19 februari 2022 | Categorie: Studeren

Wat is een pré-master?

Wat is een pré-master en waar heb je die voor nodig? Soms heb je helemaal geen pré-master nodig als je in wilt stromen in een universitaire master. Soms moet je extra vakken volgen tussen je bachelor- en je masteropleiding. In dit artikel een paar concrete doorstroomroutes.

wat is een pré-master

Doe je een wo bachloropleiding (rechter kolom), dan zul je daarna meestal een masteropleiding doen. Dan is je universitaire opleiding compleet. Een master duurt 1,2 of 3 jaar, dat hangt af van het onderwerp. Doe je een bacheloropleiding op het hbo (linker kolom) dan zijn er meestal toelatingseisen als je naar een universitaire master wilt. Dit heet pré-master. Soms noemen ze dit ook schakelprogramma.

Met hbo bacheloropleiding naar de universiteit

Met een vwo diploma kun je naar de universiteit. Maar ook vanuit het hbo zijn er mogelijkheden. Met een hbo propedeuse (eerste studiejaar) en één of meer vwo certificaten kun je aan een universitaire bacheloropleiding beginnen. Heb je je hbo bacheloropleiding gehaald, dan kun je een universitaire master gaan doen. Er zijn dan meestal toelatingseisen. Die worden bepaald door de masteropleiding.

Niveau Engels

Veel masteropleidingen worden gegeven in het Engels. Een student moet meestal aan kunnen tonen dat zijn Engels in orde is. Het kan zijn dat de masteropleiding kijkt naar het eindexamen Engels van havo of vwo. Had een student indertijd niet zo’n geweldig cijfer voor Engels, dan kan hij ook een test doen om het niveau van het Engels te bepalen.

Afspraken tussen de hogeschool en de universiteit, meteen doorstromen

Vanuit bepaalde hbo studies kun je makkelijk doorstromen naar gelijksoortige universitaire masters. Er zijn dan afspraken gemaakt tussen de hogeschool en de universiteit. Het voorbeeld van Thijs komt regelmatig voor:

Ik deed de opleiding Internationaal Land- en Watermanagement op het hbo die heel goed aansloot op een universitaire master. Ik kon eigenlijk meteen instromen en hoefde geen extra vakken te doen. Thijs de Bruijn

Vaak hebben de docenten van zo’n hbo opleiding zelf een gelijksoortige universitaire master gedaan. Ze kunnen de studenten dus goed voorbereiden op die overstap. Op de sites van de masteropleidingen staat soms met welke hbo’s er samengewerkt wordt. Soms moet een aanstaande student daar ook naar vragen.

Voorbereidende minor

Er zijn hogescholen die samen met universiteiten een voorbereidende minor hebben afgesproken. Een minor is een deel van het (meestal) derde studiejaar dat je kunt besteden aan verbreding of verdieping van je opleiding. Of juist aan een heel ander onderwerp. Je kunt op sommige hogescholen ook een minor volgen om je voor te bereiden op een universitaire masteropleiding. Met zo’n minor kun je met geen of maar een paar extra vakken instromen.

Wat is een pré-master? Is die altijd nodig? Individueel traject.

Uit het voorgaande blijkt al dat een pré-master (schakelprogramma) niet altijd nodig is. Soms hebben hogescholen en universiteiten dat zo samen geregeld. Maar een student kan ook een individueel traject afspreken. Een slimme student zoekt in zijn tweede of derde hbo jaar al contact met de master van zijn keuze. Samen kijken ze naar de eisen die er gesteld worden aan de instroom. Vanaf het tweede jaar heeft een hbo student steeds meer ruimte zijn eigen vakken te kiezen. Het is dan slim om díé vakken te kiezen, die de universitaire masteropleiding belangrijk vindt. Doe je die vakken al tijdens je hbo periode, dan hoef je vaak geen pré-master meer te volgen.

Wat is een pré-master?

Wat is dan een pré-master? Kijk naar de stippellijn die boven in de afbeelding staat van hbo naar master. Dat is de pré-master. De universiteit geeft aan welke vakken je nog moet volgen voordat je toelaatbaar bent. Ze kijken dan naar wat je in je hbo opleiding gedaan hebt en stellen dan een vakkenpakket voor je samen. Soms is dat op maat. Dan helpt een studieadviseur de student. Soms is het een vast vakkenpakket.

Wat is een pré-master? En hoe lang duurt die?

De lengte van de pré-master is afhankelijk van de vakken die je nog moet halen. Soms is het in drie maanden gepiept. Soms doet een student er lang over. Je moet natuurlijk ook collegegeld betalen als je een pré-master doet. Doe je niet zo lang over je pré-master, dan betaal je meestal ook minder collegegeld. Ook dit moet de student goed uitzoeken.

Door Corona ging het niet zo soepel met mijn pré-master. Maar ik wou echt graag naar de universiteit. Ik heb twee jaar over mijn pré-master gedaan. Maar ik heb er geen spijt van. Nu gaat het heel goed met mijn masteropleiding. Sophie

wat is een pré-master

Welke masteropleiding sluit goed aan?

Het slimste is het om zelf informatie te vragen aan de masteropleiding. Er zijn namelijk veel maatwerktrajecten. Soms staat er ook informatie op de site van de master over goed voorbereidende bacheloropleidingen op het hbo. Er is ook een ‘doorstroommatrix‘. Deze geeft je een indicatie van de mogelijkheden.

Master op het hbo

Op het hbo zijn er ook (hbo) masteropleidingen. Die worden meestal gevolgd door mensen die al werkervaring hebben en de kennis van hun beroep willen verbreden of verdiepen.

Studiekeuze123 geeft veel informatie over de verschillende masters.
Tip: vergelijk vooral ook de kwaliteit van deze opleidingen.