Faculteitsbestuur. Zij overleggen met gekozen studenten en docenten uit de faculteit. Een faculteit omvat meerdere opleidingen.
Een opleidingsdirecteur is ‘de baas’ van de opleiding. Hij of zij moet overleggen met de opleidingscommissie. Ook hierin zijn studenten vertegenwoordigd.
Er zijn ook geregeld enquĂȘtes onder studenten om de kwaliteit van de vakken en de opleiding in de gaten te houden. Op iedere instelling zijn er ook klachtencommissies. En er zijn speciale commissies om toe te zien op de examens.

Samen eten? Dan ook samen betalen

Goed met geld

Ilse Brandemann geeft ook een kopje met tips voor geldzaken. Geld is inderdaad een belangrijk onderwerp voor studenten. Ik adviseer studenten en ouders hier ook eens over te praten voordat de studie begint. het NIBUD geeft regelmatig overzichten van de kosten van studeren. Studenten praten onderling natuurlijk ook over bespaartips. Ilse noemt er ook een paar:

• Vraag ouderejaars naar gebruikte studieboeken (dat kan ook via de studievereniging)
  • Kijk ook eens naar tweedehands kleding (soms zijn er op de campus of de studenten facebookpagina kledingruilbeurzen)
  • Er zijn slimme apps om bij te houden wie wat betaalt bij het samen koken en boodschappen doen

Kijk naar de faciliteiten van de onderwijsinstelling voor het kopen van laptops en software.
Studenten hebben gelukkig ook inkomsten. Een belangrijke bron van inkomsten is de bijbaan. Studenten verdienen gemiddeld zo’n 400 euro per maand met hun bijbaan. Maar studenten met veel contacturen (dus veel uren les) zullen dit niet makkelijk verdienen. Ilse merkt op in haar artikel dat studenten met een relevante bijbaan vaak makkelijk aan een baan komen. Dat zie je ook in het onderzoek ‘Studie en Werk‘ en is ook te lezen in de uitstroommonitor van hbo en universiteit. Heel wat studenten werken op de onderwijsinstelling zelf, naast hun studie. Zo bouwt de student ook een professioneel netwerk op. En dat is altijd handig.

rugzak tips studenten

Kamer op orde

Ilse geeft een paar opruim- en eettips voor studenten die op kamers gaan. Is het een chaos om je heen, dan wordt geordend studeren echt lastiger. Het kost aardig wat organisatie om je studiespullen goed bij elkaar te houden en te rangschikken. En om je kamer min of meer toonbaar te houden. Ik hoor vaak dat studenten zeggen dat ze nu pas beseffen wat hun ouders altijd voor ze gedaan hebben… poetsen, wassen, boodschappen doen, koken, de administratie.. het kost allemaal veel tijd. Maar is ook belangrijk om te leren. Ook voor studenten die (nog) bij hun ouders wonen.

Rugzak vol tips van andere studenten

Ouderejaars studenten geven vaak heel goede tips. Ik adviseer studiekiezers echt vaak met studenten te praten. Die ontmoet je bijvoorbeeld op een Open Dag of een meeloopdag. Of op een oud-leerlingavond op school. Ook op de sites van de opleidingen vind je e-mail adressen van studenten, soms kun je ook chatten of appen. Slim om dan over de studie te praten. Maar ook over allerlei aspecten van het studentenleven. En via via komen er zo ook altijd eerstejaars aan een kamer.

Goede tips van tweedejaars voor de eerste studieweken vind je hier.
Nog meer tips voor de eerste collegeweken.
En meer tips van ouderejaars.