14 november 2019 | Categorie: Studeren

Studie en Werk 2019, in opdracht van Elsevier

Studie en Werk 2019 is een onderzoek uitgevoerd door SEO in opdracht van Elsevier. Ieder jaar geeft Elsevier Weekblad een studiekeuzespecial uit. Hierover schrijf ik deze weken een aantal artikelen. Vandaag: Hoe zijn de baankansen na een studie?

studie en werk 2019

Studie en Werk 2019, gunstige vooruitzichten

De onderzoekers, Paul Bisschop en Jelle Zwetsloot, stellen: De arbeidsmarkt voor afgestudeerden van een hogeschool of universiteit ziet er goed uit. De startsalarissen stijgen. Afgestudeerden vinden sneller een baan. Er worden meer vaste contracten gegeven. De startpositie is vooral afhankelijk van de studie die je hebt gevolgd.

Studie en Werk 2019, hoe lang duurt het vinden van een baan?

Het snelst krijgen de hbo afgestudeerden een baan in de richtingen:

• Verpleegkunde
  • Optometrie en audiologie
  • Lerarenopleiding natuur-/ scheikunde
  • Lerarenopleiding economie
  • Elektrotechniek

Het snelst krijgen de universitair afgestudeerden een baan in de richting:

• Geneeskunde
  • Accounting
  • Diergeneeskunde
  • Fiscale economie
  • Computer science

Na zes maanden heeft 80% van de hbo en wo afgestudeerden een baan. Afgestudeerden van de lerarenopleiding of accounting (wo) krijgen het snelst een vast contract.

Studie en Werk 2019, wat is het startsalaris?

Het hoogste startsalaris wordt verdiend door hbo afgestudeerden in de richtingen:

• Martitiem officier
  • Verloskunde
  • Fysiotherapie
  • Mondzorgkunde
  • Lerarenopleiding natuur-/scheikunde

Het hoogste salaris voor wo afgestudeerden vind je in de richtingen:

• Tandheelkunde
  • Geneeskunde
  • Econometrie
  • Finance
  • Diergeneeskunde

Na sommige opleidingen beginnen afgestudeerden voor zichzelf. Denk aan: mondzorgkunde, agribusiness, bedrijfskunde, tandheelkunde en geneeskunde.
Lees ook: wat verdien ik na het hbo, wat verdien ik na het wo.

De wereld van klimaatverandering heeft jonge wetenschappers nodig

Verschillen tussen afgestudeerden

• Vrouwen verdienen minder dan mannen, ook als ze evenveel werken. Dat verschil in salaris blijft en is zelfs na tien jaar werken groter geworden.
  • Afgestudeerden met een migratieachtergrond verdienen ongeveer evenveel als andere afgestudeerden. Na tien jaar verdienen ze 2-3% minder.
  • Afgestudeerden die nog bij hun ouders thuis wonen verdienen structureel minder dan uitwonende studenten.
  • Studenten die tijdens hun studie al een bijbaan hadden in hun richting verdienen 5% meer. Universitair afgestudeerden die stage hebben gelopen verdienen ook meer. Dat verschil is er na tien jaar nog steeds.
  • Wo afgestudeerden die twee masters tegelijk hebben gedaan verdienen structureel meer dan afgestudeerden met één master.
  • Hbo afgestudeerden met twee hbo bachelordiploma’s verdienen meer dan afgestudeerden met één diploma.
  • Universitair afgestudeerden verdienen per maand ongeveer 460 euro meer dan hbo’ers.

Wie vindt snel een baan?

Persoonskenmerken hebben ook invloed op het (snel) vinden van een baan.

• Jongere afgestudeerden doen er langer over voordat ze een baan vinden. Dit geldt vooral voor hbo’ers.
  • Vrouwen vinden minder snel een baan. Ook dit geldt vooral voor hbo’ers.
  • Studenten met een relevante bijbaan hebben veel sneller werk.
  • Studenten, vooral studenten van de universiteit, die stage ervaring hebben, vinden veel sneller een baan.
  • Hbo afgestudeerden die eerder een mbo opleiding hebben gevolgd vinden ook sneller een goede baan.
  • Had je op de middelbare school een NG of NT profiel, dan vind je ook sneller werk.
  • Studenten die een deeltijd studeerden of die duaal studeerden hebben sneller een baan dan een fulltime student. Dit komt omdat deze banen goed te combineren zijn met een volwaardige baan.
  • Studenten die twee of meer opleidingen hebben gedaan vinden snel een baan.
  • Hbo studenten die lang over hun hbo hebben gedaan vinden minder snel een baan. Voor universitaire studenten geldt dit niet.

Wat te doen met deze gegevens?

Het kan geen kwaad als je je als ouder of studiekiezer eens verdiept in deze gegevens. Maar je studiekeuze 100% afstemmen op baankansen of startsalaris werkt ook niet. De jongvolwassenen van nu zullen zo’n 50 jaar werken. Dat kun je alleen volhouden als je passie voelt voor je werk. Alleen je toekomstige arbeidsmarktsituatie is onvoldoende motivatie om een halve eeuw met plezier te werken. En een studie afronden in een vakgebied waar je eigenlijk onvoldoende interesse in hebt gaat ook niet werken.
Aan de andere kant: heb je je studie afgerond, dan wil je wat je geleerd hebt ook in de praktijk brengen. En daar een redelijk salaris voor ontvangen. ‘Door je oogharen’ eens kijken naar de arbeidsmarkt kan geen kwaad.
Lees ook: de arbeidsmarkt volgens het UWV, baankansen na hbo, baankansen na universiteit. Baankansen voor mbo afgestudeerden per regio.

Het complete onderzoek. Kijk ook op https://elsevierweekblad.nl/studiewerk

De komende weken verschijnen er meer artikelen naar aanleiding van de studiekeuze special van Elsevier Weekblad. Eerder verscheen het artikel: nieuwe opleidingen op hbo en wo… Hoe ontstaan die?

Er is één reactie

1. Michel van Smoorenburg
    Arbeidsmarktanalist | Teamleider | Onderwijs-Arbeidsmarkt | Studiekeuzes | Presentaties | Internationaal

Een heel mooi onderzoek, waar UWV nog een aantal aanvullende analyses op doet. Zo maken we een lijst met hbo- en wo-opleidingen met de beste/slechtste startpositie en idem de positie na 10 jaar. De studierichting blijkt een belangrijke factor voor de arbeidsmarktpositie, ook 10 jaar na afstuderen. Een update verschijnt in januari en wordt gepresenteerd op het congres van NVS-NVL op 13 februari.