14 september 2018 | Categorie: Studeren

Eerste studieweken… tips van studenten

De eerste studieweken zin leuk én spannend. Er komen veel indrukken af op de eerstejaars student. De introductieweek is belangrijk om jezelf thuis te voelen in de stad, op je instituut, bij de opleiding en bij je medestudenten.
In dit artikel geven ouderejaars studenten tips voor de eerste studieweken. Louis: “Maak je niet te druk, alles komt wel goed” en de tip van Arianne: “Loop niet als een kip zonder kop over de campus”

Tips voor de eerste studieweken

Eerste studieweken: ‘Maak je niet te druk, alles komt wel goed’

• Zorg dat je voorbereid aan de dag begint. Het is zonde om te laat op een college te komen omdat je niet weet waar het lokaal precies is.
  • Ga gezellig met je studiegenoten lunchen in de pauze in plaats van terug te gaan naar je studentenkamer.
  • Mocht je een middagje vrij hebben? Ga eens rondfietsen in de omgeving. Zo leer je de stad kennen waar je de komende jaren je tijd door zult brengen.
  • Kook gezellig met je huis- en studiegenoten, zo kun je elkaar leren koken en leer je nieuwe recepten
  • Maak je niet te druk, alles komt wel goed. Louis

De vijf tips van deze student voor de eerste studieweken zijn ‘uit het leven gegrepen’. Louis zoekt een gezonde combinatie van serieuze voorbereiding en heeft goed in de gaten dat ontspanning belangrijk is. De eerstejaars moet ook goed beseffen dat het geen ramp is als er eens iets niet helemaal goed gaat, dat overkomt iedereen. Mis je een keer een tentamen? Heel jammer maar er zijn altijd weer hertentamens.

Eerste studieweken: “Loop niet als een kip zonder kop over de campus”

• Zorg dat je je boeken op tijd hebt! De eerste studieweek wil iedereen boeken kopen en is het erg druk in de winkel. Koop als het kan tweedehands boeken online of vind iemand die dezelfde studie doet maar een jaar hoger zit om boeken van te lenen of kopen. Dit kan je erg veel geld besparen!
  • Zorg dat je altijd aanwezig bent bij de eerste en laatste colleges van een vak. In de eerste colleges wordt er vaak uitgelegd hoe het vak is opgebouwd en wat het belangrijkste is. In het laatste college krijg je vaak tips voor het tentamen.
  • Geniet van de nieuwe ervaringen die op je af komen. Verken de omgeving en leer nieuwe mensen kennen. De introductie is het eerste begin.
  • Zorg dat je weet in welk gebouw je college is. Als een kip zonder kop over de campus rennen kost veel tijd. Arianne

Goede voorbereiding is het halve werk. Zorg dat je weet waar je moet zijn tijdens die eerste studieweken. bestel je boeken op tijd en zorg dat je nieuwe mensen leert kennen. De introductie is hiervoor een heel goede periode. Meer tips van studenten voor de eerste collegeweken.

eerste studieweken: een combinatie van colleges volgen en ontspannen.

Hoe kunt u (een beetje) meekijken tijdens de eerste studieweken?

Wilt u als ouder meekijken naar wat er gebeurt? Kijk eens op de site van de instelling. Hier vindt u vaak de studiegids of een speciale link voor ‘huidige studenten’. Daarin staat beschreven welke vakken uw zoon of dochter in de eerste periode volgt. U vindt daar ook wie de studieadviseurs en andere ‘hulptroepen’ zijn. Het is niet de bedoeling dat u contact zoekt met deze mensen, zij mogen geen contacten met ouders hebben. Dat is zo geregeld in de privacywet. Maar het is wel handig dat u weet wie de studieadviseurs en studentendecanen zijn en wat ze voor uw kind kunnen doen. U kunt uw zoon of dochter wijzen op het bestaan van deze mensen.

Meeleven als ouder

Tijdens die eerste studieweken is het belangrijk dat u meeleeft als ouder. Niet pamperen, maar gewone betrokkenheid laten zien. Gaat uw kind op kamers? Spreek dan een af een kopje koffie te drinken in die nieuwe stad (natuurlijk wel afspreken, nooit spontaan bij uw kind op bezoek gaan). Misschien vindt uw zoon of dochter het ook leuk met u eens over de Campus te lopen of en onderwijsgebouw te bekijken. Dat kan. Het zijn allemaal openbare gelegenheden. Lees ook: beginnen met de studie